2022-01-06, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabaton666
Det är verkligen högst relevant att Bulletins grundare och styrelseordförande Tino Sanandaji inte håller vad han lovar och struntar i att betala tillbaka pengar som han är skyldig, och bara fräckt slutar svara när folk som litat på honom ber om sina pengar tillbaka.

Det borde i alla fall Bulletins investerare och finansiärer tycka - och inte minst de som funderar på att betala för en prenumeration.

Från Kickstarter: "Som sagt, manuset är skriven, men jag kommer ge ut den när Corona är över och färre länder har restriktioner, det är poänglöst att ge ut en bok om utvandring när få kan resa."

Sen har han nog fullt upp med att lösa alla kriser i Bulletin som Pontus Tholin skapat också.
Citera
2022-01-06, 07:10
Medlem
Citat:
Sant! När kommer förresten den där nya boken som Tino crowdfundat över en halv miljon kronor för? Risken för talangutvandring & företagarflykt från Sverige? Det har ju gått över tre år sedan han samlade ihop nära 600 000 kronor från folk för att skriva den så den borde väl vara klar precis vilken dag som helst? Eller? Annars borde väl människor få sina pengar tillbaka?

https://www.kickstarter.com/projects/2079803541/risken-for-talangutvandring-and-foretagarflykt-fra?ref=profile_created

Bulletin-ägaren och debattören Tino Sanandaji samlade 2018 in närmare 600.000 kronor för att ta fram en rapport om ”talangutvandring och företagarflykt från Sverige”. Det har gått mer än två år – men någon rapport har ännu inte färdigställts, och nu kräver givare tillbaka sina pengar.

”Då detta har dragit ut något enormt önskar jag pengarna tillbaka. Hur går jag tillväga?”, kommenterar en man.

Samnytt har sökt Tino Sanandaji för bemötande.

https://samnytt.se/rapport-som-aldrig-blev-av-nu-kraver-givare-pengarna-av-tino-sanandaji/

Varför betalar Tino inte tillbaka folks pengar?

Men den här talangutvandring & företagarflykten från Sverige består ju av att Tino Sanandaji flyttar utomlands, så pengarna är hans semesterkassa
Citera
2022-01-06, 07:27
Medlem
Citat:
Från Kickstarter: "Som sagt, manuset är skriven, men jag kommer ge ut den när Corona är över och färre länder har restriktioner, det är poänglöst att ge ut en bok om utvandring när få kan resa."

Det låter ungefär som Refat El Sayed på sin tid, när han skulle leta upp sin doktorsavhandling .
Citera
2022-01-08, 12:43
Medlem
ChipChipChips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayubm1986

Att inte vilja ge ut en bok om utvandring p.g.a. covid är nog bland de dummaste ursäkterna jag läst. Sannolikt är pengarna redan spenderade på regalskeppet Bulletin, så de människorna som gav pengar till klåparen Tino kommer sannolikt aldrig få tillbaka dem. Har de tur kanske de får en bok till slut.
Citera
2022-01-08, 16:17
Medlem
Det här var ju intressant. Den tidigare chefredaktören för DN Anders Johnson lämnar mediestödsnämnden i protest mot att Bulletin får presstöd.

"Droppen, säger den avgående ledamoten, blev beslutet att ge presstöd till nättidningen Bulletin i december, ett beslut han själv röstade för. Ansökan kom in sent och nämnden fick handlingarna först kvällen innan sammanträdet. En ledamot, Sverigedemokraternas representant Erik Larson, reserverade sig mot beslutet medan övriga röstade för att godkänna drygt åtta miljoner kronor i stöd.

– Flera i nämnden tog upp uppgifterna om att det fanns oklarheter kring deras ekonomiska ställning. Men utöver sverigedemokraten ansåg alla i nämnden att även om det fanns en stor tveksamhet så skulle vi tillstyrka, säger Anders Johnson.

I efterhand har Bulletins medgrundare Pontus Tholin anklagat tidningen för att ha lämnat oriktiga uppgifter för att få presstödet och polisanmält bland annat vd:n Tino Sanandaji för bedrägeri.

Fallet är typiskt för problemen i nämndens arbete, tycker Anders Johnson. Oavsett om ansökan visar sig vara riktig eller inte är det ett exempel på omöjligheten för nämnden att undersöka det."

https://www.dn.se/kultur/anders-johnson-l-lamnar-mediestodsnamnden-mycket-frustrerad/
Citera
2022-01-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChipChipChip
Att inte vilja ge ut en bok om utvandring p.g.a. covid är nog bland de dummaste ursäkterna jag läst. Sannolikt är pengarna redan spenderade på regalskeppet Bulletin, så de människorna som gav pengar till klåparen Tino kommer sannolikt aldrig få tillbaka dem. Har de tur kanske de får en bok till slut.

Det ska ju inte ens bli en bok längre, utan bara en rapport på 30 sidor enligt vad som sagts. Och inte ens det klarar Tino av att prestera, utan skyller på corona. TRE år senare. Pandemin erbjuder ju tvärtom fantastiska möjligheter att slutföra bokprojekt. Vad sysslar han med i Ukraina egentligen? Knarkar och köper tjejer? Han skriver ju vare sig bok/rapport eller en endaste bokstav i Bulletin. Ukraina är väl för övrigt ett av de länder som saknar utlämningsavtal med Sverige?
Citera
2022-01-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ayubm1986

Sen har han nog fullt upp med att lösa alla kriser i Bulletin som Pontus Tholin skapat också.

Det är ju rent fantastiskt att ingenting någon endaste gång är Tinos eget fel. Precis allt beror på andra, trots att Tino styr allt. Är det inte Tholins eller Gürs eller Teodorescus eller Arpis fel så är det coronas eller kanske självaste jultomtens? Kanske har katten ätit upp det färdiga bokmanuset? Annars är det ju bara att ge ut skiten.
Citera
2022-01-08, 17:39
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Det här var ju intressant. Den tidigare chefredaktören för DN Anders Johnson lämnar mediestödsnämnden i protest mot att Bulletin får presstöd.
.
.
.
https://www.dn.se/kultur/anders-johnson-l-lamnar-mediestodsnamnden-mycket-frustrerad/

Kul att ta upp en företrädare för vänsterliberala DN som ett sanningsvittne.

Visst tycks TS vara en jobbig dj-vel att jobba med, men det tar ju inte bort det faktum att han är synnerligen väl påläst och välutbildad.

Jag är betydligt mer intresserad av killen på dekis, Pontus Tholin, roll i detta. Jag har ju träffat honom ett par gånger så jag vet vad jag talar om. Han är ju uppenbart ett psykfall. Vad är det som säger att det inte var HAN som låg bakom intrigskapandet och konflikterna på Bulletin innan!?

Faktum kvarstår:

* Pontus Tholin har aldrig lyft ett ärligt handtag i sitt liv (annat än som uppassare till TS)

* Pontus Tholin gråter ut i media och har mer och mer kommit att framstå som en rättshaverist

* Pontus Tholin visar klara drag av psykisk sjukdom

* Att Pontus Tholin tycktes tro att han och Dan Korn skulle köra Bulletin efter att Dan Korn hade tagit över aktierna från Neuding visar också på en bekymrande personlighet. Det stärker bilden av att han lider av en psykisk sjukdom. För vems pengar skulle han köra Bulletin? Det är ju TS som har fixat allt kapital.

Nej, jag tror att det är en hund begraven. Pontus Tholin måste ha ett sekretessavtal med Bulletin och det är ju uppenbart att han har brutit mot vad man kan förvänta sig omfattas av att ett sådant avtal. Allt detta psykotiska gråtande i media, anmälan till Ekobrottsmyndigheten, polisanmälan om bedrägeri, anmälan till Mediestödsnämnden mm visar än en gång på att han agerar i affekt eller är psykiskt sjuk. Jag är övertygad om att Pontus Tholin är skitskraj över att bli stämd av Bulletin för brott på sekretessavtalet. Det är personlig konkurs som väntar runt hörnet för rättshaveristen.

För övrigt är det intressant att skandalerna helt sonika upphörde så fort som Pontus Tholin fick sparken. Slump? Knappast! Den största skurken i dramat är med all sannolikhet Pontus Tholin. Det utesluter dock inte att fler har lidit av storhetsvansinne där.

Oavsett vad, det är dags att poppa mer popcorn.

Jag ser fram emot av att få njuta mer av Cirkus Tholin. Det borde snart vara dags att hitta någon annan ny lättlurad copy&paste-journalist i ett liberalt eller sosse-media som känner att det är dags för en karriärboost och ge sig på uppstickarkonkurrenten Bulletin. Det lär väl bli ett par ryggdunkar, handhjärtan och klappar på axeln från redaktionen då. Jag vill ser mer av Pontus Tholins tårar.
Citera
2022-01-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi kan väl gissa att Tino haft häcken full med Bulletin.

Det är ingen ursäkt. Urdålig stil att samla in 600 000 kronor för att påstå att man ska leverera något och sedan skita i det.
Citera
2022-01-08, 18:03
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Värt att notera är att Anders Johnson röstade ja till Bulletins ansökan. Så han har ju inte ägnat sig åt någon politisk aktivism genom att neka Bulletin stödet. Den enda som reserverade sig mot beslutet att ge Bulletin mediestöd var Sverigedemokraterna representant Erik Larsson.
"Sverigedemokraternas representant Erik Larson, reserverade sig mot beslutet medan övriga röstade för att godkänna drygt åtta miljoner kronor i stöd."
Citera
2022-01-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yussuf
Kul att ta upp en företrädare för vänsterliberala DN som ett sanningsvittne.

Här kommer ett till vittne (ledamoten Erik Larsson från SD) som kanske faller dig mer på läppen:

https://twitter.com/cbperlenberg/status/1471554798424137731

Särskilt detta är intressant:

"Att tidningen Bulletin är i en akut ekonomisk situation är klarlagt via medieuppgifter. Tidningen Journalistens granskningar visar att de flera gånger behövt akut tillskott på flera miljoner. Akuta lån ska även ha tagits. Detta enligt granskningar som gjorts den 17, 18, 23, 24 november respektive 3 och 7 december. Tidningen Bulletin har visat sig vara vårdslös med sina medel (2,5 miljoner kronor beräknas gå till ledningsgruppen år 2022 enligt deras egen ansökan) och det är helt uppenbart att driftstödet inte kommer gå till journalistik utan till gäldenärer. En av de större aktieägarna har dessutom sålt hela sitt aktieinnehav för en krona. Ägarförhållanden ska oftast inte beaktas av nämnden men är en indikation på en akut ekonomisk situation.

Mediestödsnämnden och handläggarna på denna myndighet har arbetat snabbare med ärendet än vad som bestäms i föreskrifterna, ändock har tidningen Bulletin väntat med att skicka in nödvändiga dokument till bara timmar innan beslut. Enligt reglerna hade inte mediestödsnämnden behövt ta upp ärendet till beslut. Ändå lade man till punkten på föredragningslistan vid 17-tiden den 7 december när beslutet skulle tas på morgonen den 8 december. Detta är för lite tid för att nämnden ska kunna fatta ett välgrundat beslut och jag yrkade på mötet att punkten borde bordläggas men fick inte gehör för det från övriga ledamöter.

I sak är det en mycket rörig ansökan där kostnadsberäkningen för 2022 är helt baserad på kostnaderna för 2021 krona för krona. Tidningen ändrade de sista timmarna sin ansökan kring pris, frekvens av utgivning och det är inte redovisat när tidningen började ta betalt för sina artiklar. Det är således omöjligt att bedöma om tidningen underskrider minimikraven i presstödsförordningen. Ränteutgifter framgår inte heller av kostnadsberäkningen.

Även om driftsstödet är ett rättighetsbaserat stöd vilket innebär att nämnden har litet utrymme att neka när kraven är uppfyllda, är denna hastiga process ett riskfyllt beslut kring flera miljoner kronor i skattemedel som inte ser ut att gå till journalistik. Jag väljer därför att vara skiljaktig på denna punkt och avslå tidningen Bulletins ansökan om driftsstöd."

Citat:
Ursprungligen postat av yussuf
För övrigt är det intressant att skandalerna helt sonika upphörde så fort som Pontus Tholin fick sparken. Slump? Knappast! Den största skurken i dramat är med all sannolikhet Pontus Tholin. Det utesluter dock inte att fler har lidit av storhetsvansinne där.

Det här var ju underhållande på riktigt. Tholin slutade alltså på Bulletin i september. Har du helt missat exempelvis historien med trippelmördaren i oktober? Intressant att du hackar på Tholin så mycket att du anser honom vara en större skurk än någon som kallblodigt skjutit tre (fyra?) människor i huvudet och värre än stolpskottet till vd Jannik Svensson som tyckte det var en bra idé att ta in en trippelmördare på en bolagsstämma för att hota och intimidera övriga ägare. Det säger ju allt.

Hur många journalister och skribenter har sagt upp sig efter den incidenten? Tio? De har ju knappt några kvar? Varför säger de upp sig efter att Tholin försvunnit om nu alla problem beror på Tholin? Med din logik borde allt sedan länge vara frid och fröjd på Bulletin.

Erik Helmersons analys från i våras står sig än:

"Snart har Bulletin bytt ut allt som inte är fastskruvat - utom Tino Sanandaji. Det är annars ett byte som skulle kunna göra verklig skillnad."
Senast redigerad av Blacksabaton666 2022-01-08 kl. 19:02.
Citera
2022-01-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Värt att notera är att Anders Johnson röstade ja till Bulletins ansökan. Så han har ju inte ägnat sig åt någon politisk aktivism genom att neka Bulletin stödet.

Precis! Här önskar man ju att DN hade ställt följdfrågor. "Varför röstade du ja om underlaget var bristfälligt och det fanns så många frågetecken? Hanterar du din egen plånbok lika vårdslöst som skattebetalarnas pengar?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in