2022-01-05, 23:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Xenon rgleras ljuset med en motor på bakaxln i regel med en länk/pinne vissa bilar släpper dom eller lossnar spricker

Vilken ambitiös konstruktion!

Bakaxeln är ju tillsammans med integrerad slutväxel den del av bilen som på bakhjulsdrivna bilar förbinder och utför kraftöverföring till de två bakhjulen.

Sätter de en motor till Xenonen där kan jag förstå att det lätt gå sönder.

😁

Som tur är plockar exempelvis ARN in sakkunniga så att företag slipper rättshaverister som du.
Citera
2022-01-06, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoftishBullen
Hej!
Jag köpte en bil i maj 2021 av KAMUX, de hade gjort en besiktning på bilen 2021 i februari och det var inga problem med den.
Nu idag, gjorde jag en besiktning och då gick den inte igenom, det var fel inställningar på halvljuset.
Nu till problemet, man kan bara göra ändringar av halvljuset via en dator, alltså kan detta inte ha hänt under tiden jag kört, och nu måste jag omboka besiktning, båda bilfirman och jag använde oss av Opus besiktning. Nu till er hjälp, vilken rätt har jag ? kan jag kräva att kamux står för besiktningen samt att de står för kostnaden att omprogrammera halvljuset?

tacksam för hjälp!

NEJ
Trafiksäkerhets försäkringen från firman gäller bara 3 månader

Så betala och se glad ut
Citera
2022-01-06, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
NEJ
Trafiksäkerhets försäkringen från firman gäller bara 3 månader

Så betala och se glad ut
Ts har köpt bilen som privatperson, därmed gäller KKL och de första sex månaderna har man att utgå ifrån att felet fanns vid köpet och att säljaren är ansvarig. KKL gäller i tre år, men efter sex månader har köparen att påvisa att felet var ursprungligt, detta är knappast möjligt i aktuellt fall så ansvarig är kunden.

Eventuell trafiksäkerhetsförsäkring tillför givetvis ingenting heller.
Citera
2022-01-06, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts har köpt bilen som privatperson, därmed gäller KKL och de första sex månaderna har man att utgå ifrån att felet fanns vid köpet och att säljaren är ansvarig. KKL gäller i tre år, men efter sex månader har köparen att påvisa att felet var ursprungligt, detta är knappast möjligt i aktuellt fall så ansvarig är kunden.

Eventuell trafiksäkerhetsförsäkring tillför givetvis ingenting heller.

Nja står väl bilfirman Kamux men oavsett gått för långtid
Citera
2022-01-06, 07:25
Medlem
Citat:
Mercedes A 180, 2018. Ja det jag fick höra var att man det är fabrikinställt så man kan endast ändra det med hjälp av dator, ok! Vet du ungefär vad man ska behöva betala för ändringen via dator?

Det ska inte kosta mycket. Ring dom som gjorde servicen och säg att du fick nedslag på besiktningen, är du någorlunda socialt kompetent lyckas du när du ber dom göra om jobbet gratis.

Sen väljer du det besiktningsföretag som för tillfället har störst rabatt/billigast pris på ombesiktning. Svensk Bilprovning brukar tex ofta ha kampanj på 99:- för ombesiktning.

Sen lägger du tid och energi på något som ger lite mer tillbaka i stället för att gräva ner dig i det här eller så får du nog byta "nick".
Citera
2022-01-06, 08:56
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det ska inte kosta mycket. Ring dom som gjorde servicen och säg att du fick nedslag på besiktningen, är du någorlunda socialt kompetent lyckas du när du ber dom göra om jobbet gratis.

Sen väljer du det besiktningsföretag som för tillfället har störst rabatt/billigast pris på ombesiktning. Svensk Bilprovning brukar tex ofta ha kampanj på 99:- för ombesiktning.

Sen lägger du tid och energi på något som ger lite mer tillbaka i stället för att gräva ner dig i det här eller så får du nog byta "nick".

Eller så gör han det själv på 30 sekunder utan verktyg vilket beskrivs i tråden.
Citera
2022-01-06, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Eller så gör han det själv på 30 sekunder utan verktyg vilket beskrivs i tråden.

Att någon påstår de hittat på nätet hur man kan justera det själv på den bilen kanske vi inte ska lita helt på, då det kanske är nåt som man inte ska göra enligt Mercedes.

Det finns tydligen bilar där justeringen sker elektriskt och man inte ska skruva själv på skruvar även om de skulle finnas, därför att det ska justeras via programmering etc. Att då ge sig på att skruva själv kan förvärra problemet.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-01-06 kl. 09:19.
Citera
2022-01-06, 09:21
Medlem
Haubits77Bs avatar
Du verkar inte bara ha problem med hörseln - synen är inte heller som den ska...

Imlägg nr 7, han får svar senare i tråden.

MB 180 år 2018.

Han lade längre tid på att starta denna tråd än att lösa problemet.
Citera
2022-01-06, 09:33
Medlem
Citat:
De är i dubbel bemärkelse ska jag säga dig.
På Dekra hävdade de att "av säkerhetsskäl får vi inte justera Xenon.".

Varpå jag gick till deras verktygsvägg och plockade ned ett par mejslar.

"Men, men".

"Lugn och fin" sa jag.

Fixat!

Det har de sagt till mig också, men i formen "vi får inte justera xenonlysen, men DU får, så verktygen hänger där".

Vem fan har kommit på att det är farligt att justera in xenon-lysen i rätt höjd?
Citera
2022-01-06, 09:38
Medlem
Citat:
Du verkar inte bara ha problem med hörseln - synen är inte heller som den ska...

Imlägg nr 7, han får svar senare i tråden.

MB 180 år 2018.

Han lade längre tid på att starta denna tråd än att lösa problemet.

Ja jag såg att jag råkat missa bilmodellen. Men det är inte detsamma som att man kan/ska justera strålkastarna själv bara för att nån på internet påstår att man kan det. Särskilt om Mercedes säger att det inte ska justeras manuellt med skruvande på ev skruvar.

Det är inte helt ovanligt att man hittar tips eller guider på nätet som inte är helt ok att göra om man sen frågar tillverkaren.
Citera
2022-01-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det har de sagt till mig också, men i formen "vi får inte justera xenonlysen, men DU får, så verktygen hänger där".

Vem fan har kommit på att det är farligt att justera in xenon-lysen i rätt höjd?

Tänk lite logiskt så kanske det klarnar…?

Det är inte svårare än att det rätt ofta det kan hända att dessa skruvar/justeringar är anfrätta av ålder och kan haverera om man skruvar på dem. Och är det då besiktarna som ger sig på det så kan de bli skyldiga till ersättning om nåt går sönder. Därför har de generellt sett slutat att försöka justera åt kunden utan det får kunden ordna själv.

Tydligen så har vissa svårt att tänka så långt att man förstår en så enkel sak vara orsaken att de inte justerar ljusen åt folk på besiktningen….
Citera
2022-01-06, 09:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej!
Jag köpte en bil i maj 2021 av KAMUX, de hade gjort en besiktning på bilen 2021 i februari och det var inga problem med den.
Nu idag, gjorde jag en besiktning och då gick den inte igenom, det var fel inställningar på halvljuset.
Nu till problemet, man kan bara göra ändringar av halvljuset via en dator, alltså kan detta inte ha hänt under tiden jag kört, och nu måste jag omboka besiktning, båda bilfirman och jag använde oss av Opus besiktning. Nu till er hjälp, vilken rätt har jag ? kan jag kräva att kamux står för besiktningen samt att de står för kostnaden att omprogrammera halvljuset?

tacksam för hjälp!
Du får svårt att påvisa att felet är ursprungligt, d.v.s. att det fanns när du köpte den, speciellt med tanke på att den var nybesiktigad vid köpet.

För övrigt, vet du att det räcker med justering? Det kan ju vara fel på t.ex. nivågivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in