2022-01-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalkin
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Gateway_Pundit

Jag vet inget om thegatewaypundit.

Men jag vet att Wikipedia är skit. Google och Youtube ägs av företagen som säljer vaccinen.

Nu vet du.

Ha en trevlig dag
Citera
2022-01-06, 13:58
Medlem
Citat:
Fast det som diskuterades var väl viktningen samt huruvida vaccinerade och ovaccinerade ingår i samma grupp eller inte. I den frågan har du ju fel. Det betyder samma slutsats som i princip alla undersökningar. Att ovaccinerade som individer i högre grad blir sjuka i Covid. Att de reella talen för vaccinerade är högre förklaras helt enkelt av att den gruppen är mer än dubbelt så stor som de ovaccinersde. Dessutom kan man ju knappast dra några slutsatser som helst ändå eftersom ovaccinerade i mycket lägre grad testar sig.
Vad svamlar du i? Vaccinerade och ovaccinerade ingår inte i samma grupp. Det är hela grafens syfte, att särredovisa dessa två grupper.

I Danmark ser vi samma tendens, 9 av 10 Omicronfall utgörs av vaccinerade.

Skulle ovaccinerade testa sig mer sällan vid symtom? Ska vi syssla med ANTAGANDEN?

Då ANTAR jag att vaccinerade testar sig mer sällan då man i större grad är asymtomatisk vid infektion. I och med det ser vi ett stort mörkertal bland smittade vaccinerade.
Citera
2022-01-06, 13:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Gateway_Pundit

Citat:
Genetisk argumentation, typ av argumentationsfel eller felslut där man låter trovärdigheten hos en tes avgöras av vem/vilka som argumenterar för eller mot tesen. Detta är irrelevant, och således är genetisk argumentation en typ av ignoratio elenchi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Genetisk_argumentation
Citera
2022-01-06, 14:01
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Så med andra ord, antivaxxarna är dom riktiga experterna, dom som kan? Det måste kännas hemskt för alla antivaxxare och Qanon:are att etablissemanget inte bryr sig om vad dom har att komma med!

Jag personligen har inget emot antivaxxare, men jag förstår dom som inte väljer att tro på vad dom har för argument, den andra sidan verkar faktiskt mer trovärdig! Dom "experterna" som antivaxxarna drar fram kan vara rent coco ju!

ja, immunförsvaret för en ung frisk person är verkligen coco, så dumt alltså.. särskilt när man vart frisk dessa 2 år när den hemska snuvan härjat och dödat allt som rör sig på gatorna, huuh.

Varför ska vi som har bra gener som kan hantera denna snuva börja prenumerera på ett otestat icke FDA godkänt mRNA genterapi medicin? kanske passar bättre för er andra? en medicin som är många ggr större risk iom inrapporterade hjärtinflammationer men även icke kända långsiktiga konsekvenser, hör du inte själv hur dumt det låter? Risk/reward är helt sinnesjukt dålig, iom att snuvan är helt ofarlig, vilket är ett kännt faktum nu efter 2 år av dena clown show.
Senast redigerad av Xpander- 2022-01-06 kl. 14:08.
Citera
2022-01-06, 14:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. I verkligheten har det bara dött ca. 2500 fler än norm för de senaste 5 åren och -1000 (minus ettusen) färre än norm för de senaste 10 åren samt - 3000 (minus tretusen) enligt norm för de senaste 20 åren.

Läsare kan lägga märke till, att om det blir svårt att försvara, att 15.000 skulle vara "en brett överskattad siffra", när den verkliga siffran är 14.666 - så skiftar argumentationen genast till hur många som dött jämfört med en s.k. "norm".
Citera
2022-01-06, 14:02
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Läsare kan lägga märke till, att om det blir svårt att försvara, att 15.000 skulle vara "en brett överskattad siffra", när den verkliga siffran är 14.666 - så skiftar argumentationen genast till hur många som dött jämfört med en s.k. "norm".
Morfin och midazolam..
Citera
2022-01-06, 14:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Så med andra ord, antivaxxarna är dom riktiga experterna, dom som kan? Det måste kännas hemskt för alla antivaxxare och Qanon:are att etablissemanget inte bryr sig om vad dom har att komma med!

Jag personligen har inget emot antivaxxare, men jag förstår dom som inte väljer att tro på vad dom har för argument, den andra sidan verkar faktiskt mer trovärdig! Dom "experterna" som antivaxxarna drar fram kan vara rent coco ju!

Uppenbarligen inte tillräckligt "coco" för att de skulle välja att använda en av deras uppfinningar.
Citera
2022-01-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Kan bara hålla med om detta. Även om det kanske kliat lite i fingrarna så har de hållt sig ganska bra hittills.
Jag vill inte tänka på om vissa andra partier får styra..

Nej, ut och njut. Faran är obefintlig.
Folk behöver bara släppa facebook och liknande så kan de må bra igen.

Mvh

Exakt så. Jag tror vi alla kan enas om detta, oavsett om man är sosse, moderat, vänster, eller Sverigedemokrat att Sverige skött detta snyggt och rationellt. Vi har fått behålla våra friheter och kunnat leva ganska normala liv. Jag ser jur mina vänner har det runt om i Europa, djupt deprimerade över att behöva oroa sig för lockdowns hela tiden, tvingas bära mask hela tiden överallt, allvarliga begränsningar av sina friheter och tvång.

Nä, Sverige är verkligen VÄRLDENS bästa land. Älskar det här landet.
Citera
2022-01-06, 14:07
Medlem
Den här pandemin sprider inte bara virus utan även osäkerhet och rädsla. Forskning och evidens saknas vad gäller både pandemins och vaccinets långsiktiga konsekvenser. Vad alla vet är att ingen vet. Vad vi är eniga om är att vi är oeniga.
Osäkerhet och rädsla förvandlar medmänniskor till motmänniskor.

Att visa respekt för människors integritet och valfrihet kring beslut om den egna kroppen borde ingå i vår demokratiska värdegrund. Mänskliga fri- och rättigheter behöver värnas och vårdas även i detta sammanhang.

Upplysning är bra, men som det nu är bedriver media, politiker, arbetsplatser och andra ofta en föraktfull hetsjakt mot ovaccinerade. Detta är anmärkningsvärt och farligt då det leder till en destruktiv polarisering av samhället. Många vågar inte längre tala om att de är ovaccinerade av rädsla att bli mobbade, utfrysta, hotade eller till och med avskedade.

Det är dags att dra i handbromsen. Håll avstånd och behandla alla människor med respekt och värdighet, så kommer vi ur den här pandemin på ett fredligare sätt.
Citera
2022-01-06, 14:08
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du tillhör alltså dem som anser, att vaccinationen fördubblar risken för att få en hjärtattack.

Vidare anser du (om jag förstår dig rätt), att risken för en hjärtattack pga vaccinationen är ca. tjugo gånger större jämfört med risken för en covidsjuk, ovaccinerad person att behöva sluten vård pga covid.

Du kanske kan bidra med ytterligare en spännande kalkyl?

Din back of the envelope kalkyl betr. riskreducering för allvarlig covidsjukdom hos vaccinerade stämmer f.ö. dåligt med den statistik som Socialstyrelsen redovisar.

Här är Socialstyrelsens senaste redovisning av ovaccinerade respektive vaccinerade patienter som slutenvårdats för covid-19, redovisat per ålder i relation till befolkningsmängd i respektive grupp (per 100.000) avseende perioden 8 november - 12 december 2021.

Åldersgrupp 12-39: ovaccinerade 12,5 - vaccinerade 1,0

Åldersgrupp 40-49: ovaccinerade 53,1 - vaccinerade 2,1

Åldersgrupp 50-59: ovaccinerade 75,7 - vaccinerade 4,1

Åldersgrupp 60-69: ovaccinerade 90,9 - vaccinerade 8,3

Åldersgrupp 70-79: ovaccinerade 96,6 - vaccinerade 19,2

Åldersgrupp 80 +: ovaccinerade 111,0 - vaccinerade 25,3

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Jag har alltid undrat vilka dessa ovaccinerade 80-plussare är, vissa länder redovisar tom en 90-plus grupp av vaccinerade och ovaccinerade. Dessa kohorter måste ju till stor del bestå av långvårdade grönsaker som skulle dö knallfall av en vaccinspruta?
Citera
2022-01-06, 14:09
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
ja, immunförsvaret för en ung frisk person är verkligen coco, så dumt alltså.. särskilt när man vart frisk dessa 2 år när den hemska snuvan härjat och dödat allt som rör sig på gatorna, huuh.

Varför ska vi som har bra gener som kan hantera denna snuva börja prenumerera på ett otestat icke FDA godkänt mRNA genterapi medicin? kanske passar bättre för er andra? en medicin som är många ggr större risk iom inrapporterade hjärtinflammationer men även icke kända långsiktiga konsekvenser, hör du inte själv hur dumt det låter?

Det finns givetvis ingen anledning. Men köp Pfizer-aktier. 😉
Citera
2022-01-06, 14:12
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/vaccinpass-kan-kr%C3%A4va-tre-doser-ingen-frivillig-lyx/ar-AASuzzp?ocid=msedgdhp&pc=U531

"– Det kan bli så att vi i en framtid ser att det är tre doser som utgör grundvaccinationen och där man räknas som vaccinerad. Men där är vi inte riktigt än, säger hon.

Vaccinsamordnare Richard Bergström tycker däremot att det ordinarie vaccinationsprogrammet ska inkludera även den tredje dosen.

– Det är ingen frivillig lyx som bara ger en marginell förbättring, den är viktig, säger han till DN."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in