2022-01-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror under 3 % är gränsen. 2,9 % så kommer nog få vilja stödrösta. Så vi får hoppas att Ls partimedlemmar och företrädare fortsätter att strida inbördes och motarbeta sitt eget parti.

Rätt säker på att partier legat på runt 3 procent före riksdagsval och blivit räddade. En procentenhet extra i form av stödröster är liksom ingen stor ansträngning från större partier som S eller M. Men när ett parti ligger på under 2 procent så kanske det är värt att offra det partiet för att förstärka de befintliga större partierna inom sitt block.

Om något parti åker ut så blir det väl L, särskilt när ingen bör lita på dem vid det här laget. MP å andra sidan är fortfarande tydligt på vänstersidan så folk från S och V kommer att rädda MP om det behövs.
Citera
2022-01-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Hade det varit så illa så tror jag att han självmant räckt över stafettpinnen till näste man/kvinna på tur. Det är nog snarare så att såväl Kristersson som Lööf, som Andersson är Bilderberg-besökare och internationalister. Det är inte Åkesson.

Med det i åtanke så kan jag tänka mig att Lööfs breda mitten-alternativ faktiskt skulle kunna gå av stapeln 2022. Andersson statsminister, Kristersson utrikesminister och Lööf inrikesminister.

Jag vet, det ser udda ut men konstigare saker har hänt inom politiken de senaste decennierna. Kanske skyller man på en rad kriser som behöver lösas, såsom pandemin, klimatet, migrationen, integrationen, kriminaliteten och Rysslands-problematiken bland flera andra.
Det är i nuläget det mest troliga scenariot då Bilderbergskan hakat av Märta och Uffe inte vill göra något avtal med Jimmie. De tre har betydligt mer gemensamt än vad de har med SD, V, MP. Moderaternas långsiktiga mål är att översvämma välfärdsstaten Sverige med bidragstagande invandrare så en ”anglosaxisk konservatism” kan etableras. Fråga Dousa.

Var är avtalet Heja Suomi?
Citera
2022-01-05, 22:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag har några funderingar i anslutning till den senaste Novus-undersökningen:

1) Är det ett trendbrott att SD nu parkerar sig över 20% i OU?

2) Är det sannolikt att SD även i verkligheten är näst största parti? Då är något viktigt på väg att inträffa i svensk politik.

3) Är L ute ur leken nu?

4) Kan MP hämta upp avståndet till 4% till nästa val?

Det är givetvis alldeles för tidigt att svara tvärsäkert på någon av dessa frågor, men det är nu valår, det är för svensk politik avgörande frågor och nu behöver vi hålla just dessa frågor under bevakning.

Som vanligt anser jag att fråga 4 är den mest avgörande, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över fråga 2 - vem får släppa in vem i vems regering efter nästa val?
Citera
2022-01-05, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

2) Är det sannolikt att SD även i verkligheten är näst största parti? Då är något viktigt på väg att inträffa i svensk politik.

3) Är L ute ur leken nu?

Det är givetvis alldeles för tidigt att svara tvärsäkert på någon av dessa frågor, men det är nu valår, det är för svensk politik avgörande frågor och nu behöver vi hålla just dessa frågor under bevakning.

Som vanligt anser jag att fråga 4 är den mest avgörande, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över fråga 2 - vem får släppa in vem i vems regering efter nästa val?

1. Tippar ja på den frågan. Jag tror att SD är där för att stanna.
2. Tippar ja även på denna fråga. Det är dock något som varit på gång under en längre tid.
3. Bedömer att sannolikheten för att L ska kunna komma tillbaka är 1% mot 99%, så ja L är ute.
4. Det kan de ännu så länge, men jag tycker inte att jag ser media backa upp dem på samma sätt som tidigare. Det kan vara ett trendbrott och isf är MP rökta (men fortfarande inom osäkerhetsmarginalen som sagt).
Citera
2022-01-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

3) Är L ute ur leken nu?

Som vissa har påpekat så är SD nu potentiella kungamakare då man har egen majoritet tillsammans med S.

När småpartierna tappar till Maggan så kan man tänka sig ett läge (osannolikt men inte helt orealistiskt) där SD kan bilda majoritet med antingen S eller med M och KD. Det skulle naturligtvis ge en extremt stark förhandllingsposition.

För att svara på dina andra frågor: SD har inte ”parkerat” över 20 procent ännu. Återkom i mars så får vi se.

Jag tror att nu eller väldigt snart så är SD näst störst och kommer så vara i valet.

L är ute ur leken.

MP kan komma tillbaka men inte om Maggan behåller sin dragningskraft i nio månader till. Då kan även C få problem, så ”Heja Maggan!”
Citera
2022-01-05, 22:57
Medlem
Ja SD blir troligen den riktiga oppositionen för M har missat att spela korten rätt. Dom som nu är förtvivlade över låga löner, svaga pensionsökningar, allt dyrare elpriser, dyrare mat, dyrare diesel och bensin, ett ständigt hackande om besiktning av bilarna, ja alla dessa har svårt att gå till M. M presenterar inga egentliga lösningar. Kanske inte SD heller men det blir en bitande protest att rösta på SD.

Jag tror ändå att S kommer få svårt att hålla ställningarna när det börjar svida i plånböckerna. Det blir en spännande valrörelse.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2022-01-05 kl. 22:59.
Citera
2022-01-05, 23:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Rätt säker på att partier legat på runt 3 procent före riksdagsval och blivit räddade. En procentenhet extra i form av stödröster är liksom ingen stor ansträngning från större partier som S eller M. Men när ett parti ligger på under 2 procent så kanske det är värt att offra det partiet för att förstärka de befintliga större partierna inom sitt block.

Om något parti åker ut så blir det väl L, särskilt när ingen bör lita på dem vid det här laget. MP å andra sidan är fortfarande tydligt på vänstersidan så folk från S och V kommer att rädda MP om det behövs.

Jag tror tyvärr MP klarar sig också. Men det beror helt på media. Om media behandlar dem som det miniparti de är åker de ut. Men om de lyfts fram hela tiden som om de vore ett 40 %-parti så klarar de sig. Av egen kraft är de chanslösa då de knappt har partimedlemmar som kan driva valrörelse. De hade 9530 medlemmar förra årsskiftet. Skall bli kul att se var de hamnar i detta årsskifte. Jag gissar under 8000.
Citera
2022-01-05, 23:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det är i nuläget det mest troliga scenariot då Bilderbergskan hakat av Märta och Uffe inte vill göra något avtal med Jimmie. De tre har betydligt mer gemensamt än vad de har med SD, V, MP. Moderaternas långsiktiga mål är att översvämma välfärdsstaten Sverige med bidragstagande invandrare så en ”anglosaxisk konservatism” kan etableras. Fråga Dousa.

Var är avtalet Heja Suomi?

Vilket avtal?
Citera
2022-01-05, 23:26
Medlem
Jack-Ryans avatar
Tror att Tuffe Uffe egentligen siktar på en regering med S. Det skulle förklara hans ovilja att opponera mot S. S har i sin tur närmat sig M. Kärnkraft, kriminalitet, invandring mm. Det var länge sen M bråkade om skatter och skattehöjningar. S blir av med kommunisterna, M slipper SD och både slipper Annie Lööf. Uffe får äntligen bli minister, finans eller utrikes och Magda står kvar vid rodret. Win win. Både S och M kan ursäkta sig inför sina väljare med att man nu ”tagit ansvar” och väljarna blir grundlurade ännu en gång!
Senast redigerad av Jack-Ryan 2022-01-05 kl. 23:33. Anledning: Komplettering
Citera
2022-01-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1

Jag känner inte att någon egentligen vill rädda L utan här handlar det om M+KD med SD.

Likadant med MP. Man kan tydligt se att S har tröttnat rejält på MP och de hoppas nog att bli av med dem så de kan fokusera på C och V.
Citera
2022-01-05, 23:52
Medlem
Det ser mörkt ut för det blåa laget. Det finns en bra chans/risk att S, C och V hittar sätt att samarbeta eftersom hatet mot fiender är större och med dagens siffror räcker det. Kraftigt höjda skatter kommer säljas in som investeringar i välfärden ock det älskar kvinnor som livnärar sig på detta. Retorik om hårdare tag kommer vara tillräckligt för att lura övriga. Sedan blir det fyra år av ökenvandring igen. Sen är det för sent ändå.
Citera
2022-01-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Tung dag för moderaterna, först opinionsundersökningen å sen First Aid Kit….😁
M verkar ha dålig koll musik. Dålig intryck på M att de inte kollat det innan eller vad dessa tjejer står.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in