2022-01-05, 19:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Känner på mig att det kommer bli dödskaos i storstadsregionerna närmaste två månaderna. Fy sjutton för att jobba inom vården nu. Något jag stör mig enormt på är att man inte börjat med tredje doserna i tid, trots att man visste att vaccinets effekt är avtagande. Så himla dåligt skött är det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxRrER/lakarens-tredje-dosen-kritik-som-en-small-i-ansiktet

Varför började man inte med tredje dosen redan i augusti/september? Då hade man haft ett betydligt bättre utgångsläge nu. Vad är det för tomtar som sitter och planerar det här egentligen? Lär man sig ingenting? Informationen fanns ju där. Nu ska tydligen FHM "titta på" om man ska överväga att förkorta tiden mellan dos2 och dos3....
Citera
2022-01-05, 19:12
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag funderade lite kring anledningen till att trippelvaccinerade testar sig oftar och bekräftas smittade oftare än dubbelvacciner och ovaccinerade.

Antaganden
1. I Danmark gäller covid-bevis om man genomgått sjukdom så givetvis testar sig ovaccinerade om de känner sig sjuka för att få detta privilegium. Så vi kan nog glömma att de är mindre benägna att testa sig vid symptom.
2. Dubbelvaccinerade kan väl anses lika benägna som trippelvaccinerade att testa sig så om du inte håller med om 1. borde detta antagande duga.

Slutsatsen blir då att trippelvaccinerade är sjukare än övriga grupper, upplever symptom och testar sig i högre grad. De som testas negativt är ju sjuka av andra infektioner, eller hur. Ser du vart vi är på väg? Trippelvaccinerade 40 till 69-åringar är inte bara överrepresenterade i covid utan förmodligen även i andra infektioner.

Länkar igen för en referens. Vi diskuterar alltså varför trippelvaccinerade i Danmark smittas (och testar sig) i högre grad än ovaccinerade och dubbelvaccinerade i åldern 40-69 år. Alltså en socialt aktiv åldersgrupp med hög vaccintäckning av tre doser.

https://covid19danmark.dk/#gennembrudsinfektioner

Vaccinerad en gång eller fler imponerar inte ett skit på mig, är man så jävla korkad att man inte undviker att bli smittad så har man misslyckats direkt.
Man behöver inte bli smittad om man vidtar åtgärder som att använda munskydd samt hålla distans till obekanta.

Det är fortfarande väldigt få som blir dödligt sjuka av nuvarande versioner av viruset och jag kan inte se det motiverat att fram till denna stund vaccinera människor som inte är i en riskgrupp.
Det kan finnas allvarliga biverkningar med vaccinering, något att vara medveten om.
Citera
2022-01-05, 19:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Otroligt. Du får trolla vidare med dig själv. Överstegeneralen för att sprida covid-skräck och få till massvaccinering tonar ned och påpekar att statistiken är gravt missvisande, men då vet du plötsligt bättre än Fauci.
Blir du rädd!

Ja, det är kanske är så att du är en rädd liten hare då du inte ens vågar vaccinera dig.
Citera
2022-01-05, 19:18
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känner på mig att det kommer bli dödskaos i storstadsregionerna närmaste två månaderna. Fy sjutton för att jobba inom vården nu. Något jag stör mig enormt på är att man inte börjat med tredje doserna i tid, trots att man visste att vaccinets effekt är avtagande. Så himla dåligt skött är det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxRrER/lakarens-tredje-dosen-kritik-som-en-small-i-ansiktet

Varför började man inte med tredje dosen redan i augusti/september? Då hade man haft ett betydligt bättre utgångsläge nu. Vad är det för tomtar som sitter och planerar det här egentligen? Lär man sig ingenting? Informationen fanns ju där. Nu ska tydligen FHM "titta på" om man ska överväga att förkorta tiden mellan dos2 och dos3....

Dödskaos???

Ge dig för fan. Du borde stängas av. Inte frisk någonstans!!
Citera
2022-01-05, 19:23
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Blir du rädd!

Ja, det är kanske är så att du är en rädd liten hare då du inte ens vågar vaccinera dig.

Om jag blir rädd? Vilken gravt oduglig läsförståelse ledde till att du tolkade mig så, när jag påpekar för dig att Fauci mycket övertydligt förklarar att det är ett redovisningsfel att det ser ut som att barn i USA har drabbats av en farlig covidvåg.

Eller trollar du i en ny riktning nu, för att blanda bort korten?
Citera
2022-01-05, 19:26
Medlem
Citat:
Var fjärde månad tror jag hade varit bra. Allt enligt de studier som finns där man kunnat se ett gradvis minskat skydd vartefter.
Och hur länge skall vi hålla på med att vi tar en vaccindos var fjärde månad?
Citera
2022-01-05, 19:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Varför började man inte med tredje dosen redan i augusti/september?
För att då hade du skrikit efter din 4e dos just nu. Det skulle inte ha förändrat ett dugg eftersom effekten är så kortvarig.
Citera
2022-01-05, 19:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Om jag blir rädd? Vilken gravt oduglig läsförståelse ledde till att du tolkade mig så, när jag påpekar för dig att Fauci mycket övertydligt förklarar att det är ett redovisningsfel att det ser ut som att barn i USA har drabbats av en farlig covidvåg.

Eller trollar du i en ny riktning nu, för att blanda bort korten?
Men tror du inte på läkare som faktiskt jobbar på sjukhusen i USA?

Det finns liksom hur mycket rapporter som helst därute från olika sjukhus:
/.../Pediatric COVID-19 hospitalizations are already on the rise.

On Monday, the University of Mississippi Medical Center, with the state's only pediatric hospital, had 11 young COVID-19 patients. Two days later, on Wednesday, the center had 17 pediatric patients, four were in the intensive care unit.
https://eu.clarionledger.com/story/news/2022/01/05/omicron-floods-mississippi-doctors-again-urge-masks-schools/9076831002/
Citera
2022-01-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För att då hade du skrikit efter din 4e dos just nu. Det skulle inte ha förändrat ett dugg eftersom effekten är så kortvarig.
På jakt efter sin nästa sil. Tur man betalar pundarnas vaccinliv annars hade de varit utblottade
Citera
2022-01-05, 19:34
Medlem
Citat:

Vad du känner på dig och vad verkligheten visar brukar inte korrelera, men det har väl även du märkt vid det här laget. Du har suttit och skrikit i veckor att det ska bli slakt i och med omikron, faktumet är att det inte har skett någonstans ännu… men som sagt, alltid om två veckor.
Citera
2022-01-05, 19:37
Medlem
Lite småkul detalj att FHM gick ut med sina scenarior och hade tre olika. I den värsta skulle snittet ligga på 13.000 fall om dagen.

Så läget är nu värre än det värsta eftersom senaste siffran är 17.000 och kurvan pekar spikrak uppåt.

Blir intressant på vilken nivå dagsrekordet hamnar till slut.
Citera
2022-01-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vaccinerad en gång eller fler imponerar inte ett skit på mig, är man så jävla korkad att man inte undviker att bli smittad så har man misslyckats direkt.
Man behöver inte bli smittad om man vidtar åtgärder som att använda munskydd samt hålla distans till obekanta.

Det är fortfarande väldigt få som blir dödligt sjuka av nuvarande versioner av viruset och jag kan inte se det motiverat att fram till denna stund vaccinera människor som inte är i en riskgrupp.
Det kan finnas allvarliga biverkningar med vaccinering, något att vara medveten om.

Tysta biverkningar är dessutom väldigt svåra att upptäcka och mäta på kort sikt. Hur som helst är det extremt uppseendeväckande att trippelvaccinerade testas och smittas i högre grad än dubbelvaccinerade och ovaccinerade i åldern 40-69 år. Det är exakt vad Malone pratade om i Rogans podcast, att han sett data från just Danmark som antydde detta och är i linje med hans ursprungliga kritik. Nu är det bekräftat i siffror från SSI. Ni som trodde att Malone snackade skit ser ju vart det pekar nu. Hans teorier kanske inte är så orealistiska trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in