Citat:
Ursprungligen postat av
Knasen2k
Nej tvärtom, då jag betalar skatt i Sverige anser
jag att Sverige ska köpa de mest kapabla systemen vi har råd med. Inte välja Saab bara för att det är ett svenskt bolag. För maximal försvarsförmåga borde vi skitit i Gripen E och köpt F35 + Globaleye istället. Vi hade kunnat haft ett oslagbart sammarbete/informationsutbyte med Danmark Norge Finland, Polen, UK, och USA mfl om vi valt F35. Nu valde vi ett mindre kapabelt flygplan istället för att hålla Saab med jobb. Jag tycker det är fel att vi väljer en sämre produkt bara för att den är svensk när det finns bättre alternativ på hyllan utomlands.
Nu har jag viss förståelse för att folk tror att jag hatar Gripen som flygplan. Jag hatar inte Gripen. Det är ett fint flygplan med hyffsade prestanda. Dock är jag en av få härinne som vill se hela bilden, och inser att Gripen som system har många brister och tillkortakommanden jämfört med utländska system. Sådana åsikter tolereras tyvärr inte på det här forumet.
Hade jag varit ett riktigt rysstroll hade jag uppmuntrat köp av Gripen E då vi får ett svagare flygvapen. Du kan ju fundera på varför det sedan typ 2015 fullkomligt exploderat hemsidor och youtubekanaler som publicerar klipp och artiklar om hur bra Gripen E är och varför F35 är skit. Har en känsla av att det inte är Saab som ligger bakom dessa kanaler. Visst vill Saab ha marknadsföring. Men vem mer skulle tjäna på att länder valde det mindre kapabla Gripen E istället för det totalt överlägsna F35? Ryssland... Kina...
Jag skulle vara försiktig med att saklöst hävda att flygplansystemet JAS39 är sämre än flygplansystemet F35 utan att redovisa systemdelarna bortom själva flygplanet, särskilt i Sverige och för Sverige.
Dels kom fpl39 tämligen nära sina konkurrenter i Finlands utvärdering, dels vet bara HX-projektet hur man viktat parametrarna i utvärderingen. I många andra fall har inköp av F35 löst frågor om hur man bidrar till NATO-gemenskapen och löser "avgiftsfrågan" på ett sätt som den hittillsvarande storsponsorn USA har ansett lämpligt.
Men tittar man på det totala systemet har SAAB (och svenska försvaret) prioriterat ett system med låga krav på markpersonalen, enkelt underhåll på nivå ett, snabb omladdning och tankning etc etc. Det räcker att värdera ner de faktorerna och värdera upp någon annan egenskap, så kan man få (genom hur man nu vrider på parameterkranarna) de flesta moderna plan att vinna en utvärdering.
Men en anledning till att Sverige vinner på att köpa Gripen III i stället för en helt annorlunda och tekniskt okänd modell är att den stora delen av systemet "Flygvapen" redan finns och är optimerad för att fpl 39 skall ge "mest pang för pengarna.
En F35 som har kvar alla sina fördelar (motivet för att köpa den, rimligen) OCH utnyttjar alla redan klara fördelar som Fpl39-systemet redan har blir en rätt annorlunda fågel än den man köper från fabrik.