2022-01-05, 16:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Detta är ett annat debattknep från din sida. Att slänga ut en annan fråga som man kräver svar på istället för att diskutera det som var grundfrågan.

Men för att svara dig: Nej hon har ingen bra spurt. Däremot kan hon i distanslopp ha en OK spurt vilket har gjort att hon i några distanslopp vunnit en spurt. Sedan förstår jag inte avslutningen på din fråga.

Det är inget debattknep. Jag har skrivit vad jag anser om Ebba och då var din kommentar att jag var illvillig. Det är ju ett debattknep att försöka demonisera den man debatterar med.

Vad »en egenskap hos henne som resulterar« betyder borde väl vara självklart? Ett vapen i arsenalen att förlita sig på.

Citat:
Hur mycket förbättrad sig Johaug till hon var 24 år?

Jag vill helst inte diskutera Johaug eftersom det finns en obekväm historia med henne.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-05 kl. 17:01.
Citera
2022-01-05, 17:00
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:

Utan att ha grävt i ämnet ordentligt kan jag bara konstatera att hennes spurt blivit bättre med åren samtidigt som Ebba står och stampar. Kan till och tycka att hon var vassare under 2018 än vad hon är nu. Har möjligtvis att göra med att hon drar fälten mer nu än vad hon gjorde då.
Citera
2022-01-05, 17:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Utan att ha grävt i ämnet ordentligt kan jag bara konstatera att hennes spurt blivit bättre med åren samtidigt som Ebba står och stampar. Kan till och tycka att hon var vassare under 2018 än vad hon är nu. Har möjligtvis att göra med att hon drar fälten mer nu än vad hon gjorde då.

Fast jag skulle inte säga att Johaug har en bra spurt.
Citera
2022-01-05, 17:03
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Det intressanta är att landskagsledningen verkar har lätt att peta just Johanna Hagström.

I Ulricehamn kom Hagström 2 :a I individuell sprint, klassisk stil under förra säsongen. Dagen efter var det teamsprint. Då fick Maja Dahlqvist/Linn Svahn och Jonna Sundling/Hanna Falk köra. Fast Johanna var i bevisligen kanonform och haft 2 pallplatser tidigare i sin karriär. Dessutom tar Byström ut Linn Svahn dagen efter kraschen då hon skadade axeln..som hon nu är opererad för.

Hur länge får Byström sitta kvar?? Pliggen fick gå efter sina tillkortakommanden. Byström har visat sig inte hålla måttet.

Förbundsledningen kanske har fattat, till skillnad från många här i forumet, att sprint och teamsprint kräver olika kvaliteter hos åkarna. Uthållighet är inte Johannas största styrka.

Teamsprint borde kallas kortstafett.
Citera
2022-01-05, 17:04
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Det tråkiga med Ebba är att hennes avslutningar inte har blivit bättre med åren heller. Hon står på samna nivå som för fyra år sedan. Jämför Johaug som hela tiden har förbättrat sin spurt, under hennes förutsättningar.
Johaug tog sin första världscupseger genom att spurta ned Kowalzyck
Citera
2022-01-05, 17:07
Bannlyst
Citat:

Johaug hade förbättrat sig så bra i sprint att hon klarade prologerna och vann tds vid 25 års ålder.
Citera
2022-01-05, 17:08
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast jag skulle inte säga att Johaug har en bra spurt.

Det skrev jag heller inte. Den har blivit bättre skrev jag. Så mycket bättre att hon t.ex spurtat ned Östberg och var på vippen att knäcka Stina Nilsson i Quebec 2019. Östberg 30 meter bakom i samma spurt, i ett upplopp utan hög fart inför sista 150 metrarna.
Citera
2022-01-05, 17:11
Bannlyst
Citat:
Förbundsledningen kanske har fattat, till skillnad från många här i forumet, att sprint och teamsprint kräver olika kvaliteter hos åkarna. Uthållighet är inte Johannas största styrka.

Fast de fattade inte att Linn var skadad i axeln och borde inte kört teamsprinten..så deras fattningsförmåga kan nog ifrågasättas.

Hagström vann poängcupen i tds vilket tyder på både sprintkunskaper och en hel del distanskunskaper. Tål hög fart under kortare perioder. Precis som i teamsprint,
Citera
2022-01-05, 17:12
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Det är inget debattknep. Jag har skrivit vad jag anser om Ebba och då var din kommentar att jag var illvillig. Det är ju ett debattknep att försöka demonisera den man debatterar med.

Vad »en egenskap hos henne som resulterar« betyder borde väl vara självklart? Ett vapen i arsenalen att förlita sig på.

Jag vill helst inte diskutera Johaug eftersom det finns en obekväm historia med henne.

Du tar ju priset. Du kommenterade ju just Johaug på ett av mina inlägg. Hur ska du ha det?
Citera
2022-01-05, 17:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Det var ju utifrån din orättvisa och felaktiga beskrivning av Ebba som jag försökte karakterisera din inställning till henne som skidåkare. Och jag skrev "illvillig eller oförtjänt", dvs det var inget definitivt värdeomdöme. Men du har ju nu fått chans att dementera att det var något sådan som låg till grund för din beskrivning av henne.

Citat:
Borde det inte komma något efter resulterar i din formulering för att den skall bli fullständig?

Citat:
Jag har väl inte diskuterat Johaug med dig.
Citera
2022-01-05, 17:19
Medlem
Citat:

Precis. Det är exakt vad det är. Eller Intervallstafett.
Jag gissar att distansåkare tränar massor av intervallträning precis som numera t o m långdistanslöpare och långdistanssimmare gör.

De naturligt snabba distansåkare som klarar att ligga med samma fart efter flera snabba intervaller lär vara ideala i teamsprint.

Man mäter laktatnivåer och puls konstant under passen och har koll på % muskelmassa (liksom hur många snabba och långsamma fibrer åkarna har) och fett (därav vissa får startförbud ibland men det är även en fråga om gener som inte går att ändra både vad gäller muskler och fett). Det där brukar vara fysiologernas hemmabana. Så jag är helt övertygad att landslagsledningen har järnkoll på vilka åkare som är mest lämpade för vilka sträckor.
Citera
2022-01-05, 17:20
Bannlyst
Citat:

Det intressanta är vem man vill ha i en teamsprint i klassisk stil. Anna Dyvik med 50 VC-lopp i ryggen och inga pallplatser samt 13:a och 27:a i mästerskap…eller Johanna Hagström med 4 pallplatser..varav 2 i klassiskt stil i år..och VM 4:a förra året i klassisk stil.?🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in