2022-01-05, 19:15
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftishBullen
Aha okej, Så det KAN faktiskt ändras efter körning? Opus sa nämligen att det inte kan det.
Visst. Beroende på hur strålkastaren sitter fast kan den flytta sig lite, lampan kan möjligen flytta sig lite i strålkastaren (särskilt om den inte satt riktigt rätt när den monterades), byter man lampa kan man få en ny där glödtråden sitter i en annan position (Biltema, jag tittar på er) och så vidare. Skillnader i däckdimensioner kan inverka också, och förmodligen har du bytt till vinterdäck sedan du köpte bilen.
Citera
2022-01-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Visst. Beroende på hur strålkastaren sitter fast kan den flytta sig lite, lampan kan möjligen flytta sig lite i strålkastaren (särskilt om den inte satt riktigt rätt när den monterades), byter man lampa kan man få en ny där glödtråden sitter i en annan position (Biltema, jag tittar på er) och så vidare. Skillnader i däckdimensioner kan inverka också, och förmodligen har du bytt till vinterdäck sedan du köpte bilen.
Okej tack för svar!
Citera
2022-01-05, 19:32
Moderator
tobess avatar
Om det är så att en ljusinställning skulle hålla för evigt skulle det inte finnas något behov av att ha möjlighet att justera den.

På min förra bil justerades det nog typ vartannat år för att vara godkänt. Helt normalt. Sen beror det nog också lite på besiktningsman vad dom tillåter, misstänker jag
Citera
2022-01-05, 19:32
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Okej tack för svar!

Jag var ironisk....

Folk tror att helelektriska grejer är säkrare än mekaniska.

Det är fel!

De mekaniska kan ändras efter lite stryk, men en elektrisk kan ställa till det med lite fukt på fel kretskort.

Sällan en mekanisk handbroms hänger/låser sig. Fast SAAB:s elektriska dito hängde sig så ofta att Biltema började sälja ett specialinstrument för ändamålet.
Citera
2022-01-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag var ironisk....

Folk tror att helelektriska grejer är säkrare än mekaniska.

Det är fel!

De mekaniska kan ändras efter lite stryk, men en elektrisk kan ställa till det med lite fukt på fel kretskort.

Sällan en mekanisk handbroms hänger/låser sig. Fast SAAB:s elektriska dito hängde sig så ofta att Biltema började sälja ett specialinstrument för ändamålet.

Vilken Saab har elektrisk handbroms?
Citera
2022-01-05, 20:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Vilken Saab har elektrisk handbroms?

Ett exempel:
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/124577-Elektrisk-handbroms-saab-9-5-byta-bromsklossar
Citera
2022-01-05, 21:20
Medlem
Instämmer med de flesta att det är något du får stå för själv. Det kan ändras helt enkelt och är ju därför det finns en justering.
Dock är jag skeptisk till att det måste göras via dator och USB.
Om ingen fysisk skriv finns borde det gå att göra via bilens menyer. Jag har en bil med vardera. Dvs den ena ändras med mejsel under huven och den andra via några knapptryckningar på ratten.
Så tipset är att kika i instruktionsboken eller bara leta runt i bilens menyer. Det borde finnas där.
Lycka till
Citera
2022-01-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast det gäller aldrig "slitagedelar" och dit räknas aldrig sådant som framvagnsinställning och ljusinställnig då båda kan bli felaktiga om du kör på en guppig väg.
fast det är säljarens problem han har att påvisa att skadan inte fanns när han sålde bilen är det slitage fanns felet vid leverans Nu vet man inte vad det är för bil osv är det Xenon rgleras ljuset med en motor på bakaxln i regel med en länk/pinne vissa bilar släpper dom eller lossnar spricker
Citera
2022-01-05, 21:41
Medlem
yz44s avatar
När det gäller ljusinställningen så är det nog TS som får stå för justeringen.
Kanske kan komma i ett annat läge om behovet av justering beror på att något är trasigt.
Citera
2022-01-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
fast det är säljarens problem han har att påvisa att skadan inte fanns när han sålde bilen är det slitage fanns felet vid leverans Nu vet man inte vad det är för bil osv är det Xenon rgleras ljuset med en motor på bakaxln i regel med en länk/pinne vissa bilar släpper dom eller lossnar spricker
Knappast säljarens problem då mer än 6 månader förflutit.
Citera
2022-01-05, 23:02
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Hej!
Jag köpte en bil i maj 2021 av KAMUX, de hade gjort en besiktning på bilen 2021 i februari och det var inga problem med den.
Nu idag, gjorde jag en besiktning och då gick den inte igenom, det var fel inställningar på halvljuset.
Nu till problemet, man kan bara göra ändringar av halvljuset via en dator, alltså kan detta inte ha hänt under tiden jag kört, och nu måste jag omboka besiktning, båda bilfirman och jag använde oss av Opus besiktning. Nu till er hjälp, vilken rätt har jag ? kan jag kräva att kamux står för besiktningen samt att de står för kostnaden att omprogrammera halvljuset?

tacksam för hjälp!

Du fick en 2a på besiktningen för felaktig ljusbild, och vill peka på försäljaren som ansvarig ett år efter köpet?
På riktigt? Det tog mig trettio sekunder att googla hur du justerar ljusbilden på en a180 -18 utan verktyg eller dator.
Det måste tagit dig längre tid än så att skapa tråden.

Dagens curlade mammagrisar asså
Citera
2022-01-05, 23:35
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Du fick en 2a på besiktningen för felaktig ljusbild, och vill peka på försäljaren som ansvarig ett år efter köpet?
På riktigt? Det tog mig trettio sekunder att googla hur du justerar ljusbilden på en a180 -18 utan verktyg eller dator.
Det måste tagit dig längre tid än så att skapa tråden.

Dagens curlade mammagrisar asså

De är i dubbel bemärkelse ska jag säga dig.
På Dekra hävdade de att "av säkerhetsskäl får vi inte justera Xenon.".

Varpå jag gick till deras verktygsvägg och plockade ned ett par mejslar.

"Men, men".

"Lugn och fin" sa jag.

Fixat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in