2022-01-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Den som har mest pengar när man dör vinner!!!

Nej! För mig handlar det om att kunna sluta jobba när jag vill. Om jag vantrivs på jobbet vill jag kunna säga upp mig utan att invänta ett annat jobb, jag vill kunna gå i pension före 70 om kroppen vill det och det är skönt att inte ligga vaken på nätterna och oroa sig för brist på pengar.
Citera
2022-01-05, 21:04
Medlem
Whirls avatar
Lever väldigt spartanskt med en sparkvot på runt 50% av min inkomst.

Mitt bästa knep är att ifrågasätta mig själv varje gång jag vill köpa något. "Är detta något jag egentligen klarar mig utan? Måste jag köpa det nu för att fylla en viktig funktion i vardagen eller kan jag lika gärna vänta?".

I de allra flesta fall kommer du inse att du lätt klarar dig utan det inköpet och att det egentligen handlade om att fylla något slags tomrum. Dopaminkicken från det inköpet kommer då enbart göra det mer troligt att du fortsätter att köpa saker du inte behöver för att leva upp till en onödigt hög livsstilsstandard du valt för att tillfredsställa ditt ego.

Konsumtion är inte vägen till långsiktig lycka, utan ett fritt sinne i en fri tillvaro med möjligheter är det. Därför är det absolut smartaste du kan göra att skala ner din vardagskonsumtion till minimum och investera allt som blir över för att så småningom köpa din egen tid fri. De pengar jag spenderar utöver de fasta kostnaderna är på minnesvärda upplevelser eller välplanerade inköp med starka funktionsförbättringar i min vardag.
Citera
2022-01-05, 21:55
Medlem
Beckisbarnets avatar
Utgifter max 5000kr/mån. Sparar 10-15 000kr/mån.

Har dock ett arbete, är inte ekonomiskt oberoende mångmiljonär som majoriteten på FB.
Citera
2022-01-05, 23:51
Medlem
Mandingos avatar
Stiger upp vid 12tiden, duschar, dricker kaffe och slösurfar nån timme, småstädar, diskar, plockar med nåt annat, går till bussen och är på jobbet 1415 typ, börjar 1430 så hinner dricka en kopp kaffe och tjöta lite...
Jobbar till 2230, äter på jobbet (får avdrag på lönen om en 50lapp om dan typ) tar ett par öl på en pub efter jobbet, åker hem och sätter mig och degar igen... går och knyter mig vid 03ish...

Onödiga utgifter- öl, snus, kaffe på stan nån gång förr jobbet...

Låter torftigt när man läser det, men jag trivs...
Citera
2022-01-06, 00:06
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?

Boende = inneboende 4000 kr ink el och internet
Frukost = havregrynsgröt ca 60 kr mån
Lunch = gratis (jobbar på en lunch restaurang)
Kvällsmat = proteinshake med frysta bär och banan ca 300 kr mån
Kvällsmat 2 = knäckebröd med färskost ca 250 kr mån
Dryck = vatten och kaffe ca 200 kr mån
Hygien/tvättmedel/disk = 400 kr mån
Skräpmat = 400 kr mån
Bil Bensin = 800 kr mån
Bil försäkring = 400 kr mån
streaming tjänster = 400 kr mån
Aktier investering = 1000 kr mån
Crypto investering = 1000 kr mån
Semesterspar = 3000 kr mån(köper kläder när jag är på semester billigaste,då jag bruka åka till Filippinerna 1 gång per år innan coronan)

Min vardag

06.30 kör till jobb
16.30 gymmet
18.00 meditera
19.00 skriver en novell/redigera
20.00 podcast/film/serie/slösurfa på nätet
22.00 ljudbok
00.00 en sista runda på nätet innan sovdags

Jag har levt så i ca 7 år .
Senast redigerad av gronagubben 2022-01-06 kl. 00:17.
Citera
2022-01-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Men det är ganska roligt ändå och jag är relativt lycklig, är inte materialistisk på nåt sätt så jag behöver inte massa pengar.

Det är lite pest eller kolera över mellan att fortsätta leva som jag gör eller att skaffa ett heltidsjobb. Båda liven har sina för och nackdelar: Mindre frihet fast högre inkomst, tillgång till bolån och fler dörrar öppnas etc.

Eller mer frihet och lägre inkomst som är mitt nuvarande liv.
Att bo bra och kunna utöva ett eller flera intressen och bo ihop med någon och skaffa barn är inte samma sak som att vara materalistisk. Men att bo i ett garage på 17 kvm och tigga toapapper är inget bra liv. Jag har mycket pengar men köper i princip aldrig något onödigt och slösar inte pengar heller.
Citera
2022-01-06, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BakedChickenBreast
Jag är knappast fattig utan tjänar mer än en dubbel genomsnittslön men jag har slutat shoppa om jag säger så för det gjorde mig inte lyckligare. Jag har ett par trasiga skor som jag använder varje dag då de bara är trasiga på innsidan, äter samma halvfabrikat två ggr om dagen (800 kr/mån), unnar mig en ebok för en tia då och då och går bara utanför dörren när jag ska handla mat eller slänga sopor då jag jobbar hemma. Jag köper inte ens toalettpapper längre eftersom jag har en bidè eller hur det stavas.

Hur gör du? Jag lever lite väl generöst med mina pengar, inte så till den nivån att det är direkt oansvarigt, men hade gärna sparat lite mer. Men har blivit så jävla bekväm av mig, är typ som att jag måste hämta nudlar och äta gott, men jag vet att lyckan jag får av detta är inbillad, hade varit lika lycklig utan.

Hur tar jag mig ur detta och lär mig leva mer som du utan att vara så klen och få ångest av det?
Citera
2022-01-06, 01:27
Medlem
Kisarazus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?
Lever på 1000 pix i veckan käkar på stadsmissionen (veg) 25 pix kvarg, musli, rågbröd grönsaker till frukost, samt något lätt till kvällen. Har kört det i ett par år KLOCKRENT Ps är sjukpensionär Går runt med råge efter "löneförhöjningen" i budgeten 2022. Tips Matlåda, så klarar du dig garanterat
Citera
2022-01-06, 01:28
Medlem
Paradisums avatar
Vet inte riktigt om vi passar in. 2 vuxna och 2 barn. Vi lever inte så billigt som möjligt då jag gärna köper alkohol som vin, whisky och lite finare öler när vi ska festa. Sen kan vi säkert äta mindre foodora. I övrigt lever vi rätt annorlunda och snålt jämfört med svensson. Folk som spenderar hela lönen tycker säkert vi lever tragiskt. Men eftersom vi inte spenderat hela lönen så kan vi istället sluta löneslava nånstans mellan 35-40 års ålder. Inte lika tragiskt längre va?

Möbler, leksaker och kläder till barnen köper vi nästan aldrig då vi får sånt på födelsedagar och högtider. Själva köper vi knappt kläder heller och gör vi det så finns det ett stort behov av något, som vi då köper billigt. Antingen andrahand eller rea/billigt. Ingen bil har vi längre. Vi cyklar till jobbet och har ne cykelvagn som 2 ungar får plats i samt 2 matkassar. Vi kan även ta bussen, som förvisso är svindyr men betydligt billigare än bil om man bara tar den nån gång i månaden. Ibland lyxar vi t.o.m på med taxi om vi ska hem från en fest eller liknande.

Köper gärna mat med kort pris eller annan rabatt. Dock inte enbart. Är vi sugna på något så köper vi det, men vi tänker alltid på priset. Vi käkar skräpmat flera gånger i månaden, t ex foodora. Lägger säkert runt 500-1000kr på systemet också då vi gillar att umgås med vänner och jag gillar att utforska ölutbudet, på kommunistbolaget, och rödviner och whisky. Behöver nya mobiler snart. Köpa senaste Samsung/Iphone eller köpa en ny lur för 3k? Enkelt val. Självklart kontant och ingen jävla månadsbetalning. Utöver det tänk på fasta utgifter. Mobilabonnemang på 99kr, sänkte precis hemförsäkring med hälften osv.

Om något går sönder har vi valt att inte köpa något nytt av det. Vi har t ex inget vardagsrumsbord. Fet madrass som säng då vi gav bort kontinentalsängen (köpt på rea) för 500kr osv. Detta har mest att göra med att vi lämnar landet så fort vi kan, dvs om 1-3 år. Så köpa nya grejer känns dumt. Sliter upp det vi har och sen försöker vi klara oss utan det tills vi drar.

Lever vi tråkigt liv? Ja ganska. Inte för att vi inte lägger pengar på plastsaker från Kina, utan för att vi lever den svenska livsstilen med vakna i ottan, få iväg ungar till dagis, jobba och stressa, mata och natta ungar, sen ha 2-3 timmar i soffan där man kollar youtube på andra som lever livet. Typ. Helgen går åt till att lata sig eller festa med vänner. Typiskt svensk livsstil som är så själadödande att jag vet inte vad. Därför vi snålar så vi kan bryta den här cykeln.
Senast redigerad av Paradisum 2022-01-06 kl. 01:33.
Citera
2022-01-06, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Den som har mest pengar när man dör vinner!!!
👍🏻Ja, onödigt att leva när man lever. Bättre att spara in i döden…🤣
Seriöst:Vilka urtråkiga liv många verkar föra🥺
Citera
2022-01-06, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag skrev en wall of text så du kanske inte läste allt. Kött och ägg är dyrt.

Jag hade aldrig klarat av att leva på pasta, gröt och frysta färdigrätter. Hade nog hamnat i en djup depression oavsett om jag sparade mycket varje månad.

Ja men varför då svara i tråden? Det som efterfrågades var ju folk som försöker leva så billigt som möjligt, istället är det som de flesta andra trådar numera olika former av skryt om hur mycket pengar folk har att lägga på skräp.

Själv lever jag på kanske en tredjedel av din matbudget men jag är ändå inte relevant, för tråden, eftersom jag inte försöker snåla det bara blir så. Frysta färdigrätter är knappast billig mat för övrigt.
Senast redigerad av Periodic 2022-01-06 kl. 01:42.
Citera
2022-01-06, 02:05
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Kl 8:00 går till Coop köper alla varor med utgånget datum. Går sedan till Ica och Willys gör likadant
Ex bröd fil mjölk pålägg. Köttfärs.

Sen har jag några snåla tricks skaffa sprayflaska till tvål en i badrummet så slösar du inte lika mycket tvål givetvis blanda i vatten.

Ja man handlar BARA det man behöver.
Kläder nej
Onödiga luncher nej
Inget fika
Ingen ute mat.

Duschar på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem