2022-01-05, 16:54
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ja, precis.
Tegnell nämnde liknande. Att vi har en väldigt bred definiton av att räknas som avliden av covid.

Du, och om nån annan är intresserad, kan kolla den här pressträffen med Tegnell.
Strax före 20 minuter in ungefär.
https://m.youtube.com/watch?v=IcuNAJOaIJI&feature=youtu.be

Flashback är inte riktigt representativt för samhället i stort men det är glädjande att fler och fler vaknat.

Det finns ju vissa skribenter här som är så förankrade i sin rädsla, eller så är de troll(?), att de inte klarar av att möta den kognitva dissonansen som invaderar deras värld.

För övrigt tycker jag att folk inte borde klaga så mycket på Sveriges hantering. Jämfört med många andra länder så har vi gjort mycket rätt och klarat oss riktigt bra.

Håller med. Jag hoppas de är troll, men tror ej det, de låter som kärringarna i kommentarsfälten på DN och SvD, ”Eh du inte riktigt klok din antivaccinare???!” Sen får de massa tummen upp av pöbeln
Citera
2022-01-05, 16:55
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har hört att man kommer kräva pass på Systembolaget.
Då blir det ännu mer vilda västern. Kriminella nätverk täljer guld.
Citera
2022-01-05, 16:58
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Problemet är väl att sossarna är så säkra på att valet går att rigga till deras fördel så dom verkar inte bry sig.
Så är det, jag har alltid trott att vi har ett någorlunda fungerande system här, men efter förra valet med de fullständigt ologiska skillnaderna mellan valu och och det faktiska "resultatet" så är den illusionen krossad.
Citera
2022-01-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja.. det är inte enbart "folkmassor som är problemet".

Smittspridningen sker givetvis när folk träffas och ju fler som träffas, ju större risk för smittspridning. Men ovaccinerade är s.a.s. grädde på moset, då "det är tolv gånger högre risk att hamna i svår sjukdom och behöva intensivvård om man är ovaccinerad" enl. Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
Så 0,0000012% istället för 0.0000001%? Ska springa och vaccinera mig nu på direkten! Risken är helt enkelt för står att jag är 1 på miljarden
Citera
2022-01-05, 17:00
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vissa saker har varit bra. Vissa saker, särskilt i inledningen, var katastrofalt dåliga.
Då fanns all anledning att vara extra försiktiga tills man hade fått fram skyddsutrustning, vårdplatser, behandlingsmetoder, rutiner och hunnit skydda riskgrupperna.
Men då gjorde man i princip ingenting.
Ja, perfekt har det inte varit. Men det är också väldigt mycket begärt.

Men jag är glad att jag bor i Sverige jämfört med de flesta andra länder när det gäller hanteringen av covid.

Mvh
Citera
2022-01-05, 17:01
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Två härliga trådar som följer varandra
(FB) Regeringsbeslut om krav på Vaccinpass (2022-01-05)
(FB) Nya restriktioner kommer idag 5/1-2022

Hur ska dom kunna få krimminella och personer som på grund av sin religösa tro inte vill vaccinera sig
Dom skiter väl i restriktioner vill dom krimminella göra nåt tex gå och äta en bit ute gör dom det ingen lär våga säga till dom ändå
Citera
2022-01-05, 17:05
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Den absoluta riskreduceringen för allvarlig sjukdom och död för friska människor under 50 är i storleksordningen en tiondels % med vaccination. Dvs om det var 2 på miljonen unga och friska som riskerade svår sjukdom och död så reduceras det till 1 på miljonen.
Var hittade du den statistiken? De faktiskt fåtal 40+ i min bekantskapskrets som fick covid under 2020 så blev de flesta rejält sjuka. Ingen blev inlagd men ett par behövde ändå hjälp av sjukvården/brandkåren. Två egenföretagare låg sjuka utan att kunna jobba på en månad. Den typen av sjukdomsfall fångas sannolikt inte upp i statistiken.

Däremot har alla vaccinerade klarat sig väldigt lindrigt undan eller ens märkt av sjukdomen, en blev fick feber i några dagar som värsta, men det var en som bor i England och som sannolikt fick Omicron.
Citera
2022-01-05, 17:06
Medlem
dart100s avatar
Jag hoppas verkligen alla över hela världen som är inblandade i detta fake kommer att få ett plågsamt straff och en plågsam död. Magdalena, tegnell, svetsaren osv
Citera
2022-01-05, 17:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Citat:
Det är tolv gånger högre risk att hamna i svår sjukdom och behöva intensivvård om man är ovaccinerad, säger Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.

Har du underlaget som dessa uttalanden baseras på?

För en frisk 25 åring så är den absoluta riskreduceringen med vaccinering att få svår sjuk mindre än 1 på tusen.

Nej, jag citerar henne. Det är väl troligt, att det är beräknat på hur den ovaccinerade populationen ser ut i Sverige.

Även om det är friska 25 åringar (Erik och Mats, eller vad de nu kan heta) som media låter bli ansiktet på de ovaccinerade, så består lejonparten av de ovaccinerade i Sverige sannolikt av Muhammed och Abdullah där en stor andel är rätt så feta 60-åringar.
Citera
2022-01-05, 17:07
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Då blir det ännu mer vilda västern. Kriminella nätverk täljer guld.
Vivino och liknande leverantörer lär också bli nöjda. Sen vore det bra att stänga Systembolaget så att folk lär sig att ha ett beredskapslager i hemmet. Mat för en vecka och öl för två.
Citera
2022-01-05, 17:11
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
40% av alla covidsjuka på intensiven är vaccinerade.

Vaccinet verkar vara mycket sämre än många trodde.

Hur många sprutor ska man ta 3? 4? 5? 6? 7? 8?

Biverkningarna kommer visa sig dom följande åren.
Om 80% är vaccinerade och äldre och riskgrupper är vaccinerade i ännu högre grad så tyder väl det på att vaccinet fungerar bra, medelålder på de inlagda är en annan indikator. Sen vore det intressant att se fördelning av vaccinerade/ej vaccinerade av över vilka som kräver kontakt med vården. Medelålders brukar inte hamna på IVA men däremot är det många som behöver hjälp med syrgas.
Citera
2022-01-05, 17:13
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem