Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Jag funderade lite kring anledningen till att trippelvaccinerade testar sig oftar och bekräftas smittade oftare än dubbelvacciner och ovaccinerade.
Antaganden
1. I Danmark gäller covid-bevis om man genomgått sjukdom så givetvis testar sig ovaccinerade om de känner sig sjuka för att få detta privilegium. Så vi kan nog glömma att de är mindre benägna att testa sig vid symptom.
2. Dubbelvaccinerade kan väl anses lika benägna som trippelvaccinerade att testa sig så om du inte håller med om 1. borde detta antagande duga.
Slutsatsen blir då att trippelvaccinerade är sjukare än övriga grupper, upplever symptom och testar sig i högre grad. De som testas negativt är ju sjuka av andra infektioner, eller hur. Ser du vart vi är på väg?
Trippelvaccinerade 40 till 69-åringar är inte bara överrepresenterade i covid utan förmodligen även i andra infektioner.
Länkar igen för en referens. Vi diskuterar alltså varför trippelvaccinerade i Danmark smittas (och testar sig) i högre grad än ovaccinerade och dubbelvaccinerade i åldern 40-69 år. Alltså en socialt aktiv åldersgrupp med hög vaccintäckning av tre doser.
https://covid19danmark.dk/#gennembrudsinfektioner
Vaccinerad en gång eller fler imponerar inte ett skit på mig, är man så jävla korkad att man inte undviker att bli smittad så har man misslyckats direkt.
Man behöver inte bli smittad om man vidtar åtgärder som att använda munskydd samt hålla distans till obekanta.
Det är fortfarande väldigt få som blir dödligt sjuka av nuvarande versioner av viruset och jag kan inte se det motiverat att fram till denna stund vaccinera människor som inte är i en riskgrupp.
Det kan finnas allvarliga biverkningar med vaccinering, något att vara medveten om.