2021-12-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Norge deltok IKKE på RF Alaska før i 2011, og det er derfor er det bare tull det du skriver. Norge har heller aldri hatt noen F-16C Block 50. Det er F-16A/B Block 10 og 15 med MLU som vi nå faser ut.
Du har säkert helt rätt i det. Det stod inte i artikeln att det var på Red flag Norge fick stryk av Gripen A, eller att de Norska piloterna flög F-16C Block 50 heller. Det var jag själv, som läste in för mycket där. Det stod under Red Flag, så jag antog att det hängde ihop. Men läser man vidare, så förstår man att allt är under ett längre händelseförlopp. Med fler övningar, under längre tid.

Jag ber om ursäkt för att jag redigerar, och det tar tid att svara. Men jag har lättare att förstå Norska i tal, än i skift. Jag fattar inte ens hälften av vad du skriver. Jag försökte först, men det blev google translate tillslut
Senast redigerad av KalleAnder 2021-12-27 kl. 22:35.
Citera
2021-12-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Vilka enorma summor spenderar Storbritannien säger du? BAE Systems och MBDA gör samma sak med LM, och Storbritannien och Italien betalar mest. Fast jag gissar också att LM bidrar med något.
Det är många års arbete, och tester med varje vapen som ska integreras. Dyrare på F-35, då dessa fälls inifrån planet. Meteors integration tog flera år, på Gripen, Typhoon, Rafale mm. Så att det kostar väldigt mycket pengar, för Italien, och England. Som är de enda i projektet? Det är en självklarhet! Vill andra länder in senare. Så lär de få vara beredda att betala ännu mer, för integrationen. När de inte var med från början.

(OBS Översatte det du skrev med google translate)
Senast redigerad av KalleAnder 2021-12-27 kl. 22:56.
Citera
2022-01-04, 12:02
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Nu när topic är, endast Gripen till Kanada. Jag trodde Gripen hade 50/50 i Finland. Inte pga Gripens kapacitet. Utan för att båda våra länder, Hade fått ut mycket av att ha samma plan. Med vårat nära försvarssamarbete! Finland har nu gjort sitt fullständigt demokratiskt säkerhetspolitiskt gjorda val! Precis som vi gjorde, när vi valde det sämre MIM-104 Patriot, över det bättre Franska Aster 30 SAMP/T.

Så då går vi över till Kanada
Där trodde jag bara på 10-20% för Gripen. Men efter att ha läst ett stort antal Kanadensiska sidor, börjar jag ändå tro, att Gripens chans är något större än så.

Här är bara ett citat varför

"Well, politically, the PM may not have a choice. Here’s why:
1.) Trudeau promised NOT to get the F-35 and was elected on that platform in a major victory over Harper.
2.) Boeing did major damage to our aerospace industry and choosing the F/A-18E/F would be political suicide.
3.) I think that Trudeau wants the JAS-39E which is why he “kicked the can down the road” last time around. That gave Saab the critical time they needed to finish the JAS-39E, time that Switzerland wasn’t willing to give.
4.) We’ve got a HUGE budget deficit what with the pandemic and the building of the RCN’s new CSC fleet. Not only is the Gripen the least expensive option to begin with but with the jobs that will be created in Canada, the income tax that will be paid from those jobs could be considered a further reduction on the purchase price because it’s not a benefit that the government would see from any other plane.
and most importantly….
5.) The Liberals only have a minority government so they can’t just push whatever they want through. Both the NDP and BQ have already stipulated that they will ONLY support the JAS-39E as Canada’s choice while the Greens won’t support ANY aircraft. The Liberals wouldn’t dare align with the Conservatives because nobody would ever vote for them again.

If I had to place a bet, Id bet on the RCAF’s next fighter being the JAS-39E."

Kan bara hålla med. Chanserna har allt ökat betänkligt sedan de valde att skicka ut Boeing. Fanns en artikel sedan sommaren som hade 2 källor på att det var Saab som skulle få tacka för sig.
Rent ekonomiskt verkar alla vara överens om att det är Gripen som ger överlägset mest för pengarna.
Många är också väldigt klara över att Gripen synes bäst utifrån det behov som Kanada har idag. Ett Lockheedval skulle samtidigt innebära att man då måste förändra sin luftstridsstrategi.
Och så har man redan nu i det projektet man är med i med L sett hur kostnader ökar, samt att nya uppgifter kommit fram att underhållskostnaderna för F-35 verkat öka med nästan 200%.

Men, sedan när är dylika affärer logiska ur ett behov och ekonomiskt syfte?
Aldrig skulle jag vilja säga
Citera
2022-01-04, 12:04
Medlem
Hackenbush55s avatar
Är inte detta plan något föråldrat?
Citera
2022-01-04, 12:13
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55

Är inte ens operationellt i aktiv tjänst ännu.
Citera
2022-01-06, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
De två första flygplanen (av 60st) har precis levererats till flygvapnet. Dom kommer dock inte vara fullt ut operativa, för än 2025.

Du tänker säkert på det något mindre flygplanet Gripen C/D, som förvisso står sig bra än i dag. Men som du uttrycker dig, är något föråldrat för morgondagens behov.
Citera
2022-01-06, 07:46
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
De två första flygplanen (av 60st) har precis levererats till flygvapnet. Dom kommer dock inte vara fullt ut operativa, för än 2025.

Du tänker säkert på det något mindre flygplanet Gripen C/D, som förvisso står sig bra än i dag. Men som du uttrycker dig, är något föråldrat för morgondagens behov.

Ah ok, visste inte att det fanns i en ny modell.
Citera
2022-01-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck

Men, sedan när är dylika affärer logiska ur ett behov och ekonomiskt syfte?
Aldrig skulle jag vilja säga
Inte ur ett ekonomiskt syfte. Men ur ett säkerhetspolitiskt (behovs) perspektiv. Köper man dyra saker av USA, under promisserna att vi blir polare. Där starkast på skolgården, lovar att hjälpa den svaga vid behov. Så kanske det sätter i övrigt logiska val ur spel?
Citera
2022-01-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Vad är det för fel på dig? Har han uttryckt sig på något sätt att det skulle vara dåligt att Sverige köpt in Meteor?

Nu är nog Meteor den bästa radarjaktroboten du kan köpa idag, men det betyder inte att AMRAAM är helt akterseglad. Sverige har/hade Aim120B och C-5... Vilka är från mitten/slutet på 90-talet. Hade Sverige bytt till Aim120D så hade det varit en "gamechanger" också då det är en enorm skillnad i prestanda mellan gamla B/C-5 och nya D.
Det spelar ingen roll vad man skriver till dig. Du trollar vidare som inget har hänt. Det är därför man inte svarar på dina skriverier, som bara innehåller avsky mot Sverige. Allt Svenskt är dåligt, enligt dig!
Citera
2022-01-06, 20:56
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll vad man skriver till dig. Du trollar vidare som inget har hänt. Det är därför man inte svarar på dina skriverier, som bara innehåller avsky mot Sverige. Allt Svenskt är dåligt, enligt dig!

Jasså jag är ett troll? Så om man som svensk medborgare ifrågasätter att man köper in uppenbart sämre utrustning till försvaret (försvaret som ska försvara alla medborgare i Sverige i händelse av krig) med skattepengar för att utrustningen är tillverkad i Sverige så är man ett troll?

Köpa svenskt är jättebra, förutsatt att produkten är likvärdig eller bättre än utländska alternativ.
Senast redigerad av Knasen2k 2022-01-06 kl. 20:58.
Citera
2022-01-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Jasså jag är ett troll? Så om man som svensk medborgare ifrågasätter att man köper in uppenbart sämre utrustning till försvaret (försvaret som ska försvara alla medborgare i Sverige i händelse av krig) med skattepengar för att utrustningen är tillverkad i Sverige så är man ett troll?

Köpa svenskt är jättebra, förutsatt att produkten är likvärdig eller bättre än utländska alternativ.
Ok så du sitter på hemliga uppgifter, om vilka kompetenser de olika flygplanen har? Något som ytterst få personer har. Och är på flashback och trollar runt med det?

Tror både SÄPO, och CIA är intresserade av dig

För om du inte sitter på dessa hemliga uppgifter. Utan bara fått för dig att F-35 är så överlägsen. Så betyder ju det du skriver inte så mycket.

Däremot, så för Sverige. Som du verkar värna så mycket om, i ditt senaste inlägg alla fall. Så betyder en försäljning av Gripen E, otroligt mycket pengar. Både till SAAB, och svenska staten.

Antingen har du liten hjärna, och klarade inte av att tänka så långt? Eller så är det inte Sveriges bästa du är ute efter! Då försäljning till andra länder bara handlar om ev intäkter till Sverige.
Senast redigerad av busbosse 2022-01-06 kl. 21:30.
Citera
2022-01-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ok så du sitter på hemliga uppgifter, om vilka kompetenser de olika flygplanen har? Något som ytterst få personer har. Och är på flashback och trollar runt med det?

Tror både SÄPO, och CIA är intresserade av dig

För om du inte sitter på dessa hemliga uppgifter. Utan bara fått för dig att F-35 är så överlägsen. Så betyder ju det du skriver inte så mycket.

Däremot, så för Sverige. Som du verkar värna så mycket om, i ditt senaste inlägg alla fall. Så betyder en försäljning av Gripen E, otroligt mycket pengar. Både till SAAB, och svenska staten.

Antingen har du liten hjärna, och klarade inte av att tänka så långt? Eller så är det inte Sveriges bästa du är ute efter! Då försäljning till andra länder bara handlar om ev intäkter till Sverige.
Prestandan är inte så hemlig som du tycks tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in