2022-01-05, 17:22
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Det intressanta är vem man vill ha i en teamsprint i klassisk stil. Anna Dyvik med 50 VC-lopp i ryggen och inga pallplatser samt 13:a och 27:a i mästerskap…eller Johanna Hagström med 4 pallplatser..varav 2 i klassiskt stil i år..och VM 4:a förra året i klassisk stil.?🤔

Frida och Ribom är solklara alternativ före Dyvik och Hagström.
Citera
2022-01-05, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Precis. Det är exakt vad det är. Eller Intervallstafett.
Jag gissar att distansåkare tränar massor av intervallträning precis som numera t o m långdistanslöpare och långdistanssimmare gör.

De naturligt snabba distansåkare som klarar att ligga med samma fart efter flera snabba intervaller lär vara ideala i teamsprint.

Man mäter laktatnivåer och puls konstant under passen och har koll på % muskelmassa (liksom hur många snabba och långsamma fibrer åkarna har) och fett (därav vissa får startförbud ibland men det är även en fråga om gener som inte går att ändra både vad gäller muskler och fett). Det där brukar vara fysiologernas hemmabana. Så jag är helt övertygad att landslagsledningen har järnkoll på vilka åkare som är mest lämpade för vilka sträckor.

I så fall borde Moa Lundgren vara med som tål mest mjölksyra av alla.. ( uppmätt). Tänk om det var så lätt..
Citera
2022-01-05, 17:23
Medlem
Citat:
Fast de fattade inte att Linn var skadad i axeln och borde inte kört teamsprinten..så deras fattningsförmåga kan nog ifrågasättas.

Hagström vann poängcupen i tds vilket tyder på både sprintkunskaper och en hel del distanskunskaper. Tål hög fart under kortare perioder. Precis som i teamsprint,

Du tänker på att hon faktiskt lyckades undvika sistaplatsen i två distanstävlingar som "en hel del distanskunskaper"? Det för inte fråga om hög fart i Teamsprint utan om mjölksyretålighet. Exakt det hon själv beskriver så målande händer efter 2 km i distansloppen när hon oundvikligen "väggar" efter att ha tagit spurtpriser. Exakt det som mjölksyretåliga åkare INTE gör

När det gäller axelskadan på Linn så är det läkarens ansvar, inte den idrottsliga landslagsledningens.
Det är en skandal i sig. Liksom alla ryggskador i svenska truppen.
Men har inget med den idrottsliga ledningen att göra.
Citera
2022-01-05, 17:27
Medlem
Citat:
I så fall borde Moa Lundgren vara med som tål mest mjölksyra av alla.. ( uppmätt). Tänk om det var så lätt..

Det finns vissa oundvikliga fysiologiska fakta. Kompletterat med det mentala då.
Det finns löpare som spyr tarmarna ur sig efter varje 400m häcklopp av mjölksyreförgiftning och Warholm som närmast är oberörd efter ett världsrekord.
Citera
2022-01-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Är alla pigga är hon chanslös i en snabb spurt, är alla trötta så de inte orkar sätta tekniken så har Ebba chansen att sega ned de flesta distansåkare.
I fjol visade Ebba vid några tillfällen att hon kraftigt förbättrat sig i stakning och spurt.
Hon är ganska långt ifrån nån toppspurtare men hon är inte dålig heller.
I Lahti ifjol tex förlorade hon knappt en spurt mot Heidi W men slog Jessie!
Citera
2022-01-05, 17:28
Bannlyst
Citat:
Precis. Det är exakt vad det är. Eller Intervallstafett.
Jag gissar att distansåkare tränar massor av intervallträning precis som numera t o m långdistanslöpare och långdistanssimmare gör.

De naturligt snabba distansåkare som klarar att ligga med samma fart efter flera snabba intervaller lär vara ideala i teamsprint.

Man mäter laktatnivåer och puls konstant under passen och har koll på % muskelmassa (liksom hur många snabba och långsamma fibrer åkarna har) och fett (därav vissa får startförbud ibland men det är även en fråga om gener som inte går att ändra både vad gäller muskler och fett). Det där brukar vara fysiologernas hemmabana. Så jag är helt övertygad att landslagsledningen har järnkoll på vilka åkare som är mest lämpade för vilka sträckor.

Vissa här tror att olika mätvärden styr😊✌️ Moa Lundgren uppmätte ett laktattröskelvärde på 24 under 2018. Längdåkare brukar ligga på 10-15. Om man skall tro vissa här borde Moa Lundgren vara gjuten i teamsprint..då de utgår från mätvärden. Moa Lundgren som helt tappat deti år..

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/talangens-rekord-krossade-herrarna/
Citera
2022-01-05, 17:28
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:

Möjligt att hon gör men hon har ju en del andra brister som den här säsongen har visat.
Citera
2022-01-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag pratar om att vinna ett lopp i en spurt som är värd något. För övrigt så slår hon aldrig någon åkare, hur trött den än är, i en regelrätt spurt. Det är inget problem för en snabbare åkare att växla ner henne sista 100.

Att hon kan sega ifrån några sista 500 må vara hänt, men då blir det inte en riktig spurt.
Fel...igen..................
Citera
2022-01-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gh91
Kolla Toblach förra året, passerade Diggins sista 100: https://www.youtube.com/watch?v=65EEP4-TMCk
Det räknas inte............................hos vissa.
Citera
2022-01-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
I fjol visade Ebba vid några tillfällen att hon kraftigt förbättrat sig i stakning och spurt.
Hon är ganska långt ifrån nån toppspurtare men hon är inte dålig heller.
I Lahti ifjol tex förlorade hon knappt en spurt mot Heidi W men slog Jessie!

Om jag får lägga mig i detta en aning så känns det som Ebba behöver bli en aning smartare i masstartsloppen. Jag fattar att hon behöver dra upp farten och ligga långt fram men hon bör spara sig till de brantaste backarna och gå på hårt där och sedan vara smartare över krönen. Ibland gå fullt för att få lucka och ibland ta det lugnt och kanske t o m släppa fram någon annan på toppen om de lyckats hänga på henne. Och aldrig dra på flacka delar.

Nu kommer rimligen Johaug att dra i alla masstarter och stafetten och då gäller det att bara hänga med. Gäller även Frida. Om de sparar kraft till spurterna så kan de ta Johaug. I alla fall Frida men kanske även Ebba. Vi ska inte ge upp.

Det blir ett roligt OS. Om nu inte Covid stoppar allt igen.
Citera
2022-01-05, 17:35
Bannlyst
Citat:
Du tänker på att hon faktiskt lyckades undvika sistaplatsen i två distanstävlingar som "en hel del distanskunskaper"? Det för inte fråga om hög fart i Teamsprint utan om mjölksyretålighet. Exakt det hon själv beskriver så målande händer efter 2 km i distansloppen när hon oundvikligen "väggar" efter att ha tagit spurtpriser. Exakt det som mjölksyretåliga åkare INTE gör

När det gäller axelskadan på Linn så är det läkarens ansvar, inte den idrottsliga landslagsledningens.
Det är en skandal i sig. Liksom alla ryggskador i svenska truppen.
Men har inget med den idrottsliga ledningen att göra.

Det är inte så att Johanna, som i cykel, att de sparar sig till sina etapper då Johanna inte har något med totalen att göra?? Eller att hon åker söndagåkning in igår..när uppdraget att vinna poängcupen var säkrad?? Har du sett på Tour de France..eller någon annan tour..så vet du vad jag pratar om. Det är likadant under en sådan här tour.
Citera
2022-01-05, 17:35
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Om jag får lägga mig i detta en aning så känns det som Ebba behöver bli en aning smartare i masstartsloppen. Jag fattar att hon behöver dra upp farten och ligga långt fram men hon bör spara sig till de brantaste backarna och gå på hårt där och sedan vara smartare över krönen. Ibland gå fullt för att få lucka och ibland ta det lugnt och kanske t o m släppa fram någon annan på toppen om de lyckats hänga på henne. Och aldrig dra på flacka delar.

Nu kommer rimligen Johaug att dra i alla masstarter och stafetten och då gäller det att bara hänga med. Gäller även Frida. Om de sparar kraft till spurterna så kan de ta Johaug. I alla fall Frida men kanske även Ebba. Vi ska inte ge upp.

Det blir ett roligt OS. Om nu inte Covid stoppar allt igen.

Det gäller att "bli med in" som Petter alltid sa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in