Citat:
Ursprungligen postat av
FruFri
Jag och min make får ut ungefär 78 k i månaden (inkl barnbidrag) och har två barn i skolåldern. Vi håller ner kostnaderna genom att:
Bo i hus med ca 50% belåningsgrad och ränta runt dryga 1%. Vi gör inga lyxrenoveringar och lägger noll på heminredning. Vi har lägsta möjliga sophämtningsfrekevens och minsta volym på kärl. Vi håller inomhustemperaturen låg vintertid för att minska på elförbrukningen och duschar sällan hemma.
Mat äts hemma och när vi jobbar på plats så har vi matlåda. Vi gör storkok så att det alltid finns mat att ta av, skafferirensar, undviker matsvinn och väljer mat i säsong. Ca 6000 kr per månad kostar det oss, skulle lätt få ner det ett par tusen till om inte min man var så hopplöst odisciplinerad och köper läsk och kakor, kompletteringshandlar ibland och vill äta kött.
Transport: nu jobbar vi båda hemma, dvs noll kronor i transport. Annars cyklar jag och maken åker bil vilket lätt hade gått att ersätta med SL-kort. Återigen fördyrar maken.
Kläder: köps främst åt barnen som växer. Det mesta köps begagnat eller ärvs, säljer vidare det urvuxna och har inte så många uppsättningar per barn. Vi vuxna har så vi klarar oss, köper underkläder och strumpor nytt och när det behövs nåt begagnat plagg. Lagar kläder som går sönder. Min man har långa ben och köper därför nya jeans var tredje år från en affär som kan matcha hans benlängd. Återigen fördyrande.
Övrig konsumtion: undviker köpcentra, lekland etc och väljer naturen istället. Försöker leva lokalt och njuta i nuet. Lånar böcker på biblioteket och har en streamingtjänst åt gången. Försöker hitta det vi behöver begagnat. Julklappar etc hålls inom rimlighegens gränser. Undviker att följa med i villaförortens konsumtionshets. Min man har tyvärr nåt intresse som kostar pengar. Mina intressen är gratis.
Lån: har vi inga utöver bolånet.
Som det är just nu så sparar vi mellan 30 och 40 k till oss själva (pengar som vi inte rör), 2 k till barnen och amorterar 6 k per månad. Det som blir kvar av övrigt läggs som buffertsparande eller pengar som kan användas för uppskjuten konsumtion. Utan min man hade jag kunnat leva mycket enklare, men hade å andra sidan gått miste om hälften av våra inkomster och inte kommit ner mer i boendekostnad.
Min fråga är snarast, vad gör folk med sina pengar egentligen? Det hade ju varit sjukt om vi konsumerat upp hela vår inkomst.
Ja du, vad lägger folk pengar på?
Äta gott är en självklarhet och i regel kan man äta godare om man lägger ut lite extra när man handlar.
Vi har renoverat och köpt mycket inredning som en följd av det och jag stormtrivs hemma, riktig boost av livskvalitet!
Du måste förstå att hobbys ibland kostar pengar. Hobbys är viktigt så låt din man vara.
Ni kan tänka på era barn och höja temperaturen hemma då ni redan har en bra sparkvot.
Lägg pengar på barnen, tiden då dom är barn kommer inte tillbaka…
Sedan till sist så har jag också varit sparsam, fortfarande det men inte som innan. Framtida konsumtion är bra och viktigt att spara till men jag vill ha livskvalitet nu när jag är ung och frisk även om det kostar mycket.
Lev i nuet, det gäller för hela din familj dom inte ska behöva lida av din sparhets…