2022-01-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Ditt inlägg var i början av tråden, jag har inte läst hela, men: Spot on!
Själv slutade jag som kommunsköterska när jag insåg att jag förväntades delegera medicinutdelningen, hur vänliga och arbetsvilliga de utrikesfödda undersköterskorna än var. Insåg också katastroferna som skulle komma. Tro mig, de kom.
Haha jag jobbade som sjukgymnast i kommunen. Kommer ihåg hur synd jag tyckte om er. Vi hade också stora problem med delegeringar och träningsuppdrag men sällan så allvarliga som era. När man startade upp journalen på morgonen låg där kanske två fallrapporter och 12 läkemedelsavikelser.

Hade dock en idiot (svensk) som tog av en nackkrage för att patienten bad henne. Inget hände men hon fick inte stanna. Tror dock det var för att de andra störde sig på henne.
Senast redigerad av Svidden 2022-01-06 kl. 08:54.
Citera
2022-01-06, 08:52
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Dock finns det inget som heter "kan svenska" rent binärt. Många här på Flashback som är ur-rasister och tycker sig vara mycket extremt högstående svenskar skriver uttrycker sig som krattor, kan inte stava och skulle absolut inte kunna göra sig förstådda till en äldre människa från en annan generation.

Så en invandrad iranska som bryter lätt men är vänlig och trevlig är betydligt mer lämpad inom äldreomsorgen än någon random cuckslayer som visserligen påstår sig vara född här.
Tråden handlar inte om att skriva svenska eller alla rasister du ser i varje rum du befinner dig i.

Du är för autistisk för att förstå problemet som är att hemvårdare från Somalia inte kan förstå äldres behov. Må du ruttna med vårdare som hatar dig och vägrar lära sig svenska.
Citera
2022-01-06, 09:11
Medlem
Fangfaces avatar
Problemet löser sig självt så småningom när Sverige består av 50% arabisk-talande. Då kan man ha rena arabiska boenden med arabisk personal som inte kan svenska.
Personal med fullgoda svenskkunskaper (svenskar och invandrare) flyttas till äldreboende med enbart etniska svenskar.

Då får äldre umgås med likasinnade på ålderns höst, både personal och vårdtagare.
Win win.
Citera
2022-01-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Nu är jag inte vänstervriden, men utan invandrare hade vi inte ens haft bemanning så det räckte? Så hur du får det till sossarnas fel fattar jag inte…. Eller du kanske vill axla uppdraget att torka gammal stjärt?

Det här är lite av ett missförstånd som man ofta hör. Invandrare från MENA och Afghanistan kostar helt enkelt samhället mer än de bidrar med, och detsamma gäller deras barn (tredje generationen är inte så bra utredd än, men danska studier av skolresultat ser rätt nedslående ut). Så att försöka avhjälpa brister inom vård och omsorg genom att tillåta en massiv invandring från de länderna är lite som att kissa i byxorna - det blir varmt först men skiftar snabbt till kallt och obehagligt. Om du tycker det är kris nu så vänta bara tills vi har hundratusentals vårdkrävande araber och somalier.

Vill vi avhjälpa problemen genom invandring ska vi satsa på folk som kan fungera mer eller mindre direkt på arbetsmarknaden, samt får barn som inte släpar efter svenska barn i utvecklingen. Då ligger EU-medborgare närmare till hands än MENA-invandrare.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2022-01-06 kl. 09:53.
Citera
2022-01-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Då kan jag tipsa dig om 'Radio Sweden på lätt svenska'
https://sverigesradio.se/radioswedenpalattsvenska
https://sverigesradio.se/artikel/studiematerial-pa-latt-svenska-om-sveriges-radio-och-public-service
De har också Klartext "Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord."
https://sverigesradio.se/klartext
Dessutom finns det program på andra språk än svenska.

Tror inte du förstod mig.
Citera
2022-01-06, 10:21
Medlem
beer-goggless avatar
Att det får vara så här är inget annat än en stor skandal, och som medborgare blir man upprörd över förvaltnings"chefens" berättelse.

Vadå "... stor utmaning ..." - va fan menas med det?
Har hennes organisation medvetet gjort systematiska felrekryteringar till en personalkategori som skall vårda och värna om de gamla och sjuka?

Hade önskat att reportern ställt några frågor som inbegriper koncept som "ansvar - misslyckanden - konsekvens", eller är det helt förknippat med kravlöshet att vara "förvaltningschef"?

Det som är extra tragiskt att hon i uttalandena antyder om att utmaningen kommer bestå även i framtiden...

Ja, Beer-goggles är morgonsur, men är det å de äldres vägnar!
Citera
2022-01-06, 10:31
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Problemet löser sig självt så småningom när Sverige består av 50% arabisk-talande. Då kan man ha rena arabiska boenden med arabisk personal som inte kan svenska.
Personal med fullgoda svenskkunskaper (svenskar och invandrare) flyttas till äldreboende med enbart etniska svenskar.

Då får äldre umgås med likasinnade på ålderns höst, både personal och vårdtagare.
Win win.
Tyvärr kommer det inte lösa sig då de kommer ta in löskefolk och obildbart skräp även på halal-boenden. Jag tycker att många på mitt omsorgsjobb är kassa men så får jag återberättat historier från boenden där folk ändå har någon form av vårdutbildning eller är under utbildning och chockas över hur värdelösa de är.

Även om de talar halvdan arabiska (ja, andra generationens invandrare talar och skriver ofta sitt modersmål taffligt) så måste mycket skrivas och dokumenteras på svenska så risken att det skiter sig är ändå hög.

Språkbegåvning är inte rättvis. Det är som att spela instrument, räkna eller teckna. En del kan lära sig massor utan att anstränga sig medan andra aldrig kommer bli bra. Det bästa för att underlätta är att tvingas lyssna och tala andra språk på vardagsnivå - hur enkla meningar man än säger. Eftersom Sverige är så segregerat är chansen till att nöta in språket litet om man inte lagstadgar om att folk MÅSTE masa sig till utbildningar och sedan sätta tydliga kunskapsnivåer för olika yrkesbefattningar - det ska gälla för alla såklart.

Att tro att det är läge att någon ska börja lära sig språk vettigt efterhand när de redan anställts är en vanlig vanföreställning hos politiker, konsulter, småpåvar inom omsorg och sjukvård med mera.
Citera
2022-01-06, 10:33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Att det får vara så här är inget annat än en stor skandal, och som medborgare blir man upprörd över förvaltnings"chefens" berättelse.

Vadå "... stor utmaning ..." - va fan menas med det?
Har hennes organisation medvetet gjort systematiska felrekryteringar till en personalkategori som skall vårda och värna om de gamla och sjuka?

Hade önskat att reportern ställt några frågor som inbegriper koncept som "ansvar - misslyckanden - konsekvens", eller är det helt förknippat med kravlöshet att vara "förvaltningschef"?

Det som är extra tragiskt att hon i uttalandena antyder om att utmaningen kommer bestå även i framtiden...

Ja, Beer-goggles är morgonsur, men är det å de äldres vägnar!
Det är PK-itiska för "det skiter väl jag i, någon annan får ta ansvar".
Citera
2022-01-06, 10:35
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Precis. Antingen vill man ha asylinvandring och försörja den eller arbetskraftsinvandring som bör vara åtminstone självbärande kostnadsmässigt.
Det är löjligt att blanda ihop de 2 olika grupper.
Precis, två helt olika saker.
De som sitter på äldrevården idag har varit med under hela utvecklingen och många har fortsatt att rösta för det här så det är ju bara att gratulera nu när de får det de röstar för.
(Ja, jag är bitter lol)
Citera
2022-01-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Det här är lite av ett missförstånd som man ofta hör. Invandrare från MENA och Afghanistan kostar helt enkelt samhället mer än de bidrar med, och detsamma gäller deras barn (tredje generationen är inte så bra utredd än, men danska studier av skolresultat ser rätt nedslående ut). Så att försöka avhjälpa brister inom vård och omsorg genom att tillåta en massiv invandring från de länderna är lite som att kissa i byxorna - det blir varmt först men skiftar snabbt till kallt och obehagligt. Om du tycker det är kris nu så vänta bara tills vi har hundratusentals vårdkrävande araber och somalier.

Vill vi avhjälpa problemen genom invandring ska vi satsa på folk som kan fungera mer eller mindre direkt på arbetsmarknaden, samt får barn som inte släpar efter svenska barn i utvecklingen. Då ligger EU-medborgare närmare till hands än MENA-invandrare.
Det är framförallt andra generationen som är opropportionerligt kriminell och allmänt värdelösa. Första tenderar vara ganska hårt arbetande om än mindre språkkunniga. Har jobbat just inom HSL på kommunen och de flesta förstagenerationsinvandrare gör sitt bästa och bidrar. Språket och utbildningsnivån är dock ett stort problem och kan leda till stor skada/död. Man behöver ordentliga svenskaprov inom dessa yrken. I varenda annons står "minst svenska nivå C1" men är mer regel än undantag att förstagenerationsinvandrarna knappt kan språket.

De som inte bidrar av ren ovilja är andragenerationsinvandrarna och curlade svenskar som klagar på att de måste göra sitt jobb och drar igenom sina uppdrag snabbt, dåligt och omänskligt för att kunna dricka kaffe och klaga på oss som var i HSL-laget halva dagen.

Har skrivit om omvårdnadspersonal i en annan tråd och nästan överallt jag varit bär 20% upp de andra 80 som antingen är för korkade, ovilliga eller dåliga på svenska för att göra ett bra jobb.
Senast redigerad av Svidden 2022-01-06 kl. 10:43.
Citera
2022-01-06, 10:52
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jag är högervriden. Vi kanske kan börja där.

Har du någon nära, far eller mor, farmor eller.....ja, du fattar...som sitter på ett ålders- eller demensboende?

Visst får de (personalen) "torka stjärt". Men det är så mycket mer det handlar om. Att kunna kommunicera på ett språk som gamlingarna förstår. Jätteviktigt. Och nej, många invandrartjejer (och några dito killar) jobbar i den branschen. Jag vet.

Men sen fattar jag inte att Asiens och Mellanösterns killar och tjejer inte fattar att man måste lära sig språket på den plats man är på. Vafan är det för fel? Är SFI så jävla dåligt? Eller ställs det inga krav där?

Hallengren är ansvarig. Maila henne och fråga.

Den tanten är ju rätt tyst i all detta.....
Citera
2022-01-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen.Harris
Problemet är ju inte att de famla inte förstår personalen utan det omvända.
Om personalen inte förstår vad Agda säger så kan de inte hjälpa när Agda behöver läkarvård, inte ens om hon är frusen eller nedkissad eller hungrig. Den som är riktigt gammal blir lika hjälplös som ett spädbarn.

Men jag betalar ju för en dusch, blöjbyte och mat. Personalen ska bara leverera och servera det redan beställda och bistå. Dessutom gamla har larm, ett tryck bort, så de kan larma 112 själva om hela hemtjänsten är arabtalande beduiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in