Citat:
Ursprungligen postat av
KalleX
Inget fel med Sentio, de enda siffrorna som inte stämmer in i mönstret är det så kallade valresultatet 2018. T.om SVTs VALU gav SD 19,3%, som med justering baserat på historisk undervärdering pekade på ett valresultat på 21,7%. Vilket var väldigt när det medelvärde SD legat på i flera månader innan valet. Alla siffror stämde, ända fram tills det berömda "strömavbrottet".
YouGov var ju ett annat opinionsinstitut som är välkänt globalt för att vara väldigt träffsäkra. De gav SD 24,8% sex dagar innan valet. Men sen dess har de inte gjort några mätningar av Svensk opinion. De insåg väl att det inte var lönt ätt mäta rätt när det ändå fuskas med resultatet.
Jag tror du kanske är kvar i den gamla tråden om SD i o.u., där endast just SD diskuterades, men inga andra partier?
När jag talade om bra på att mäta oppinionen åsyftade jag således inte uteslutande hur bra de är på att mäta bara ett parti, utan att mäta alla partier.
Men visst det stämmer att Sentio skattade SD bäst inför valen 2014 och 2010 (men inte 2018 då de överskattade dem med nästan 7%).
För övrigt tror jag inte du kan ta SVT:s vallokalsundersökning och lägga till några procentenheter och därefter anse dig bevisat att SVT:s undersökning var dålig. Hur skall de rimligen kunna stå till svars för vad du lägger till på deras siffror? Men jag missförstod dig nog?
Privata företag producerar varor och tjänster om någon betalar dem för det, slutar kunderna beställa en viss vara eller tjänst av företaget slutar de således också producera denna. Att producera varor eller tjänster som ingen betalar för medför i förlängningen att företaget i fråga går i konkurs. YouGovs beställare var tidningen Metro som slutade beställa o.u. av dem helt enkelt för att tidningen las ner.