2022-01-05, 22:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Ok och bara 25% av de vaccinerade? Har jag förstått rätt då?

Japp. Om det gäller omicron. Fast deltan finns ju fortfarande kvar, men den kommer antagligen inte göra det om någon vecka.
Citera
2022-01-05, 22:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Stänga skolor och kollektivtrafik låter som oerhört hjärndöda förslag på restriktioner mot omikronförkylningen. Restriktioner likt dina fantasier medför betydligt mer skada än nytta. Jag hoppas vi slipper nya symboliska restriktioner överhuvudtaget , men i värsta fall så håller jag tummarna för restriktioner som gör så lite skada so möjligt. Typ ditt förslag om pizzeriarestriktioner.

Symboliska restriktioner är jag gärna utan. Ska det införas ska det givetvis vara sådana som gör nytta.
Citera
2022-01-05, 22:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, men 8000 fler än 2019, vilket var ett extremt underdödlighetsår. Om man tittar på rullande 5 år över åretsmånader, finns ingen överdödlighet att tala om, ta med det låga talet för 2021, så blir den analysen ännu tydligare.

Men ingen bryr sig alldeles oavsett, då siffran är totalt ointressant.
Citera
2022-01-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Anledningen till att du inte kan förklara är att du inte förstår hur det fungerar.

Viruset kan föröka sig både i en vaccinerad och en ovaccinerad. Troligen mindre i en vaccinerad då det först ska ta sig förbi vaccinskyddet (antikropparna) en ovaccinerad har ju inget skydd (om den inte har varit infekterad). Mutation sker i cellen där viruset kan föröka sig, ingen annanstans.

Exakt, och för att en cell ska ta sig vidare i en vaccinerad måste den mutera. När den väl gjort de så sprider den cellen sig vidare till omuterade celler. Jag skulle kunna tänka mig att vi har flera mutationer i oss samtidigt men att när en lyckas ta sig igenom motståndet så är mutationen fullbordad..
Citera
2022-01-05, 22:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men förut räckte de med 70% vaccintäckning men nu räcker inte ens 80%?
Är de 100% som gäller eller?
Hur många doser är du villig att ta? Fyra? Fem? Sex? Trettio?

Ju mer smittsamt viruset är och desto högre r-tal, desto fler måste ju bli smittade eller skaffa sig immunitet genom vaccin för att flockimmunitet ska kunna uppnås. Det är en ren matematisk funktion.
Citera
2022-01-05, 22:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Anledningen till att du inte kan förklara är att du inte förstår hur det fungerar.

Viruset kan föröka sig både i en vaccinerad och en ovaccinerad. Troligen mindre i en vaccinerad då det först ska ta sig förbi vaccinskyddet (antikropparna) en ovaccinerad har ju inget skydd (om den inte har varit infekterad). Mutation sker i cellen där viruset kan föröka sig, ingen annanstans.
Det är väl selektionen som kan tänkas påverkas av vaccinet. Virioner med muterade spikeprotein bör klara sig bättre undan de vaccininducerade antikropparna mot en äldre typ av spikeprotein. Att omicron har mest mutationer i just spikeproteinet tycks stödja den tesen.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast om vaccinerade oftare blir asymptomatiska jämfört med ovaccinerade så är ju vaccinpassen en usel idé. Tidigare tror jag man räknade med bara 1/3 asymptomatiska, men med vaccin är det alltså 3/4? Då fullständigt kryllar det ju av vaccinerade asymptomatiska smittspridare som tror de är säkra bara för att de är vaccinerade.

Ja men vi ska sätta saker i rätt proportion. Det är en perfekt helg att stanna hemma nu för sjukhusen är fortfarande högbelastade. I slutet av nästa vecka kommer det antagligen bara vara en bråkdel av sjukhusbelastningen och om två veckor kan vi antagligen sluta diskutera det här.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Exakt, och för att en cell ska ta sig vidare i en vaccinerad måste den mutera. När den väl gjort de så sprider den cellen sig vidare till omuterade celler. Jag skulle kunna tänka mig att vi har flera mutationer i oss samtidigt men att när en lyckas ta sig igenom motståndet så är mutationen fullbordad..

Nu snurrar du ihop det igen, det är inte cellen som muterar eller sprider sig runt, det är viruset.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige står inte inför en vårdkollaps hur mycket du än gastar om det.

Vården har redan kollapsat. Besök akuten på ett stockholmssjukhus vet jag och studera vad du ser.
Citera
2022-01-05, 22:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, det enda rimliga är att vi slutar testa o alla som orkar går till jobbet o bara de som behöver vila är hemma. Precis som med vanliga förkylningar....

Troligen är mörkertalet stort för omikron då symptomen kan vara väldigt lätta för de vaccinerade o barn tex. Så hoppas den verkliga spridningen är mycket högre än vad vi ser i testerna.

Ja, för mig (företagare) har det varit så under halva mitt liv och jag har inte märkt några speciellt negativa konsekvenser av det. Vid influensa eller hög feber har jag förstås varit hemma.

Och ja, mörkertalet kan vara stort.
Citera
2022-01-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Japp. Om det gäller omicron. Fast deltan finns ju fortfarande kvar, men den kommer antagligen inte göra det om någon vecka.

Men du ser inte sambandet med att vi vaccinerar oss och smittspridningen ökar?
Vi har väldigt många som har vaccinerat sig under hösten.
Hur ser de ut i Sydafrika nu? Har de lugnat sig där eller? De har långt ifrån samma vaccinations grad som i Sverige och övriga Europa...
Citera
2022-01-05, 22:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det spelar ingen roll vilka sjuka teorier du än för fram. Man syresätter sig inte sämre genom att andas genom ett munskydd. Skaffa en oximeter och prova själv för sjutton.
Syresättningen av blodet är inte allt som räknas. Andningen påverkas av förhöjd koldioxidhalt innan den påverkas av sänkt syrehalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in