Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag har några funderingar i anslutning till den senaste Novus-undersökningen:
1) Är det ett trendbrott att SD nu parkerar sig över 20% i OU?
2) Är det sannolikt att SD även i verkligheten är näst största parti? Då är något viktigt på väg att inträffa i svensk politik.
3) Är L ute ur leken nu?
4) Kan MP hämta upp avståndet till 4% till nästa val?
Det är givetvis alldeles för tidigt att svara tvärsäkert på någon av dessa frågor, men det är nu valår, det är för svensk politik avgörande frågor och nu behöver vi hålla just dessa frågor under bevakning.
Som vanligt anser jag att fråga 4 är den mest avgörande, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över fråga 2 - vem får släppa in vem i vems regering efter nästa val?
Som vissa har påpekat så är SD nu potentiella kungamakare då man har egen majoritet tillsammans med S.
När småpartierna tappar till Maggan så kan man tänka sig ett läge (osannolikt men inte helt orealistiskt) där SD kan bilda majoritet med antingen S eller med M och KD. Det skulle naturligtvis ge en extremt stark förhandllingsposition.
För att svara på dina andra frågor: SD har inte ”parkerat” över 20 procent ännu. Återkom i mars så får vi se.
Jag tror att nu eller väldigt snart så är SD näst störst och kommer så vara i valet.
L är ute ur leken.
MP kan komma tillbaka men inte om Maggan behåller sin dragningskraft i nio månader till. Då kan även C få problem, så ”Heja Maggan!”