2022-01-04, 20:01
Medlem
Ser att SR väljer en bild föreställande två etniskt svenska anställda
Agendan är så genomskinlig som det bara går.
Citera
2022-01-04, 20:03
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
"Jag" har drabbats av detta.

Typ:

Jag frågar personalen efter några skedar då min mor fyller år och vi ska äta tårta. Personalen förstår inte vad jag menar men svarar "ja" antagligen för att dölja att de inte förstår enkla meningar. Inga skedar kommer och jag tänker "lata jävlar vad är felet på dem?!..." Vid nästa besök försöker de undvika mig för att hamna i en liknande situation.... Så jag tänker "arbetsskygga jävlar som gömmer sig"... Nuförtiden pratar jag väldigt tydligt med dem och försöker förklara med gester (!).

Men jag skyller inte på personalen. De söker ett jobb och får det! Självklart tar de det! Felet är hos kommunerna som släpper in vad som helst.

Vilken historia. Du vill få oss att tro på att personalen (vilken typ av boende?) inte förstår ordet "sked". Fullständigt osannolikt.

Dessutom, om du nu antog att de inte förstod, varför tänkte du då "lata jävlar vad är felet på dem?!..."

Och till slut försöker du framstå som icke-rasist genom "Men jag skyller inte på personalen. De söker ett jobb och får det! Självklart tar de det!".

Mycket underhållande dikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Ser att SR väljer en bild föreställande två etniskt svenska anställda
Agendan är så genomskinlig som det bara går.

Har du en annan version av SR? Du kanske chansade på att ingen skulle syna.

https://static-cdn.sr.se/images/83/0031862d-1072-438d-92b3-8c5814a83eba.jpg?preset=1024x576&format=webp

Ser ut att representera situationen rätt väl.
Senast redigerad av dannbaggen 2022-01-04 kl. 20:05.
Citera
2022-01-04, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
"Jag" har drabbats av detta.

Men jag skyller inte på personalen. De söker ett jobb och får det! Självklart tar de det! Felet är hos kommunerna som släpper in vad som helst.

Nej vi har haft politiker som kört välfärden i botten...i 30 år minst, utbildade svenska sköterskor flyr landet under många år, samma i äldrevården...sedan får vi hit en massa som inte kan Svenska, billigare så...
"Doktorer" med äkta flaska diplom som googlar o kollar i FASS utan att veta ett skit..

Fy fan för detta land som kunde ha varit så jävla mycket bättre....
Citera
2022-01-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vet inte om just Afghaner har någon sorts extra språköra, men faktum är att flera av de killar i 20-årsåldern som jag har träffat har lärt sig svenska mycket bra på helt förbluffande kort tid.

Som du säger så kan det ofta handla om att man kan föra en relativt avancerad konversation efter bara 6-9 månader, men det mest fascinerande är att brytningen kan vara nästan borta efter 3-4 år. Så är det mycket sällan om man lär sig ett nytt språk efter 15-årsåldern.

Det du talar om här är exceptionella undantag som skulle reda sig var de än hamnade på grund av att de har motivation och vilja. Men det garanterar ändå inte att en sådan person kommer att lyckas bli en tillgång för oss i västvärlden och på varje sådant unikum går det minst 50 000 blattar som aldrig kommer att behärska mer än me-tarzan-you-jane-svenska under sin livstid än mindre kunna/vilja försörja sig själv när allt ändå serveras för dem. Kom ut ur din fältarbetarbubbla in i den verkliga världen. Seså, var inte rädd.
Citera
2022-01-04, 20:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Vård o omsorg är inte enkla arbeten. Det kräver att personal o de som ska få vård og omsorg ska kunna kommunicera med varandra.

Lösningen är väldigt enkel.
För att få jobba i vård o omsorg så måste man kunna fullgod svenska (på en nivå där man faktiskt förstår o klarar av att kommunicera).

O klarar inte våra nya grannar av SFI o lär sig språk o kultur på den nivå som behövs för självförsörjning så drar man in bidragen.
Citera
2022-01-04, 20:44
Medlem
rundbults avatar
Har bevittnat många gånger hur svensktalande och erfaren personal manövreras ut, speciellt när ett nytt vårdbolag tar över. Man försämrar scheman, placerar om personalen hur som helst,samt hittar på andra trakasserier. Anledningarna är dels att de är verbala och kan argumentera mot dåliga arbetsvillkor och vård samt att de ofta har högre lön. Istället får man personal på lönebidrag från arbetsförmedlingen.
Tro mig, detta är satt i system. Vet erfaren personal, som har svårt att få fast jobb.
Citera
2022-01-04, 20:54
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Och ännu färre barn föds idag av "unga svenska" personer. En trend som följt oss sedan 50-talet. Det är 1:a och 2:a generation invadrare som håller upp födelsetalen.
Än sen? Japan har låg nativitet men varken skjutningar eller problem med sjukvårdare från andra länder som inte talar begriplig japanska. Räddningen är inte massinvandring. Räddningen har aldrig varit massinvandring. Förutom för sossarna som behövt röstboskap och för Reinfeldt som ville förstöra för "det sovande folket".
Citera
2022-01-04, 21:03
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det gäller inte bara de äldre. Ett mycket typisk scenario:

-Har du gett Agda insulin?
-Ska jag ge Agda insulin?
-Jag frågar om du har gett Agda insulin.
-Aha, jag ska ge Agda insulin.

Man får öppna medicinskåpet och titta.

Byt ut mot i princip allt, som har Agda fått mat, har du bytt på Agda, ligger Agda i sängen, har du hjälpt Agda att borsta tänderna?
-Aha, ska jag borsta Agda?

Har absolut ingenting emot invandrare i vården, men svensk-kurser är väldigt viktigt.
Så är det, men man kan kräva mer av de som redan är i branschen.
Alla ger inte insulin. Man vet vem som ska ge det och när. Inget man behöver fråga om.
Citera
2022-01-04, 21:05
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
de som jag känner som jobbar inom hemtjänst är medelålders!! Sen lär sig människor olika fort!!
Anekdotiska erfarenheter, poängen är att språkkrav inom olika arbetsplatser inte är ett orimligt krav om det behövs, vilket det UPPENBARLIGEN gör.
Att det sen är ”svårt” att lära sig ett nytt språk när man flyttar till landet är jag dock jävligt osympatisk till då jag tar det som en given sak om man vill bli integrerad…. Annars kan man dra åt heeeeeellvete.

Kommentar?
Citera
2022-01-04, 21:08
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundbult
Har bevittnat många gånger hur svensktalande och erfaren personal manövreras ut, speciellt när ett nytt vårdbolag tar över. Man försämrar scheman, placerar om personalen hur som helst,samt hittar på andra trakasserier. Anledningarna är dels att de är verbala och kan argumentera mot dåliga arbetsvillkor och vård samt att de ofta har högre lön. Istället får man personal på lönebidrag från arbetsförmedlingen.
Tro mig, detta är satt i system. Vet erfaren personal, som har svårt att få fast jobb.
Högern och vänstern i Sverige har verkligen varit varandras Ying och Yang.
Högern försämrar arbetsrätten och vänstern importerar ny arbetskraft som accepterar de nya villkoren.
Dumsvenne sitter sedan utmanövrerad och väntar med spänning på att få "rösta rätt" i nästa val.
Citera
2022-01-04, 21:17
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundbult
Ja detta är ett gissel, de leker med välfärden.

Fenomenet sker även smygande inom förskola skola....speciellt i s.k socioekonomiska "utsatta " områden där man om något borde ha rikssvenska för integrationen skull.
Citera
2022-01-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag har en gammal faster som har hemtjänst, och hon sa helt spontant "alla dessa gulliga personer från alla möjliga länder, det är så spännande och fint". Nu är hon också en ganska öppen och varm människa och så långt ifrån en rasist man kan komma.

Om den gamle tycker att det är "kränkande" att bli ompysslad av en person som håller på att lära sig svenska och kanske inte ännu pratar perfekt, då kan den gamle fan faktiskt vara utan hjälp. Nu ska tilläggas att ingen av de äldre i inslaget sa att det var "kränkande" utan fokuserade enbart på den praktiska biten.

Bara min åsikt.
Jag har många år i yrket både hemtjänst och säbo så jag vet vad jag talar om. Har även jobbat med ”utbildade” undersköterskor som knappt kunde svenska. Att kunna behärska svenska i tal och skrift är minimum krav för att arbeta med utsatta människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in