2022-01-05, 15:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad handlade den »spurten« om och var det ett taktomslag som gjorde att hon kom före eller åkte de sida vid sida under en lägre sträcka? Jag minns inte loppet, men att ta en enskild åkare i ett enskilt sammanhang och påstå att Ebba har spurtförmåga för att hon kom före den låter som ett desperat argument.

Det ser du väl själv att hon saknar taktomslag?

Ja det finns ju andra som också saknar taktomslag. Hennig är inte särskilt vass sista biten och möter hon dig så lär hon nog vinna.

Du använder den debatteknik som du brukar göra. När du får mothugg så försöker du hela tiden att omdefiniera förutsättningarna för diskussionen. Först så kommer Ebba aldrig kunna spurta ned någon annan och sedan när det ges exempel på det ja då skall dessa åkare helt plötsligt inte räknas.

Sedan är väl det intressanta om man kan vinna lopp och då är det väl ointressant om det är en långspurt (sega sig ifrån de sista 500 metrarna) som du avfärdar eller en reguljär spurt på ett upplopp.
Citera
2022-01-05, 15:50
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hon kan klara en långspurt genom att andra blir tröttare. Sprut handlar dock om taktomslag och det har hon inget.

Förklaringen till att hon inte vinner är att hon inte är tillräckligt bra för att avgöra loppen före spurten och att hon saknar det viktiga taktomslaget. Hon är en typisk icke-vinnare.
Spurt handlar rimligtvis om att komma före de man åker tillsammans med när det återstår några hundra meter. Verkar förövrigt som vi tycker ganska lika.
Citera
2022-01-05, 15:53
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En vanlig individuell sprint avgörs via fyra lopp,varav tre under liten tid.
Hagström är gång på gång stark i finalerna.
Senaste sprintstafetten hon åkte var hon helt jämbördig med de som åkte snabbast.
Det finns absolut INGENTING som pekar emot att Hagström skulle ha problem med formatet sprintstafett.

Anna Dyvik däremot...där snackar vi om något heeelt annat.
Oj, nu blir jag nyfiken. Vad är det för hemlig sprintstafett du tänker på? Eller har du fantiserat ihop även den?

Som tur är kommer vi av allt att döma slippa att behöva chansa och ta med henne i en sprintstafett. Hade varit mycket riskfyllt. Snälla försök för en gångs skull i denna tråd att vara lite nyanserad i alla fall. Det går inte att ta någon på allvar som inte gör det minsta försök att förstå att det var mycket små marginaler som avgjorde vem av Dyvik och Hagström som togs ut.
Citera
2022-01-05, 15:54
Medlem
Karlxiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Är alla pigga är hon chanslös i en snabb spurt, är alla trötta så de inte orkar sätta tekniken så har Ebba chansen att sega ned de flesta distansåkare.

Då har väl vem som helst chans som kan åka skidor??
Jösses
Citera
2022-01-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Du sa ju själv att Dyvik inte skulle ta sig vidare i kvalet. Så allt där över måste väl räknas som bra då?

Absolut inte.Blir Anna 28 så är det riktigt pissigt..waste of space.
Citera
2022-01-05, 15:57
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
En liten fundering kring Ebba Andersson. Jag är endast en simpel tv tittare vad det gäller längdåkning och har inte 100% koll på allt som många här inne har.

Men jag är lite nyfiken över hur pass bra spurt Ebba har egentligen. Jag har ett minne långt bak i huvudet att jag sett Ebba Andersson spurta riktigt bra vid något tillfälle. Givetvis är hennes styrka kapacitet och kan naturligtvis inte mäta sig med de bästa spurtarna i sprint. Men tänker inför en skiathlon i OS som exempel. Låt säga att Johaug inte skulle vara med, behöver verkligen Ebba Andersson vara den som borrar längst fram hela loppet? Skulle hon kunna vara med och göra jobbet men inte dra hela tiden och på vis kunna vinna OS guld. Eller möter hon då alltför många bra spurtare som gör att hon inte kan nå medalj. Såklart endast hypotetiska frågeställningar. Vad är era åsikter?
De gånger Ebba gjort bra avslutningar är väl då ngn som Johaug el mots redan sprängt fältet och det spurtas bland mosiga åkare om ngt annat än vinsten. I sådana lopp har hon några ggr haft förvånansvärt starka finaler. Men krävs ett väldigt speciellt scenario för att det skall leda till vinst, kanke tvåmanna roddbåtsutbrytning av Stadlober och Anderssonskan.
Citera
2022-01-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Damer: Frida Karlsson (traditionellt, stafett, sprintstafett), Ebba Andersson (traditionellt, stafett), Jonna Sundling (sprint, sprintstafett, stafett), Maja Dahlqvist (sprint, sprintstafett, stafett), Moa Olsson (traditionellt, stafett), Emma Ribom (sprint, traditionellt, stafett), Anna Dyvik (sprint, stafett).

Jag tolkar detta som att Frida har reservplatsen till sprintstafetten. Hur du väljer att tolka det är säkerligen något annat.

Du bör ta hänsyn till verkligheten istället för en rigid lista upprättad av okänd kraft före det furiösa debaclet i TdS.
Omvärldsförståelsen blir bättre då,och nu slipper du dessutom sitta som ett frågetecken när Emma Ribom kör istället för den av Maja eller Jonna som inte kunde köra sprintstafetten.
Citera
2022-01-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Oj, nu blir jag nyfiken. Vad är det för hemlig sprintstafett du tänker på? Eller har du fantiserat ihop även den?

Som tur är kommer vi av allt att döma slippa att behöva chansa och ta med henne i en sprintstafett. Hade varit mycket riskfyllt. Snälla försök för en gångs skull i denna tråd att vara lite nyanserad i alla fall. Det går inte att ta någon på allvar som inte gör det minsta försök att förstå att det var mycket små marginaler som avgjorde vem av Dyvik och Hagström som togs ut.

Till skillnad från dig så fantiserar jag inte eller kommer med felaktiga saker som att Hagström ALDRIG kört en sprintstafett.
Tävlingen du efterfrågar var senaste SM..resten kan du säkert googla själv.
Det behöver du.
Citera
2022-01-05, 16:08
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxis
Då har väl vem som helst chans som kan åka skidor??
Jösses
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Citera
2022-01-05, 16:09
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Till skillnad från dig så fantiserar jag inte eller kommer med felaktiga saker som att Hagström ALDRIG kört en sprintstafett.
Tävlingen du efterfrågar var senaste SM..resten kan du säkert googla själv.
Det behöver du.
Så en sprintstafett där de förlorade mot supermotstånd som laget Kalla/Andersson? Ett enda lag på den stafetten höll världscupnivå och som kanske du inte känner till så var den i fri stil. Ditt maniska spammande kring denna uttagning saknar all rimlighet.
Citera
2022-01-05, 16:13
Medlem
Citat:
Så en sprintstafett där de förlorade mot supermotstånd som laget Kalla/Andersson? Ett enda lag på den stafetten höll världscupnivå och som kanske du inte känner till så var den i fri stil. Ditt maniska spammande kring denna uttagning saknar all rimlighet.

So what..det var du som gaggade om att Johanna aldrig kört sprintstafett..ett i sig löjligt uttalande överhuvudtaget.
Det finns ingenting som pekar emot att Hagström är dålig i sprintstafett.
Tvärtom,de som hon kört har varit bra till mycket bra.Hon håller i individuell sprint på ett sätt som entydigt pekar emot att hon håller i sprintstafett dessutom.

Helt annat än vad din idol Anna Dyvik mäktar med i en sprintstafett det.
Hon viker ju ned sig generellt redan i individuella sprintsemis och finaler.
Det gör inte Hagström.
Citera
2022-01-05, 16:14
Medlem
Citat:

Instämmer. Jag börjar fundera om denne "Lookalike" ens vet vad en sprintstafett är. Hagström hade aldrig varit aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in