2022-01-05, 22:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Hur många % av de ovaccinerade märker av att de blir sjuka? 25%?

Verkar som ovaccinerade och tidigare icke immuniserade får ungefär samma nivå av sjukdom som deltan. D.v.s de flesta i den gruppen märker att de blir sjuka.
Citera
2022-01-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det bästa hade varit om man satt in åtgärder som gör nytta istället. Som att stänga kollektivtrafik och skolor, men det är man för feg för. Blir väl något om hur många som får sitta vid samma bord på en pizzeria istället. Så man kan visa på att man gjort något.
Stänga skolor och kollektivtrafik låter som oerhört hjärndöda förslag på restriktioner mot omikronförkylningen. Restriktioner likt dina fantasier medför betydligt mer skada än nytta. Jag hoppas vi slipper nya symboliska restriktioner överhuvudtaget , men i värsta fall så håller jag tummarna för restriktioner som gör så lite skada so möjligt. Typ ditt förslag om pizzeriarestriktioner.
Citera
2022-01-05, 22:27
Medlem
Citat:
Enligt SCB hade vi en överdödlighet på 8000 personer år 2020. Statistiken för 2021 är inte klar ännu. Vill även tillägga att överdödlighet mäter dödlighet totalt och inte enskilda sjukdomar, så säger egentligen ingenting om dödligheten i covid19.

Nej, men 8000 fler än 2019, vilket var ett extremt underdödlighetsår. Om man tittar på rullande 5 år över åretsmånader, finns ingen överdödlighet att tala om, ta med det låga talet för 2021, så blir den analysen ännu tydligare.
Citera
2022-01-05, 22:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vet inte vilka klassrum du har varit i men inte fan hade man sex och djuphånglade i de jag varit i.

ha ha, nej men man har vanligen inte sex med 30 pers samtidigt i samma rum. Möjligen i ditt sovrum, men inte i mitt.
Citera
2022-01-05, 22:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Inte riktigt så som du beskriver det. Det blir inte alls det samma med munskydd. För att få den effekten så måste du träna hårt. Det räcker inte med att vara på hög höjd. Det blir inte det samma med munskydd.

Alldeles oavsett. Du syresätter dig inte sämre genom att andas genom ett munskydd. Jag har faktiskt provat det själv. Har en syresättningsmätare. Den påverkas inte alls även om jag så andas genom en tätslutande gasmask.
Citera
2022-01-05, 22:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Jag kan inte förklara för jag har inga verktyg för att kunna göra de. Men de fanns en anledning till att man slutade vaccinera mot vattkoppor tex.

Men du får gärna försöka förklara att viruset muterar i en ovaccinerad, lyssnar mer än gärna.

Anledningen till att du inte kan förklara är att du inte förstår hur det fungerar.

Viruset kan föröka sig både i en vaccinerad och en ovaccinerad. Troligen mindre i en vaccinerad då det först ska ta sig förbi vaccinskyddet (antikropparna) en ovaccinerad har ju inget skydd (om den inte har varit infekterad). Mutation sker i cellen där viruset kan föröka sig, ingen annanstans.
Citera
2022-01-05, 22:31
Medlem
Citat:
Suck och dubbelsuck!

Det du skriver är så jävla dumt att jag inte ens orkar svara.

https://marcusoscarsson.se/ovaccinerade-utgor-stor-fara-for-sverige-okar-risken-for-mutationer/

Men förut räckte de med 70% vaccintäckning men nu räcker inte ens 80%?
Är de 100% som gäller eller?
Hur många doser är du villig att ta? Fyra? Fem? Sex? Trettio?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, hur tror du annars att pandemin har hållit på i mer än två år? Att alla går till jobbet fast de har symptom?
Fast om vaccinerade oftare blir asymptomatiska jämfört med ovaccinerade så är ju vaccinpassen en usel idé. Tidigare tror jag man räknade med bara 1/3 asymptomatiska, men med vaccin är det alltså 3/4? Då fullständigt kryllar det ju av vaccinerade asymptomatiska smittspridare som tror de är säkra bara för att de är vaccinerade.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
I förstärkningsläge har man möjlighet att ta hand om fler covid-patienter än i stabsläge och i katastrofläge kan man ta emot flest covid-patienter.

Egentligen inte. Det handlar om beredskap och allokeringar. Sjukhusen växer inte.
Citera
2022-01-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Verkar som ovaccinerade och tidigare icke immuniserade får ungefär samma nivå av sjukdom som deltan. D.v.s de flesta i den gruppen märker att de blir sjuka.

Ok och bara 25% av de vaccinerade? Har jag förstått rätt då?
Citera
2022-01-05, 22:33
Medlem
Citat:
Egentligen inte. Det handlar om beredskap och allokeringar. Sjukhusen växer inte.

Sverige står inte inför en vårdkollaps hur mycket du än gastar om det.
Citera
2022-01-05, 22:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Usel jämförelse. De som tränar på hög höjd gör det utomhus eller i välventilerade lokaler. Tror du verkligen elitidrottare skulle vilja träna i ett rum fyllt med lika unken varm fuktig luft som i ditt munskydd?

Det spelar ingen roll vilka sjuka teorier du än för fram. Man syresätter sig inte sämre genom att andas genom ett munskydd. Skaffa en oximeter och prova själv för sjutton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in