2021-12-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Ja, Emmas förkylning kommer med all sannolikhet håller henne borta från OS. Det var insiktsfullt av dig att påpeka det…

OK, tråkigt i sådana fall Du tog ju ut Maja beroende på dagsform och läget just nu..
Citera
2021-12-16, 18:16
Moderator
Hjv9s avatar
Jag känner mig inte helt trygg med Maja på en sistasträcka i stafetten men i nuläget tycker jag hon är vårt bästa alternativ som avslutare. Ser dock inte bort ifrån att använda Frida på sista även till OS, beror lite på hur status på övriga i laget är.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
(...) Rebecca Öhrn (har hon lagt av förresten?)(...)

Rebecca jobbar just nu heltid på Lycksele skidgymnasium. Har lagt elitsatsningen på is tillsvidare. Möjligt att hon dyker upp på SM t.ex, men kan lika gärna bli att vi aldrig får se henne igen.

Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
En annan dröm vore en helsvensk sprintfinal i världscupen. Det var nära i Lillehammer 2018 då hade vi chansen med 3 respektive 4 svenskor i vardera semi. Den gången blev det bara 4 av dem till final dock. I Falun förra säsongen hade vi 6 stycken i semi men bara 3 till final. Finns det fler (bättre) exempel?

Vi har väl haft fyra tjejer i final fem gånger: Dresden 2018, Lillehammer 2018, Quebec 2019, Ruka 2020 och Ulricehamn 2021. Linn, Jonna, Maja, Emma, Johanna, Frida skulle kunna utgöra en final men då måste nog allt verkligen klaffa.
Citera
2021-12-16, 19:19
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Snart kommer det att börja komma krav från media om Elvira Öberg på sista sträckan. Just saying...

Den enda som förespråkar det här på forumet är väl du, eller har jag missat någon? Men om du skrivet tillräckligt många inlägg i frågan kanske andra nappar till slut.
Citera
2021-12-16, 19:29
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Den enda som förespråkar det här på forumet är väl du, eller har jag missat någon? Men om du skrivet tillräckligt många inlägg i frågan kanske andra nappar till slut.

Ja då har du verkligen snurrat till det. När och var har jag gjort det??? Och om du läser mitt inlägg lite mer noggrant så ser du att jag refererar till vad jag tror att media kommer att spinna på närmare OS, inte vad jag själv tycker.
Citera
2021-12-16, 19:30
Medlem
Citat:
Men håll med om att det skulle vara intressant att se Elvira tävla mot dom bästa svenskorna?
Bara för att se hur duktig skidåkare hon egentligen är.
Citera
2021-12-16, 19:38
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Men håll med om att det skulle vara intressant att se Elvira tävla mot dom bästa svenskorna?
Bara för att se hur duktig skidåkare hon egentligen är.

Ja, det kan jag hålla med om.
Citera
2021-12-16, 20:20
Medlem
Elvira hade garanterat inte gjort bort sig på en stafett likt den i Lillehammer iaf.
Citera
2021-12-16, 20:34
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ja, det kan jag hålla med om.

Åh vad skönt att höra
Citera
2021-12-16, 20:37
Medlem
FNLSs avatar
Lite OS-trupps-spekulationer såhär efter Davos. Dresden bekymrar jag mig inte över. Jag går igenom hela Sverige, Norge samt Ryska lagets herrar. Resten kommer få med alla de vill och behöver, åtminstone till den nivå jag bryr mig om och det är väl allt som räknas?

Sverige herrar: Ganska given uttagning som skulle kunna spikas redan nu. Laget bygger på långa stafetten samt sprinters, de distansåkare som platsar individuellt platsar även i ett stafettlag. Normalt brukar man ta ut 5 åkare till en stafett med fyra personer men eftersom sträckorna i längdskidorna är så olika varandra så önskar jag mig sex man. Dessutom finns det lite osäkerhetsfaktorer runt typ alla vilket gör att sex man ger större chans än fem.

Burman, Poromaa och Johansson anför långdistanslaget. Det finns inga som är i närheten, allra minst i lång fristil. Halfvarsson för sin stafettsträcka i Lillehammer och Häggström för fristilen i Davos kompletterar tillsammans med Svensson som förhoppningsvis kommer till samma nivå som VM-stafetten. De två sista tillsammans med Grate och Persson, som båda varit topp 8 i världscupen i fristilssprint, bildar sprintlaget. Och sen är truppen full. Rosjö och Berglund är närmast laget men skulle inte spetsa laget på något sätt.

Individuell sprint: Häggström, Svensson, Grate, Persson

Övriga: Burman, Poromaa, Johansson, Halfvarsson

Sverige damer: Här är det bökigare för vi har fler än 8 som man skulle kunna ta ut. På distans är Karlsson och Andersson klara, högst troligt för fyra lopp. Minst en, kanske två, distansåkare till behövs. Olsson är helt klart kvalificerad, för henne handlar det mest om ifall Kalla kommer igång. Det mesta har gått fel men det klassiska loppet i Gällivare ger ändå ett litet hopp om att något dugligt kan finnas där.

Jag ser helst att Sverige har fem sprinters med, och då blir det Dahlqvist, Sundling, Ribom, Hagström och Dyvik. Jag anser att vår femte sprinter är ett större hopp än vår fjärde distansåkare. Det viktiga är att vi har ordentlig täckning för stafetten, om vi sen måste vaska en plats i de långa loppen så är inte det hela världen. I dagsläget skulle jag ta ut dem i den ordningen, men i synnerhet de två sista är det jämnt mellan.

En kompromiss om man vill ha en fjärde distansåkare som är sprinter så blir det Lindström. Men då kan man lika gärna låta Olsson köra sprinten. Karlsson skulle säkert inte göra bort sig men jag vägrar trötta ut henne två dagar innan drottningdistansen.

Individuell sprint: Dahlqvist, Sundling, Ribom, Hagström

Övriga: Karlsson, Andersson, Olsson, Dyvik

Herrar ryska laget: Ganska enkel uttagning faktiskt. Bolshunov, men även Ustiugov och Maltsev kan med sin mångsidighet täcka ganska många distanser. Alla tre kan ta hand om sprinten tillsammans med Terentev och Retivykh. Troligen blir Maltsev reserv. På distans är både Yakimushkin och Chervoktin bra i båda tekniker. Kvar finns en plats till klassiske Semikov eller fristilaren Spitsov, det är lite vem man behöver mest.

Individuell sprint: Bolshunov, Ustiugov, Terentev, Retivykh

Övriga: Maltsev, Chervoktin, Yakimushkin, Spitsov

Damer Norge: Det norska distanslaget känns ganska spikat med Johaug, Weng, Fossesholm och Östberg. Och eftersom ingen av dem verkar satsa på sprint så behöver Norge fyra sprinters i övrigt. Ständige medaljören Falla tar en plats trots kvalmissen i Davos. Tiril Weng tar också en plats efter pallplatsen i Lillehammer och får troligen med sig syster Lotta. Sista platsen står mellan Stenseth, Skistad och Myhrvold där den minst meriterade Myhrvold varit bäst i år. Det kan också bli så att man vaskar en sprintplats för att ge plats åt exempelvis Haga för att stärka distanslaget.

Individuell sprint: Falla, Tiril, Lotta, Myhrvold

Övriga: Johaug, Weng, Fossesholm, Östberg

Herrar Norge: Norrmännen hade sju individuella medaljörer på förra VM. Lägg därtill Röthe, Golberg och Tönseth och man inser att 8 man inte är tillräckligt för att kunna ställa bästa möjliga lag på varje distans. Ett krux norrmännen behöver reda ut innan OS är om man har någon som kan åka både sprint och femmil i fristil. Både Kläbo och Iversen kan det i klassiskt men är svajigare i den fria tekniken. Kläbos lopp i Davos tyder dock på att kapacitet finns även i fristil.

Ser man till de renodlade distansåkarna är det fem som sticker ut. Holund, Krüger och Amundsen som tog medalj på 15 fritt i Oberstdorf, Röthe som tvärdog vid klockringen i skiathlon samt den ständigt ratade Tönseth som inte varit populär hos landslagsledningen efter att han valde att springa terräng-EM för ett par år sedan. Möjligen finns också Nyenget som var trea i Lillehammer, i Davos var han dock tillbaka på sin normala nivå när han inte fick hängåka på någon. Krüger och Holund är säkra, sedan finns ytterligare 1-2 platser till resten.

En som verkligen hoppas på att Kläbo eller Iversen åker femmilen är Golberg för det skulle öppna upp för honom att åka 15 klassiskt. Alternativet för honom är att platsa i sprint och det ser han inte ut att göra. Iversen har inte heller gjort mycket rätt hittills i år men det ska nog ändå mycket till att man ska peta den mångsidige världsmästaren. Den som varit bäst i Golberg-rollen är Valnes som dels sprintat bra men även varit bäst av norrmännen i korta klassiska distanslopp. Han och Kläbo är givna i sprintlaget.

Sen finns det en jävla massa sprinters till att välja på. Men faktiskt inte riktigt så jävla många bra som man kanske tror. VM-trean Taugböl ligger bäst till i sprintcupen, man får nog säga att en plats är hans till någon annan snor den. Unge Helland Larsen hade fullt sjå att klara kvalet i Lillehammer men tog sig därifrån hela vägen till pallen. Han skulle dock behöva följa upp det med ytterligare ett bra lopp. Han skulle kört Davos men blev sjuk och fick istället se sin ersättare minibror Northug bli femma. Gamla räven som Krogh och Skar ska inte heller glömmas bort. Däremot är det nog kört för forne OS-jokern Aune att bli OS-joker även denna gång – vilket han inte ens blev senast. Till slut blir det säkert Iversen ändå.

Individuell sprint: Kläbo, Valnes, Taugböl, Iversen

Övriga: Krüger, Holund, Tönseth, Röthe
Citera
2021-12-16, 21:31
Medlem
rainbowias avatar
Det går troll i att vinna i Dresden. Ingen tidigare damvinnare är med. Alltså varken Falk-Stina-Linn och heller inte fjolårssegraren Fähndrich som blev förkyld efter Davos.
Citera
2021-12-16, 21:46
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Lite OS-trupps-spekulationer såhär efter Davos. Dresden bekymrar jag mig inte över. Jag går igenom hela Sverige, Norge samt Ryska lagets herrar. Resten kommer få med alla de vill och behöver, åtminstone till den nivå jag bryr mig om och det är väl allt som räknas?

Sverige herrar: Ganska given uttagning som skulle kunna spikas redan nu. Laget bygger på långa stafetten samt sprinters, de distansåkare som platsar individuellt platsar även i ett stafettlag. Normalt brukar man ta ut 5 åkare till en stafett med fyra personer men eftersom sträckorna i längdskidorna är så olika varandra så önskar jag mig sex man. Dessutom finns det lite osäkerhetsfaktorer runt typ alla vilket gör att sex man ger större chans än fem.

Burman, Poromaa och Johansson anför långdistanslaget. Det finns inga som är i närheten, allra minst i lång fristil. Halfvarsson för sin stafettsträcka i Lillehammer och Häggström för fristilen i Davos kompletterar tillsammans med Svensson som förhoppningsvis kommer till samma nivå som VM-stafetten. De två sista tillsammans med Grate och Persson, som båda varit topp 8 i världscupen i fristilssprint, bildar sprintlaget. Och sen är truppen full. Rosjö och Berglund är närmast laget men skulle inte spetsa laget på något sätt.

Individuell sprint: Häggström, Svensson, Grate, Persson

Övriga: Burman, Poromaa, Johansson, Halfvarsson

Sverige damer: Här är det bökigare för vi har fler än 8 som man skulle kunna ta ut. På distans är Karlsson och Andersson klara, högst troligt för fyra lopp. Minst en, kanske två, distansåkare till behövs. Olsson är helt klart kvalificerad, för henne handlar det mest om ifall Kalla kommer igång. Det mesta har gått fel men det klassiska loppet i Gällivare ger ändå ett litet hopp om att något dugligt kan finnas där.

Jag ser helst att Sverige har fem sprinters med, och då blir det Dahlqvist, Sundling, Ribom, Hagström och Dyvik. Jag anser att vår femte sprinter är ett större hopp än vår fjärde distansåkare. Det viktiga är att vi har ordentlig täckning för stafetten, om vi sen måste vaska en plats i de långa loppen så är inte det hela världen. I dagsläget skulle jag ta ut dem i den ordningen, men i synnerhet de två sista är det jämnt mellan.

En kompromiss om man vill ha en fjärde distansåkare som är sprinter så blir det Lindström. Men då kan man lika gärna låta Olsson köra sprinten. Karlsson skulle säkert inte göra bort sig men jag vägrar trötta ut henne två dagar innan drottningdistansen.

Individuell sprint: Dahlqvist, Sundling, Ribom, Hagström

Övriga: Karlsson, Andersson, Olsson, Dyvik

Herrar ryska laget: Ganska enkel uttagning faktiskt. Bolshunov, men även Ustiugov och Maltsev kan med sin mångsidighet täcka ganska många distanser. Alla tre kan ta hand om sprinten tillsammans med Terentev och Retivykh. Troligen blir Maltsev reserv. På distans är både Yakimushkin och Chervoktin bra i båda tekniker. Kvar finns en plats till klassiske Semikov eller fristilaren Spitsov, det är lite vem man behöver mest.

Individuell sprint: Bolshunov, Ustiugov, Terentev, Retivykh

Övriga: Maltsev, Chervoktin, Yakimushkin, Spitsov

Damer Norge: Det norska distanslaget känns ganska spikat med Johaug, Weng, Fossesholm och Östberg. Och eftersom ingen av dem verkar satsa på sprint så behöver Norge fyra sprinters i övrigt. Ständige medaljören Falla tar en plats trots kvalmissen i Davos. Tiril Weng tar också en plats efter pallplatsen i Lillehammer och får troligen med sig syster Lotta. Sista platsen står mellan Stenseth, Skistad och Myhrvold där den minst meriterade Myhrvold varit bäst i år. Det kan också bli så att man vaskar en sprintplats för att ge plats åt exempelvis Haga för att stärka distanslaget.

Individuell sprint: Falla, Tiril, Lotta, Myhrvold

Övriga: Johaug, Weng, Fossesholm, Östberg

Herrar Norge: Norrmännen hade sju individuella medaljörer på förra VM. Lägg därtill Röthe, Golberg och Tönseth och man inser att 8 man inte är tillräckligt för att kunna ställa bästa möjliga lag på varje distans. Ett krux norrmännen behöver reda ut innan OS är om man har någon som kan åka både sprint och femmil i fristil. Både Kläbo och Iversen kan det i klassiskt men är svajigare i den fria tekniken. Kläbos lopp i Davos tyder dock på att kapacitet finns även i fristil.

Ser man till de renodlade distansåkarna är det fem som sticker ut. Holund, Krüger och Amundsen som tog medalj på 15 fritt i Oberstdorf, Röthe som tvärdog vid klockringen i skiathlon samt den ständigt ratade Tönseth som inte varit populär hos landslagsledningen efter att han valde att springa terräng-EM för ett par år sedan. Möjligen finns också Nyenget som var trea i Lillehammer, i Davos var han dock tillbaka på sin normala nivå när han inte fick hängåka på någon. Krüger och Holund är säkra, sedan finns ytterligare 1-2 platser till resten.

En som verkligen hoppas på att Kläbo eller Iversen åker femmilen är Golberg för det skulle öppna upp för honom att åka 15 klassiskt. Alternativet för honom är att platsa i sprint och det ser han inte ut att göra. Iversen har inte heller gjort mycket rätt hittills i år men det ska nog ändå mycket till att man ska peta den mångsidige världsmästaren. Den som varit bäst i Golberg-rollen är Valnes som dels sprintat bra men även varit bäst av norrmännen i korta klassiska distanslopp. Han och Kläbo är givna i sprintlaget.

Sen finns det en jävla massa sprinters till att välja på. Men faktiskt inte riktigt så jävla många bra som man kanske tror. VM-trean Taugböl ligger bäst till i sprintcupen, man får nog säga att en plats är hans till någon annan snor den. Unge Helland Larsen hade fullt sjå att klara kvalet i Lillehammer men tog sig därifrån hela vägen till pallen. Han skulle dock behöva följa upp det med ytterligare ett bra lopp. Han skulle kört Davos men blev sjuk och fick istället se sin ersättare minibror Northug bli femma. Gamla räven som Krogh och Skar ska inte heller glömmas bort. Däremot är det nog kört för forne OS-jokern Aune att bli OS-joker även denna gång – vilket han inte ens blev senast. Till slut blir det säkert Iversen ändå.

Individuell sprint: Kläbo, Valnes, Taugböl, Iversen

Övriga: Krüger, Holund, Tönseth, Röthe

Wow, vilken genomgång. Har inga invändningar 👏
Citera
2021-12-16, 22:04
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Bra och informativt inlägg. Man kan konkludera att den nya regeln främst drabbar Norge och Ryssland (Sverige klarade ju sig med 14 åkare 2018 så var väl heller ingen överraskning)

Håller med helt om dina svenska lag. Med tanke på Svenssons insats senast går det också att argumentera för att han inte kommer vara ett alternativ på stafett och då behövs ytterligare en stafettreserv. Känns sådär att Calle blir uttagen bara på en stafettsträcka. Den var dock väldigt bra och ännu viktigare, ingen annan än de 4 andra har presterat något som skulle indikera att det inte är annat än ett rundningsmärke på stafett.

Damlaget kan mycket väl sluta med en ny Kalla vs Dyvik.

Ang norska damlaget så tror jag faktiskt de väljer Haga framför en sprinter. Känns som de värderar sprint över distans och tänker nog att Haga som reserv på tremilen ändå har större medaljchans än Myhrvold på sprint. Stafettlaget behöver inte säkras upp mer när systrar Weng finns men tror ändå de vill säkra lite extra.

För norska herrlaget så tror jag Tönseth stökat till det lite. Känslan är ju att de absolut velat ha Golberg som verkar något av en favorit medan Tönseth inte är lika populär. Tror Lenzerheide blir avgörande där men Tönseth måste nog vinna alternativt hamna på pallen om Golberg gör ett dåligt lopp.

Sedan är ju frågan ifall de väljer Amundsen eller Röthe? Kan nog tänka mig att Amundsen ligger bra till men om den av dem som tas ut ska åka Skiathlon istället för Iversen talar det nog lite för Röthe. Tar man ut Golberg istället för Tönseth så kanske de skippar Taugböl och väljer båda två.

För ryska herrlaget undrar jag om Retivykh presterat tillräckligt för en plats. Kan bli att de tar ut en klassiker istället. Med tanke på Yakimuskhins svaga stafettsträcka på VM så kan det tänkas att de vill ha fler alternativ där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in