• 1
  • 2
2022-01-06, 15:18
Medlem
Har ryggskott sen en vecka tillbaka. Fått övningar av naprapaten som även vill att jag tar muskelavslappnande medicin. Problemet är att ingen vill skriva ut.

Kontaktat både VC och appläkare och bägge säger att de aldrig skriver ut starkare än Alvedon/Naproxen och dessa receptfria har jag provat och de hjälper ej.

Jag har aldrig varit på min VC, varför är de så negativa till att skriva ut något starkare?

Något förslag hur jag ska göra?

Är yrkesverksam men nu funderar jag på att ansöka om hemtjänst.
Citera
2022-01-06, 15:35
Medlem
Starobrnos avatar
Om man som jag dragit på sig diskbråck får man Gabapentin eller annat Lyrica-liknande utan trubbel, och det funkar.

För din akuta situation; fråga runt bland äldre knegare eller styrkelyftare om de har några piller kvar.
Citera
2022-01-06, 15:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaNiin21
Har ryggskott sen en vecka tillbaka. Fått övningar av naprapaten som även vill att jag tar muskelavslappnande medicin. Problemet är att ingen vill skriva ut.

Kontaktat både VC och appläkare och bägge säger att de aldrig skriver ut starkare än Alvedon/Naproxen och dessa receptfria har jag provat och de hjälper ej.

Jag har aldrig varit på min VC, varför är de så negativa till att skriva ut något starkare?

Om du bokar ett besök hos din VC så kanske det löser sig. Att de inte skriver ut vad som helst utan att ha träffat patienten är helt rätt.
Citera
2022-01-06, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om du bokar ett besök hos din VC så kanske det löser sig. Att de inte skriver ut vad som helst utan att ha träffat patienten är helt rätt.
Den läkare jag är listad hos är sjuk. Akuttider finns inga och när jag ringt säger de att jag får återkomma om två veckor för att försöka boka tid.

Förresten, tror inte att jag i nuläget skulle klara att ta mig dit. Det är 150 m dit. Få på sig ytterkläder och ta sig dit känns omöjligt.

Att åka ambulans/sjukresor till akuten känns inte som ett alternativ. Ligga ett dygn på en bår för att troligtvis även där få ett recept på Alvedon. Det var det som hände när jag bröt nyckelben och revben sist.
Citera
2022-01-06, 16:56
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Du behöver ingen opiat eller benzo. Be din läkare skriva ut Klorzoxazon, det är inga problem.
Citera
2022-01-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du behöver ingen opiat eller benzo. Be din läkare skriva ut Klorzoxazon, det är inga problem.
De skriver inte ut det med hänvisning att det är nästintill verkningslöst. Enl appläkare har det en minimal effekt under 15 minuters tid. Meningslöst att skriva ut då nästan alla återkommer….
I o f konstigt att hon inte skrev ut det då appföretagen vill göra business.
Citera
2022-01-06, 17:29
Medlem
carle2s avatar
Köp själv istället, en xanax och en drink sedan glida ner i badkaret hjälper en hel del.
Mycket bättre än någon opiat då låsningen är kvar men smärtan bara dövad, bättre att få bort lite låsning så man kan röra sig lite mer så har man en kortare sjukfrånvaro.
Citera
2022-01-06, 19:12
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
De skriver inte ut det med hänvisning att det är nästintill verkningslöst. Enl appläkare har det en minimal effekt under 15 minuters tid. Meningslöst att skriva ut då nästan alla återkommer….
I o f konstigt att hon inte skrev ut det då appföretagen vill göra business.

Det är trams. Klorzoxazon är första hands val tillsammans med Voltaren gel. Det du beskriver är folk som inte vill ha Klorzoxazon och försöker få ut benz eller opiater. Ungefär som användaren precis ovanför mitt inlägg som inte har en susning om vad hen pratar om.
Citera
2022-01-06, 19:34
Medlem
MissDecibellas avatar
Har du ingen närakut i närheten..?

Att du inte får nåt ”starkare” när du aldrig ens varit på din vc är standardförfarande.
Du måste ju träffa en läkare som rent fysiskt undersöker dig, finns för många pundare och annat löskefolk som gjort att sjukvården numer misstror alla till att vara ute efter statligt knark och därför är dom oerhört restriktiva med allt starkare än Alvedon.
Senast redigerad av MissDecibella 2022-01-06 kl. 19:36.
Citera
2022-01-06, 19:51
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:

Har du bett om Paraflex?
Annars är alkohol bra (bättre) om du nu vill ha bort ryggskottet.
Värme plus alkohol plus rätt övningar och du är bra på ett par dagar.

Det finns många som vill missbruka både alkohol och medicin, det får läkare och vissa flashbackare att få panik om man ens talar om det. Alkohol ensamt botar inte din smärta, och det är ingen långsiktig lösning.
Det som får dig ur ryggskottet är rätt övningar, men krampen måste släppa för att du ska kunna göra musklerna långa och avslappnade igen.
Använd duschen, så het stråle du klarar och sen övningarna så du får ut musklerna.
Be en kompis köpa en sjuttis. Svep den inte, ta bara så mycket du behöver för att få igång blodcirkulationen.
GÖR ÖVNINGARNA.
Senast redigerad av Kamelen.Harris 2022-01-06 kl. 19:54.
Citera
2022-01-06, 20:01
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Köp själv istället, en xanax och en drink sedan glida ner i badkaret hjälper en hel del.
Mycket bättre än någon opiat då låsningen är kvar men smärtan bara dövad, bättre att få bort lite låsning så man kan röra sig lite mer så har man en kortare sjukfrånvaro.

Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det är trams. Klorzoxazon är första hands val tillsammans med Voltaren gel. Det du beskriver är folk som inte vill ha Klorzoxazon och försöker få ut benz eller opiater. Ungefär som användaren precis ovanför mitt inlägg som inte har en susning om vad hen pratar om.

Tror nog personen ovan vet exakt vad den pratar om. Benzo är kramplösande men inte förstahandsval, det är valet när det handlar om extrem smärta.
Visserligen är det skillnad på ryggskott och en subluxation som skapar kramp, men är det fråga om det senare så måste övergången hamna rätt för att krampen skall släppa. Paraflex förslår inte där.
Värme och ökad blodgenomströmning och stretching gör det. Benzo ökar blodgenomströmningen och får bort gammalt slagg. Det behövs om smärtan är uppe på 8-9 på VAS skalan.

Vad personen ovan har rätt i är att opiater är värdelöst, de lägger sig bara ovanpå smärtan och gör det roligare att ha ont. De gör inget åt grundproblemet. De kan tvärtom förvärra det då de fungerar som doping.
Senast redigerad av Kamelen.Harris 2022-01-06 kl. 20:07. Anledning: stavning
Citera
2022-01-06, 20:09
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Om man som jag dragit på sig diskbråck får man Gabapentin eller annat Lyrica-liknande utan trubbel, och det funkar.

För din akuta situation; fråga runt bland äldre knegare eller styrkelyftare om de har några piller kvar.

Gaba är mot nervsmärta, läs bipacksedeln också, det är inget som man ska få av en kompis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in