2022-01-05, 16:07
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Allt detta är din egna tolkning av vad som berättades. Att du väljer att tolka det såhär när någon säger att de "hjälper" någon kan egentligen bara du svara på.

Ja ja, visst visst..
Det här är min tolkning, det där är din tolkning.
Vi kan landa i det och gå vidare i våra liv..
Jeesus F'in Christ!
Citera
2022-01-05, 16:09
Medlem
StandardGreys avatar
Lös det som i svenska skolan. Gör ett supertydligt schema med bilder som visar vad som ska göras. Bocka av varje dag. Låt de mer kvalificerade i personalen sköta samtalen.

Långsiktigt: utbilda personalen.
Citera
2022-01-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Hur kan de försörja sina familjer ocv betala svarta hyror medan de läser SFI? Hoppas du vet att bara de som får sina UT som flyktingar och av sk flyktingliknande skäl har olika etableringsersättningar i 2 första år I Sverige. De andra inte berättigade några bidrag.

Det är ju här vi krockar.

Dom får inte det, för att dom förmodligen inte anses ha giltiga skäl att uppehålla sig i landet.
Vafan är problemet då?
Dom valde själva att söka sig till Sverige, på eget bevåg.
Blev nekade, men ska på något vis ändå stanna kvar!?
Och sen, som grädde på moset, så anser dom att de ändå ska stanna kvar OCH jobba, för att dom inte får bidrag av Svenska staten..
Hur fan går det ihop!?
Utan Uppehållstillstånd, ska man inte uppehålla sig.
Sverige kom inte till er, ni kom till Sverige.
Det är ingen jävla rättighet att få ersättning från ett land som inte anser att ni har rätten att uppehålla er.
Det här är ingen bidragsfabrik.
(även om det här landet har ansträngt väldigt mycket för att få det att se ut som det..)

Men, om dom/du/ni sen ändå bestämmer er för att på något vis klamra er fast så är det väl för fan bara upp till er själva hur ni löser det under tiden, eller?

Att man sen då i allt detta, inte kommer fram till den logiska slutsatsen att först lära sig behärska svenska i tal och skrift för att öka sina chanser till försörjning och uppehälle.
Är bara så idiotiskt, på så många vis och ingen annans ansvar än idiotens själv.

Prova det i vilket annat land som helst, som har lite självrespekt inbakat i landssjälen och se hur långt du kommer!
Citera
2022-01-05, 16:30
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Det är ju här vi krockar.

Dom får inte det, för att dom förmodligen inte anses ha giltiga skäl att uppehålla sig i landet.
Vafan är problemet då?
Dom valde själva att söka sig till Sverige, på eget bevåg.
Blev nekade, men ska på något vis ändå stanna kvar!?
Och sen, som grädde på moset, så anser dom att de ändå ska stanna kvar OCH jobba, för att dom inte får bidrag av Svenska staten..
Hur fan går det ihop!?
Utan Uppehållstillstånd, ska man inte uppehålla sig.
Sverige kom inte till er, ni kom till Sverige.
Det är ingen jävla rättighet att få ersättning från ett land som inte anser att ni har rätten att uppehålla er.
Det här är ingen bidragsfabrik.
(även om det här landet har ansträngt väldigt mycket för att få det att se ut som det..)

Men, om dom/du/ni sen ändå bestämmer er för att på något vis klamra er fast så är det väl för fan bara upp till er själva hur ni löser det under tiden, eller?

Att man sen då i allt detta, inte kommer fram till den logiska slutsatsen att först lära sig behärska svenska i tal och skrift för att öka sina chanser till försörjning och uppehälle.
Är bara så idiotiskt, på så många vis och ingen annans ansvar än idiotens själv.

Prova det i vilket annat land som helst, som har lite självrespekt inbakat i landssjälen och se hur långt du kommer!

Tror du på fullaste allvar att alla invandrare är just flyktingar???? Och här finns det bara flyktingar på lagliga grunder och resten uppehåller sig här olagligt???
Jag vill inte tro att du är så okunnig i ämnet...
Läs snälla Migrationsverkets statistik över hur UT fördelades per grupp...
Hur verklighetsfrånvard får man vara?
Citera
2022-01-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Tror du på fullaste allvar att alla invandrare är just flyktingar???? Och här finns det bara flyktingar på lagliga grunder och resten uppehåller sig här olagligt???
Jag vill inte tro att du är så okunnig i ämnet...
Läs snälla Migrationsverkets statistik över hur UT fördelades per grupp...
Hur verklighetsfrånvard får man vara?

Nej det tror jag inte.
För helvete!

Jag vet hur systemet fungerar och min poäng är, att bara för att man inte får ersättning från staten, av vilket skäl det än må vara så rättfärdigar det inte ett bedrägligt beteende.
Det är så regelverket ser ut bara!
Love it or leave it..

Tips från coachen: Vart du än i världen väljer att bygga ditt liv, se till att lära dig landets språk, seder och bruk.
Sen faller sig resten naturligt.
Citera
2022-01-05, 17:13
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio: Språkproblemen fortsätter – äldre förstår inte personalen
Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät.
Sveriges Radio intervjuar en 81-åring, som lider av hemtjänstpersonalens undermåliga kunskaper i svenska:
De hjälper till på fel sätt, säger en sak och gör sen något helt annat
Elisabet Sundelin, förvaltningschef i Solna kommun:
Det är en stor utmaning. Vi har ju en stor andel som inte är svenskfödda

Vad säger ni om detta?

Hur påverkar det svenska pensionärer att inte kunna prata med hemtjänsten, som kanske är deras enda sociala kontakt?

Vilka politiker har valt att acceptera hemtjänstpersonal med bristfälliga språkkunskaper?
60% av gamlingarna har också annat modersmål än svenska...
Citera
2022-01-05, 17:17
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nej det är för att inga andra söker jobbet. Så verksamheterna har två val;
Att inte ha någon som hjälper de gamla alls eller ha någon med undermåliga svenska kunskaper som gör det.

Om du hade varit en chef i en sådan sits vad hade du själv gjort?

Jag hade gått ut med en reklamkampanj där jag beskriver jobbet i positiva ordalag för att tvätta bort bilden av att jobb i hemtjänsten handlar om att torka bajs, för så är det inte.

Överlag så råder en handfallenhet och hjälplöshet i kommun och landsting då människor får lön helt oavsett om de gör ett bra jobb eller ett dåligt jobb. Det finns inget som helst incitament att lösa problem, tvärtom ju fler problem desto fler problemlösare kan man anställa.
Citera
2022-01-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Än sen? Japan har låg nativitet men varken skjutningar eller problem med sjukvårdare från andra länder som inte talar begriplig japanska. Räddningen är inte massinvandring. Räddningen har aldrig varit massinvandring. Förutom för sossarna som behövt röstboskap och för Reinfeldt som ville förstöra för "det sovande folket".
Den låga nativiteten var en av anledningarna till att Palme 1975 mer eller mindre självsvåldsligt bestämde att Sverige skulle ta in folk från andra länder. I avsikt att hålla fyr på industrin. Det började med turkar och greker och självklart drog de inte jämnt. Dock var de ense om att dunka skiten ur lokalbefolkningen. Något som invandrare sysselsatt sig med sedan dess.
Citera
2022-01-05, 17:24
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
"Ja ja, inga problem". Säger dom. Förstår inte över huvud taget vikten av arbetet och konsekvenserna som blir.
Ingen ställer några frågor eller tar reda på vad som gäller, man bara kör på. Om någon frågar "har du koll på allt, vill du fråga något?" så får man höra frasen som jag inledde med.

Det här är faktiskt ett enormt problem bland vissa invandrargrupper. Människor förstår inte hur vitt skild syn olika invandrargrupper har på arbete. Vi i Sverige (de flesta) finner tillfredsställelse i att ha gjort ett bra jobb. Det är inte så överallt. Bland en del så är det titeln som är viktig. Det ska se bra ut utåt. Problemen är ännu större i färdtjänsten där det hos vissa inte finns något intresse av att hjälpa de gamla. Man har synen att man står över de gamla på grund av sin titel. Man låter gamla släpa sig fram och själva öppna dörrar på vingliga ben istället för att vara serviceminded.

Det är själva attityden till att arbeta med människor som skiljer. Nej inte hos alla invandrare såklart men helt klart så föraktar vissa folkgrupper svenskar. Numera arbetar också en stor mängd somaliska och afghanska unga män inom hemtjänsten. Gamla Agda kan alltså inte göra sig förstådd, hon får ingen återkoppling, man säger bara "Inget problem" och ljuger henne rakt upp i ansiktet. Inte ser hon, inte hör hon, och chefen får hon inte tag i.
Citera
2022-01-05, 17:27
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen.Harris
Det finns inget som helst incitament att lösa problem, tvärtom ju fler problem desto fler problemlösare kan man anställa.
Det är så här genomgående i Sverige, såssarna skapar nya jobb på skattebetalarnas bekostnad!

Precis som när Morgan var med och invigde det nya fängelset i Kristianstad, 70 - 80 nya arbetstillfällen, basunerade dvärgen ut, och gjorde tummen upp!
Citera
2022-01-05, 17:28
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen.Harris
Jag hade gått ut med en reklamkampanj där jag beskriver jobbet i positiva ordalag för att tvätta bort bilden av att jobb i hemtjänsten handlar om att torka bajs, för så är det inte.

Överlag så råder en handfallenhet och hjälplöshet i kommun och landsting då människor får lön helt oavsett om de gör ett bra jobb eller ett dåligt jobb. Det finns inget som helst incitament att lösa problem, tvärtom ju fler problem desto fler problemlösare kan man anställa.

Det gör både min kommun och min region. Det verkar inte hjälpa.
Citera
2022-01-05, 17:29
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du skulle bara veta hur ofta situationer räddas av personer som kan och förstår språket.
Det går ju åt helsike ibland också.
Man tappar bort folk, man felmedicinerar, ibland med dödlig utgång.

Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Är det verkligen så att man inte sållar bort många sökande invandrare som är kompetenta och talar bra svenska men tillhör "fel" etnisk grupp. Jag har hört av invandrarbekanta som sökt sådana jobb att de inte fått dem därför att på väldigt många ställen anställs bara arabiska vänner och släktingar till personal.

Jag tror att det beror på firma.
Vad jag känner till så är det ju billigare att ta invandrare och människor ur fas 3 som fanns förut då staten betalar en del av lönen. I vissa fall ratar man kompetent personal. Men det äe en enorm brist på svenskar som vill jobba med äldre. Om man inte är villig att ta ett sådant jobb ska man inte ha A-kassa eller annat stöd.
Förr började människor med vad som klassades som skitjobb helt enkelt för att man ville äta och betala hyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in