2022-01-05, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Är alla överens om att vaccinpassen är överspelade nu?

Regeringen har gett FHM Svarte Petter i form av vaccinpassen, naturligtvis för att kunna svära sig fria från Gestapo-anklagelser inför valet i höst, och FHM kommer aldrig våga införa fler restriktioner.

Vaccinpassen nämndes inte med ett ord på presskonferensen. I stället mumlade man fram siffrorna för värst drabbade länder, och de råkar vara de länder som har högst vaccingrad. I Australien, som låste in barn i koncentrationsläger tidigare, rusar nu smittan.

8 000 allvarliga biverkningar av vaccinet i Sverige nämndes också.

Var det ingen som lyssnade på konfan?

Korrekt analys enligt mig. Vaccinpass är fruktansvärt opopulära bland både vaccinerade och ovaccinerade.

Vi måste hålla koll på två saker dock:

1. Pandemilagen går ut i maj iår. Sossarna FÅR INTE komma undan om de förlänger den.
2. En grundlagsändring precis innan valet, det får de heller inte komma undan med, om de skulle försöka sig på den stunten.
Citera
2022-01-05, 16:35
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag läste någonstans att man uppskattar att 75% av de som har fått dos 3 blir inte sjuka alls av Omikron. De som inte har några symptom kan sprida smitta, men sannolikt sprider de mindre smitta om de aldrig snyter sig eller hostar upp viruspartiklar i luften. Så du ska definitivt fortfarande vaccinera dig. För din egen och för andras skull. Exakt, färdigställd och publicerad vetenskap på Omikron finns knappt ännu.

Ja, det finns mycket som pekar på det du nämner.
Även tiden som smittsam ser ut att vara kortare även för omikron. Men som sagt, det finns än så länge för lite forskning på området för att dra några säkra slutsatser.
Citera
2022-01-05, 16:37
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Sån akut i vården att de avskedar folk. Sjukt att folk fortfarande går på denna fars.
Pandemin är så hemsk att man bokstavligen håller både personal och allmänhet borta från sjukhusen

Jag såg en securitasvakt utanför sjukhuset i min kommun idag. Antar att man måste vara nära att dö om man ska få tillträde, men inte ens det lär väl vara skäl nog om man inte vaccinerat sig mot den fruktade kårånan
Citera
2022-01-05, 16:37
Medlem
Jag passerade ett litet apotek, högst 8 kunder samtidigt, en personal stod och kontrollerade, 2 - 3 kunder i apoteket, en annan dag likadant, men 10 kunder trängdes utanför apoteket.
En bekant gjorde en ålandskryssning vaccinpass krävdes, en fullvaccinerad och testad, vännina till frun, åkte utomlands, hamna i karaktän testade positivt för omikron, vid framkomsten . Nu har hon problem att komma hem, pga flygplatser stänger för listade länder. Denna kvinna hade både vaccinpass, nytestad, men det hjälpte inte henne.
Vaccinpass vad är det bra för?
Inte stoppar det något smitta.
Citera
2022-01-05, 16:38
Avslutad
Citat:
Att regeringen idag fattat beslut om att FHM får möjlighet att införa vaccinbevis på bland annat restauranger får nu kritik.

Jan Albert, som är professor i Smittskydd vid Karolinska institutet, säger att vaccinpass inger en falsk trygghet.

”Det är överspelat just nu, det är viktigare att få ut kunskapen om att oavsett om man fått vaccin eller inte ska man se till att skydda sig själv och omgivningen, för att inte öka smittan och överbelasta vården”, säger han till Ekot.
https://sverigesradio.se/artikel/professorns-kritik-mot-vaccinpass-ger-en-falsk-trygghet
Citera
2022-01-05, 16:38
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Ja och t.o.m aftonbladet skrev igår när DÖDSRAPPORTEN FRÅN DANMARK kom, jag citerar: Dödsfall räknas med i coronastatistiken om patienten avlider inom 30 dagar efter påvisad smitta

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5GOAgX/arton-dodsfall-med-omikron-i-danmark

Och sen var det faktiskt ungefär lika många dödsfall per capita 2015 som 2020, källa: socialstyrelsen
Ja, precis.
Tegnell nämnde liknande. Att vi har en väldigt bred definiton av att räknas som avliden av covid.

Du, och om nån annan är intresserad, kan kolla den här pressträffen med Tegnell.
Strax före 20 minuter in ungefär.
https://m.youtube.com/watch?v=IcuNAJOaIJI&feature=youtu.be

Flashback är inte riktigt representativt för samhället i stort men det är glädjande att fler och fler vaknat.

Det finns ju vissa skribenter här som är så förankrade i sin rädsla, eller så är de troll(?), att de inte klarar av att möta den kognitva dissonansen som invaderar deras värld.

För övrigt tycker jag att folk inte borde klaga så mycket på Sveriges hantering. Jämfört med många andra länder så har vi gjort mycket rätt och klarat oss riktigt bra.
Citera
2022-01-05, 16:43
Medlem
Jag som dubbelvaccinerad vill AVSKAFFA alla restriktioner och vill ABSOLUT inte ha några jävla vaccinpass.

Det finns två partier som drivit en totalitär utveckling med vaccinpass, tvång, massvaccinering och dylikt. Dessa är islamistiska centerpartiet med horan Annie Lööf i spetsen samt Moderaterna.

Väljarna straffar dom rejält https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Moderaterna har tappat 100.000 röster på bara en månad och Centerpartiet har snart halverat sitt stöd gentemot valen.

HAHA! Sug landsförrädare.

SD2022
Citera
2022-01-05, 16:46
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag tolkar detta helt enkelt som att det är folkmassor som är problemet, inte ovaccinerade.

Detta kan jag köpa. Men sossarna ska passa sig. Det finns tillräckligt med människor, vaccinerade som ovaccinerade, som är emot vaccinpassen för att det ska kännas för sossarna i ett evenutellt val.

Problemet är väl att sossarna är så säkra på att valet går att rigga till deras fördel så dom verkar inte bry sig.
Citera
2022-01-05, 16:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag tolkar detta helt enkelt som att det är folkmassor som är problemet, inte ovaccinerade.

Detta kan jag köpa. Men sossarna ska passa sig. Det finns tillräckligt med människor, vaccinerade som ovaccinerade, som är emot vaccinpassen för att det ska kännas för sossarna i ett evenutellt val.

Nja.. det är inte enbart "folkmassor som är problemet".

Smittspridningen sker givetvis när folk träffas och ju fler som träffas, ju större risk för smittspridning. Men ovaccinerade är s.a.s. grädde på moset, då "det är tolv gånger högre risk att hamna i svår sjukdom och behöva intensivvård om man är ovaccinerad" enl. Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.

Vidare utmärker sig Sveriges nya befolkning (igen). Den nya befolkningen är inte enbart påfallande genomsnittligt brottsaktiv - de är också betydligt mer ovillig att vaccinera sig. Samtidigt som den nya befolkningen därför blir ännu större konsumenter av den skattefinansierade sjukvården, än de redan är.

Om regeringen passivt åser, hur sjukhusen fylls av covidpatienter och skattebetalande väljare tvingas vänta på vård pga att sjukhusen är överbelastade av covidsjuka - så riskerar man att Svensson tänker: "Vad får jag egentligen för pengarna"?

Om regeringen inför restriktioner samtidigt som en talför, närmast hysterisk minoritet starkt ogillar detta - så riskerar regeringen en debatt (åtminstone i sociala media), som kan landa lite var som helst.

Det är delikat för regeringen att avgöra hur de ska agera.
Citera
2022-01-05, 16:52
Medlem
arne99s avatar
Det är väl ändå rätt typiskt för politiker att lägga ut genomförande, kostnader och att få stå i skottgluggen på entreprenörer dvs. näringsidkare.
Fixa ni så sitter vi här med vårt kaffe med bulle.

Lite samhällsmotsättningar har väl ingen dött av eller?
Citera
2022-01-05, 16:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
För övrigt tycker jag att folk inte borde klaga så mycket på Sveriges hantering. Jämfört med många andra länder så har vi gjort mycket rätt och klarat oss riktigt bra.

Vissa saker har varit bra. Vissa saker, särskilt i inledningen, var katastrofalt dåliga.
Då fanns all anledning att vara extra försiktiga tills man hade fått fram skyddsutrustning, vårdplatser, behandlingsmetoder, rutiner och hunnit skydda riskgrupperna.
Men då gjorde man i princip ingenting.
Citera
2022-01-05, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja.. det är inte enbart "folkmassor som är problemet".

Smittspridningen sker givetvis när folk träffas och ju fler som träffas, ju större risk för smittspridning. Men ovaccinerade är s.a.s. grädde på moset, då "det är tolv gånger högre risk att hamna i svår sjukdom och behöva intensivvård om man är ovaccinerad" enl. Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.

Vidare utmärker sig Sveriges nya befolkning (igen). Den nya befolkningen är inte enbart påfallande genomsnittligt brottsaktiv - de är också betydligt mer ovillig att vaccinera sig. Samtidigt som den nya befolkningen därför blir ännu större konsumenter av den skattefinansierade sjukvården, än de redan är.

Om regeringen passivt åser, hur sjukhusen fylls av covidpatienter och skattebetalande väljare tvingas vänta på vård pga att sjukhusen är överbelastade av covidsjuka - så riskerar man att Svensson tänker: "Vad får jag egentligen för pengarna"?

Om regeringen inför restriktioner samtidigt som en talför, närmast hysterisk minoritet starkt ogillar detta - så riskerar regeringen en debatt (åtminstone i sociala media), som kan landa lite var som helst.

Det är delikat för regeringen att avgöra hur de ska agera.

Har du underlaget som dessa uttalanden baseras på?

För en frisk 25 åring så är den absoluta riskreduceringen med vaccinering att få svår sjuk mindre än 1 på tusen.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-01-05 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in