Citat:
Ursprungligen postat av
Fangface
Problemet löser sig självt så småningom när Sverige består av 50% arabisk-talande. Då kan man ha rena arabiska boenden med arabisk personal som inte kan svenska.
Personal med fullgoda svenskkunskaper (svenskar och invandrare) flyttas till äldreboende med enbart etniska svenskar.
Då får äldre umgås med likasinnade på ålderns höst, både personal och vårdtagare.
Win win.
Tyvärr kommer det inte lösa sig då de kommer ta in löskefolk och obildbart skräp även på halal-boenden. Jag tycker att många på mitt omsorgsjobb är kassa men så får jag återberättat historier från boenden där folk ändå har någon form av vårdutbildning eller är under utbildning och chockas över hur värdelösa de är.
Även om de talar halvdan arabiska (ja, andra generationens invandrare talar och skriver ofta sitt modersmål taffligt) så måste mycket skrivas och dokumenteras på svenska så risken att det skiter sig är ändå hög.
Språkbegåvning är inte rättvis. Det är som att spela instrument, räkna eller teckna. En del kan lära sig massor utan att anstränga sig medan andra aldrig kommer bli bra. Det bästa för att underlätta är att tvingas lyssna och tala andra språk på vardagsnivå - hur enkla meningar man än säger. Eftersom Sverige är så segregerat är chansen till att nöta in språket litet om man inte lagstadgar om att folk MÅSTE masa sig till utbildningar och sedan sätta tydliga kunskapsnivåer för olika yrkesbefattningar - det ska gälla för alla såklart.
Att tro att det är läge att någon ska börja lära sig språk vettigt efterhand när de redan anställts är en vanlig vanföreställning hos politiker, konsulter, småpåvar inom omsorg och sjukvård med mera.