2022-01-05, 20:42
Avslutad
Är Majkgård polisanmäld för att ha snikat till sig brödernas fastigheter och nu försöker få Esbjörns sålda hus till sitt, genom att dra igång denna cirkus? Det var väl hon som fick spelet och drog med E till banken för att stoppa försäljningen? För egen vinning?
Var det hon som kontaktade Binningemasken?
2022-01-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hercules.Segers
Inte enligt Avtalslagen 2 kap. Om fullmakt. Då blir den ogiltig. Dock gäller den om han avlider.

Kan du citera den paragraf du avser.
2022-01-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är Majkgård polisanmäld för att ha snikat till sig brödernas fastigheter och nu försöker få Esbjörns sålda hus till sitt, genom att dra igång denna cirkus? Det var väl hon som fick spelet och drog med E till banken för att stoppa försäljningen? För egen vinning?
Det var nog snarare MPL, via fejan, eventuellt på uppdrag av Majkgård.
2022-01-05, 22:00
Medlem
Hercules.Segerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs

Jag citerade Lawlines uppgifter om varför en framtidsfullmakt kan behövas enligt: https://lawline.se/answers/formkrav-for-generalfullmakt-och-framtidsfullmakt, och antog att det var 2:17 som avsågs. I 2020 får jag intrycket av att det rör 4.4(1) ” När fullmaktsgivaren inte blir bunden av det avtal som fullmaktshavaren ingått, är avtalet ogiltigt.”
2022-01-05, 22:01
Medlem
Citat:
Jag tror att det är nedanstående som avses fast det blivit fel,

” Reglerna om fullmakter och dess giltighet finner vi i Avtalslagen. Den situation som du befinner dig i, att fullmaktsgivaren avlider, regleras i 21§. Där stadgas det att fullmakten ändå är gällande trots att fullmaktsgivaren har avlidit, om inte särskilda omständigheter föranleder att fullmakten ska vara förfallen. Enklare uttryckt, så är alltså huvudregeln att fullmakten fortsätter att gälla trots dödsfallet, men att det finns vissa undantag.”

Ovanstående från lawline.
2022-01-05, 22:07
Medlem
Citat:
Är Majkgård polisanmäld för att ha snikat till sig brödernas fastigheter

Nej, polisanmäld är hon såvitt känt inte

Citat:
och nu försöker få Esbjörns sålda hus till sitt,

Ja

Citat:
genom att dra igång denna cirkus?

Ja

Citat:
Det var väl hon som fick spelet

Ja

Citat:
och drog med E till banken för att stoppa försäljningen?

Ja

Citat:
För egen vinning?

Ja

Citat:

Ja, sannolikt via MPL
2022-01-05, 22:10
Medlem
Hercules.Segerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag tror att det är nedanstående som avses fast det blivit fel,

” Reglerna om fullmakter och dess giltighet finner vi i Avtalslagen. Den situation som du befinner dig i, att fullmaktsgivaren avlider, regleras i 21§. Där stadgas det att fullmakten ändå är gällande trots att fullmaktsgivaren har avlidit, om inte särskilda omständigheter föranleder att fullmakten ska vara förfallen. Enklare uttryckt, så är alltså huvudregeln att fullmakten fortsätter att gälla trots dödsfallet, men att det finns vissa undantag.”

Ovanstående från lawline.

Nej. Demens, inte dödsfall
” Då fullmaktsgivaren inte längre har rätt att ingå avtal, förlorar även fullmäktige förmågan att göra det för fullmaktsgivarens räkning (2 kap. avtalslagen).”
2022-01-05, 22:19
Medlem
Citat:
” Då fullmaktsgivaren inte längre har rätt att ingå avtal, förlorar även fullmäktige förmågan att göra det för fullmaktsgivarens räkning (2 kap. avtalslagen).”
Nu är jag inte med riktigt.

Som jag fattar det är en framtidsfullmakt giltig när innehavaren bedömer den som utfärdade som dement. Det är väl hela avsikten? Att ta hand om varandra på ålderns höst.

Och en generalfullmakt utan stopp på giltighetstid gäller även den vid demens….och efter dödsfall hos utfärdaren men inte hos innehavarens dödsfall.

Fast har jag fel så tala gärna om vad som gäller.
2022-01-05, 22:28
Avslutad
Citat:
Nej, polisanmäld är hon såvitt känt inte
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja, sannolikt via MPL
Tack för raka svar.
Finns det någon i denna tråd som kan tänkas formulera en anmälan?
Det är ju barnsligt lätt att se mönstret och vilka som vill hjälpa till och få en bit av kakan.
Han, juristen som leker advokat, som lämnade in pizzamäklarvärderingen?
Binningemasken, vad hände med honom? Vart bor den lilla råttan?
Det blir många huvuden som kommer rulla, tror inte Majkgården kommer ta på sig den uppenbara skulden själv.
Follow the money, är mycket lätt i denna röra.
Jag kan inte förstå hur det kunnat få fortgå, det ena tillägget dummare än det andra.
Det handlar inte om politik, det handlar om en människa som ville hitta en så bra lösning som möjligt när skilsmässan var ett faktum. Grannkåken står och förfaller, vem skulle inte hört med ägaren om att få köpa det? Det är inte direkt hög standard..utan måste saneras och renoveras.
2022-01-05, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Det var nog snarare MPL, via fejan, eventuellt på uppdrag av Majkgård.
Vem var det nu igen?
2022-01-05, 22:31
Medlem
Hercules.Segerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu är jag inte med riktigt.

Som jag fattar det är en framtidsfullmakt giltig när innehavaren bedömer den som utfärdade som dement. Det är väl hela avsikten? Att ta hand om varandra på ålderns höst.

Och en generalfullmakt utan stopp på giltighetstid gäller även den vid demens….och efter dödsfall hos utfärdaren men inte hos innehavarens dödsfall.

Fast har jag fel så tala gärna om vad som gäller.

Gäller inte om utfärdaren blir t.ex. dement enligt: https://lawline.se/answers/formkrav-for-generalfullmakt-och-framtidsfullmakt
2022-01-05, 22:31
Medlem
Citat:

Jag frågar då igen, enligt vilken paragraf i 2 kap. avtalslagen?

Skrivningen ovan står då inte att finna i AvtL.

Däremot sägs i princip raka motsatsen i § 24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in