2022-01-06, 00:10
Avslutad
Har väldigt svårt att se att S i valet får 3 procent mer än vad de fick senast, upp till 31 procent. Att de bytt partiledare kan knappast spela roll. Speciellt när V har 10 procent. Detta går inte ihop eftersom de 5 procent som S+V vinner sedan valet 2018 inte matchar Miljöpartiets minskning på 1 procent och Centerpartiets minskning på 2 procent.

Inte heller att M skulle tappa så pass mycket jämfört med resultatet 2018 när M trots allt är ett mer nyktrare parti idag jämfört med 2018, lägg också till att de i stort sett kommer ta alla stödröster från Liberalerna.

SD lär få 20-21 i valet. Och det är ett underskattat siffra där potentialen till högre siffror är möjlig.

M lär också ha runt 21-22.

KD runt 5-6.

Åker MP och L ur riksdagen så kommer M/KD/SD alltid vara större än S/C/V. Dessa opinionsmätningar måste ha frågat hela Rinkeby och Södermalm eller nåt.
Citera
2022-01-06, 01:43
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Har väldigt svårt att se att S i valet får 3 procent mer än vad de fick senast, upp till 31 procent. Att de bytt partiledare kan knappast spela roll. Speciellt när V har 10 procent. Detta går inte ihop eftersom de 5 procent som S+V vinner sedan valet 2018 inte matchar Miljöpartiets minskning på 1 procent och Centerpartiets minskning på 2 procent.

Inte heller att M skulle tappa så pass mycket jämfört med resultatet 2018 när M trots allt är ett mer nyktrare parti idag jämfört med 2018, lägg också till att de i stort sett kommer ta alla stödröster från Liberalerna.

SD lär få 20-21 i valet. Och det är ett underskattat siffra där potentialen till högre siffror är möjlig.

M lär också ha runt 21-22.

KD runt 5-6.

Åker MP och L ur riksdagen så kommer M/KD/SD alltid vara större än S/C/V. Dessa opinionsmätningar måste ha frågat hela Rinkeby och Södermalm eller nåt.
Sossarna kommer växa mer bytet till Magda gav en effekt som partiet ville för dem ville på ngn som kan ta debatten och kan få ordning, Man ska inte underskatta S och Magda bara för man är SDare tex det är en farlig sak göra och ja det finns nog potential till mellan 5-10% mer att växa för S...
Citera
2022-01-06, 01:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Sossarna kommer växa mer bytet till Magda gav en effekt som partiet ville för dem ville på ngn som kan ta debatten och kan få ordning, Man ska inte underskatta S och Magda bara för man är SDare tex det är en farlig sak göra och ja det finns nog potential till mellan 5-10% mer att växa för S...
Juholt hade också drömsiffror i början. Alla vet hur det slutade.

Min poäng är att det knappast kan vara rimligt att S går från att ha haft 25-26 procent under en väldigt lång period till att helt plötsligt få 31 procent. Vi snackar alltså om över 200.000 nytillkomna S-väljare bara för ett partiledarbyte. Inte en chans. Visst kan Magda ge en effekt, men på sin höjd ger den en effekt på kanske 1 procent på bekostnad av V/MP samtidigt som S får ett resultat under de 28 procent man fick i valet 2018.

Man kan inte dra sådana här slutsatser av en enskild mätning som sticker ut.
Citera
2022-01-06, 01:47
Medlem
Citat:

10% tror jag inte. De får nog vara glada om de kan hålla 30-32%, förhoppningvis räcker det för att MP inte får sina 4%.
Citera
2022-01-06, 01:53
Avslutad
Citat:

Håller med om att det nog finns en oanad potential för (S) under Magdalena Andersson, och inte att förglömma frikopplade från MP, samt att oppositionen leds av icke-karismatiska partiledare. Kanske har man inom (S) insett att vägen till makten är ett MP som åker ur riksdagen?
Citera
2022-01-06, 03:04
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Håller med om att det nog finns en oanad potential för (S) under Magdalena Andersson, och inte att förglömma frikopplade från MP, samt att oppositionen leds av icke-karismatiska partiledare. Kanske har man inom (S) insett att vägen till makten är ett MP som åker ur riksdagen?
Det är många som inte ser den faktorn då MP klev av så kunde S manövrera själv och ta beslut själva snabbare iom dem behöver inte ta hänsyn till vad MP tycker, Sedan är Magdalena Andersson mer rakt på sak hon har svaren och då blir det svårt för en motståndare i den debatt vinna hon har lite det Göran Persson hade på sin tid...
Citera
2022-01-06, 07:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
1. Tippar ja på den frågan. Jag tror att SD är där för att stanna.
2. Tippar ja även på denna fråga. Det är dock något som varit på gång under en längre tid.
3. Bedömer att sannolikheten för att L ska kunna komma tillbaka är 1% mot 99%, så ja L är ute.
4. Det kan de ännu så länge, men jag tycker inte att jag ser media backa upp dem på samma sätt som tidigare. Det kan vara ett trendbrott och isf är MP rökta (men fortfarande inom osäkerhetsmarginalen som sagt).

Det kan vara så. Emellertid får vi väl se hur dessa fyra frågor utvecklar sig i kommande OU, både från Novus och från andra. Inte sällan inträffar också något som är oväntat och som kan kasta ett eller annat över ända. Det blir intressant att se varthän det bär.
Citera
2022-01-06, 07:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Som vissa har påpekat så är SD nu potentiella kungamakare då man har egen majoritet tillsammans med S.

När småpartierna tappar till Maggan så kan man tänka sig ett läge (osannolikt men inte helt orealistiskt) där SD kan bilda majoritet med antingen S eller med M och KD. Det skulle naturligtvis ge en extremt stark förhandllingsposition.

För att svara på dina andra frågor: SD har inte ”parkerat” över 20 procent ännu. Återkom i mars så får vi se.

Jag tror att nu eller väldigt snart så är SD näst störst och kommer så vara i valet.

L är ute ur leken.

MP kan komma tillbaka men inte om Maggan behåller sin dragningskraft i nio månader till. Då kan även C få problem, så ”Heja Maggan!”

Just aspekten att SD kan välja mellan S och M är mycket intressant. Undras hur SD:s sympatisörer ser på just den frågan.

Om S äter upp allt mer av stödpartierna, så kan det få intressanta konsekvenser. Maggan kan riskera att förlora genom att vinna, så att säga.
Citera
2022-01-06, 08:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Får man fråga vilket parti du uppgav?

AfS
Citera
2022-01-06, 08:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har några funderingar i anslutning till den senaste Novus-undersökningen:

1) Är det ett trendbrott att SD nu parkerar sig över 20% i OU?

2) Är det sannolikt att SD även i verkligheten är näst största parti? Då är något viktigt på väg att inträffa i svensk politik.

3) Är L ute ur leken nu?

4) Kan MP hämta upp avståndet till 4% till nästa val?

Det är givetvis alldeles för tidigt att svara tvärsäkert på någon av dessa frågor, men det är nu valår, det är för svensk politik avgörande frågor och nu behöver vi hålla just dessa frågor under bevakning.

Som vanligt anser jag att fråga 4 är den mest avgörande, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över fråga 2 - vem får släppa in vem i vems regering efter nästa val?
1) Det återstår att se.
2) Ja, troligen.
3) Förhoppningsvis, ja.
4) Risken finns. Man ska inte räkna ut dem ännu.
Citera
2022-01-06, 11:47
Medlem
Det som talar emot att MP når upp till 4% är ju deras katastrofala språkrör. Dom ligger i botten i alla OU när man mäter förtroendet.

Och som någon påpekat här, antalet partimedlemmar minskar.

Inte ens klimatet går särskilt bra, det är en normal vinter. Elpriser och bensin-dieselpriser sticker också iväg. Matpriserna stiger och det är kärvt med löneökningarna.

Ja allt är naturligtvis inte MP:s fel av det jag nämner här, men jag tror också massmedia har slutat pusha för MP.

Jag tror också att sossarna är överskattade i senaste OU, glöm inte Soffan.
Citera
2022-01-06, 12:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det som talar emot att MP når upp till 4% är ju deras katastrofala språkrör. Dom ligger i botten i alla OU när man mäter förtroendet.

Och som någon påpekat här, antalet partimedlemmar minskar.

Inte ens klimatet går särskilt bra, det är en normal vinter. Elpriser och bensin-dieselpriser sticker också iväg. Matpriserna stiger och det är kärvt med löneökningarna.

Ja allt är naturligtvis inte MP:s fel av det jag nämner här, men jag tror också massmedia har slutat pusha för MP.

Jag tror också att sossarna är överskattade i senaste OU, glöm inte Soffan.

MP levde mycket på miljömedvetna sossar och vänstersinnade som inte var särskilt ideologiskt förankrade. De exempel som du ger såsom skatten på plastpåsar, höga bensinpriset, låg elproduktion med dyra elräkningar och hysterin kring klimatet som tröttar ut folk gör att de som inte är miljöpartistiska kärnväljare väljer att gå tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in