Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
....Men varför sa du då att överdödligheten 2020 var 8000 i C19?......
Jag hävdar, att den totala dödlighetssiffran, rullad på 5 år medelvärde, är den intressanta, för det går aldrig att sortera för alla detaljerade händelser, och poängen är: vilken överdödlighet ska det vara, för att konstatera att det funnits en pandemi ( tips, gå tillbaka till Spanska sjukan, det var nog en riktig pandemi)
Nej, jag skrev att SCB fastställde överdödligheten år 2020 till cirka 8000 personer. Vad är överdödlighet i Covid19? Har vi någon normaldödlighet i covid19 menar du?
Vari ligger det intressanta i att mäta total dödlighet? Som jag ser det är siffran alldeles för trubbig för att analysera en enskild sjukdom. Bättre att gå på hårda data direkt. Dör cirka 100 tusen människor varje år, varav 12 tusen år 2020 dog i Covid. Ja, då har 88% dött av något annat. Har vi restriktioner, har vi kanske sparat 1500 liv i influensa, 300 liv i vinterkräksjuka och ytterligare 200 liv i minskade trafikolyckor. Ska vi då kvitta dessa liv i analysen menar du? Jag fattar ärligt talat inte vad sådana resonemang är tänkta att användas till. Eller jo, jag har fattat att personer som är emot restriktioner och åtgärder för att minska smittspridningen gör allt i sin makt för att försöka spela ned allvarlighetsgraden i sjukdomen. Fast det funkar inte särskilt bra.