Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Om jag var tvungen att ta en medicin som ökade risken att få hjärtattack från 1/5000 till 2/5000 för att få gå med flighten som har 1/100 000 att störta så hade jag avstått medicinen och åkt med flighten som har 2/100 000 att störta. Detta kallas avvägning av risker.
Förstår du? Har du förmågan att extrapolera detta argument till coronavaccinet, eller blir det för jobbigt igen?
Du tillhör alltså dem som anser, att vaccinationen fördubblar risken för att få en hjärtattack.
Vidare anser du (om jag förstår dig rätt), att risken för en hjärtattack pga vaccinationen är ca. tjugo gånger större jämfört med risken för en covidsjuk, ovaccinerad person att behöva sluten vård pga covid.
Du kanske kan bidra med ytterligare en spännande kalkyl?
Din
back of the envelope kalkyl betr. riskreducering för allvarlig covidsjukdom hos vaccinerade stämmer f.ö. dåligt med den statistik som Socialstyrelsen redovisar.
Här är Socialstyrelsens senaste redovisning av ovaccinerade respektive vaccinerade patienter som slutenvårdats för covid-19, redovisat per ålder i relation till befolkningsmängd i respektive grupp (per 100.000) avseende perioden 8 november - 12 december 2021.
Åldersgrupp 12-39: ovaccinerade 12,5 - vaccinerade 1,0
Åldersgrupp 40-49: ovaccinerade 53,1 - vaccinerade 2,1
Åldersgrupp 50-59: ovaccinerade 75,7 - vaccinerade 4,1
Åldersgrupp 60-69: ovaccinerade 90,9 - vaccinerade 8,3
Åldersgrupp 70-79: ovaccinerade 96,6 - vaccinerade 19,2
Åldersgrupp 80 +: ovaccinerade 111,0 - vaccinerade 25,3
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/