2021-12-15, 19:08
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Den här kommentaren är ju helt ur proportioner.

Din kommentar är ju dock klockren
Citera
2021-12-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Är inte alltid så förutsägbart. Vem hade Moa O i ett OS-stafettlag på fullaste allvar innan säsong. Hon var väl efter Lovisa Modig i rangordningen.

Litar på Jonna, åtminstone till OS. Vet i tusan med Ebbas form. Kalla är mera väntat på något vis.

Stafettlaget är i spillror med bara uppsida(?) just nu. Vill gärna räkna bort säkerhetsriskerna Kalla och Dyvik från stafettlaget. Vad kvarstår? Frida-Ebba-Moa O-Ribom-Jonna-Maja, 6 namn, varken mer eller mindre.

Ingvild i touren. Nu jäklar.

Edit. Oberstdorf på touren publikfritt (finns pappdockorna från VM kvar?)

Bonussekunder på touren - på sprintarna och en gång på masstarten i VdF och...........inget mer.

Touren blir ju en riktig Tour de Sprint i år. Det finns två korta masstarter på lätta banor och jag är överraskad om det blir några betydelsefulla tidsdifferenser där utan bortvallningar. Efter det finns två ordentliga distanslopp och två sprintar kvar, och varje sprint ger 60 bonussekunder, inte 30 som det brukar vara i minitourer. Sprintbanorna är också ganska lätta, inte direkt lämpliga för Frida. Jag tycker att Diggins är den stora favoriten. På herrsidan är allt annat än en Kläboseger en megaöverraskning om vi antar att han fullför och Usti står över.
Citera
2021-12-15, 19:16
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajjenn
Det var ju själva röven. Där rök nog chansen till en trippel på lördag.

Får varje nation ställa upp med två sprintlag på söndag? - Isåfall är ju Maja-Jonna givet förstalag.
Får vi ens fler än två åkare vidare från kvalet?
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja precis, igår var det glatt och uppåt på Instagram för Emma så hon måste blivit sjuk under natten.
Förkylningsymptom heter det så verkar inte så allvarligt. Hennes pojkvän som till 99% smittat henne var ju inte så sjuk heller iom att han befann sig på innerplan under sprintern och kysste henne.
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Fanns material och potential till 6 svenskor i final i VC sprintar, men något sådant känns inte aktuellt just nu.

Man såg även framför sig att Kalla, Stina, Ebba och Frida skulle dominera distansloppen men det blev inte heller av.
Låter snarare som helt orealistiska förväntningar. Men visst är det en besvikelse breddmässigt. MDFK räddar ju dock det mesta med sina segrar då toppen är viktigast.
Citera
2021-12-15, 19:21
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
Touren blir ju en riktig Tour de Sprint i år. Det finns två korta masstarter på lätta banor och jag är överraskad om det blir några betydelsefulla tidsdifferenser där utan bortvallningar. Efter det finns två ordentliga distanslopp och två sprintar kvar, och varje sprint ger 60 bonussekunder, inte 30 som det brukar vara i minitourer. Sprintbanorna är också ganska lätta, inte direkt lämpliga för Frida. Jag tycker att Diggins är den stora favoriten. På herrsidan är allt annat än en Kläboseger en megaöverraskning om vi antar att han fullför och Usti står över.

Ja, jag har varit inne tidigare på att Kläbo måste ha skräddarsytt touren för eget syfte. Ska inte Usse vara med? Börjar även jag mer snegla på Diggins som verkar gå mot fjolårsformen. Storfavorit är hon nog inte fast först på "rankingen".
Citera
2021-12-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ja, jag har varit inne tidigare på att Kläbo måste ha skräddarsytt touren för eget syfte. Ska inte Usse vara med? Börjar även jag mer snegla på Diggins som verkar gå mot fjolårsformen. Storfavorit är hon nog inte fast först på "rankingen".

Enligt ryska källor ska Ustiugov inte delta, men Bolshunov skulle ju också stå över 15 km i Davos, dvs. man kan inte veta förran startlistor släpps och tävlingen börjar. Ja, kanske är det en överdrift att kalla Diggins för en storfavorit, men om hon lyckas förbättra formen lika mycket från Davos som i fjol, blir det väldigt svårt att slå henne.
Citera
2021-12-15, 19:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponti
Nog finns det väl en del substans i den kommentaren, i varje fall om man tittar på resultaten de två senaste helgerna?

Maja och Frida presterar riktigt bra (även om marginalerna till många bakom är förhållandevis små).

På distans (utöver Frida) så har Norge och senast även USA varit betydligt starkare än oss. Ebba, Emma och Kalla är ju inte riktigt där vi hoppas. Däremot så har vi ju ett par på nivån under som presterat bättre än förväntat.

Skandinavisk cup i helgen var nedslående ur svensk synvinkel, det går ju inte att säga emot.

Att hävda följande är ju bara trams:

Citat:
Utan Frida hade det varit total kris för svensk distansåkning, även på damsidan

Moa Olsson har fått ett genombrott och Louise Lindström gör det OK med tanke på sin ålder. Ribom tappar inget på sin förstasträckan i stafetten mot tänkbara startåkare på OS. Flera svenskor har problem med höjden i Davos, men det var inte bara svenskorna som hade det tufft där. Visst har inte Kalla och Ebba presterat det vi hade hoppats men att hävda att det hade varit total kris ute Frida är som sagt bara nonsens.
Citera
2021-12-15, 19:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Din kommentar är ju dock klockren

Du har ju inte ens koll på om Lundgren har åkt en eller två helger i världscupen så du kanske skulle ligga lite lågt med dina värdeomdömen.
Citera
2021-12-15, 19:56
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Du har ju inte ens koll på om Lundgren har åkt en eller två helger i världscupen så du kanske skulle ligga lite lågt med dina värdeomdömen.

Skrivfel. Två lopp på raken skulle det vara. Ligg lågt själv.
Citera
2021-12-15, 20:04
Medlem
Större risk att Frida fuckar upp, men håller ändå henne som knapp favorit i touren, det får hon allt leva med efter sin säsongsöppning. Tror hon kan ta mer tid på Diggins i sina bättre etapper än tvärtom. Det beror lite på om hon kan hålla sitt fina sprintfacit eller inte, för Diggins blir väl en pallplats och en semifinal eller nåt sånt att vänta där. Den klassiska sprinten kan gå åt båda håll. Frida vinner sen kampen i dom klassiska distansloppen, tror också hon klår Ebbas fjolårsklättring med en del om det verkligen behövs. 10km fri masstart blir det nog icke-avstånd på.

Sen finns några ryskor och en Weng att ta hänsyn till också. Brennan stark fram till VdF iaf. Weng känns väl mest hotande utefter klättringsförmåga. Tiril outsider.
Senast redigerad av frankkk 2021-12-15 kl. 20:06.
Citera
2021-12-15, 20:08
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Att hävda följande är ju bara trams:

Moa Olsson har fått ett genombrott och Louise Lindström gör det OK med tanke på sin ålder. Ribom tappar inget på sin förstasträckan i stafetten mot tänkbara startåkare på OS. Flera svenskor har problem med höjden i Davos, men det var inte bara svenskorna som hade det tufft där. Visst har inte Kalla och Ebba presterat det vi hade hoppats men att hävda att det hade varit total kris ute Frida är som sagt bara nonsens.

Sofia Bleckur/Maria Rydqvist-klass på Moa Olsson. Det kommer troligtvis inte att räcka till i OS om vi förväntar oss att hon skall räcka till mot någon av Weng/Östberg/Fossesholm på en stafettsträcka. Vi har sett sådana "genombrott" tidigare under inledningen av säsongen. Men såklart hoppas jag att jag har fel.

Ribom hade ju tagit sådana fantastiska kliv i sommar. Det har vi inte sett något av ännu. Och nu är hon förkyld igen. Osis. Eller ytterligare ett tecken på en förbunds- och lagledning som inte får ihop sin skit.
Citera
2021-12-15, 20:20
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
5 Segrar i VC på dom tre inledande helgerna, två i distans och tre i sprint. Det har väl aldrig varit bättre i svensk damskidåkning.
Och dessutom när vi har Linn och Jonna borta pga skador.

Sen tycker jag Ribom, Johanna är på en förväntad nivå, Dyvik lite bättre än förväntat., Moa Olsson betydligt bättre. Kalla har jag inga direkta förväntningar.
Ebba är väl lite sämre än förra säsongen men vi får se där, troligen blir det bättre när vi närmar os OS.

Moa Lundgren är däremot ett mysterium. Hon borde definitivt vara längre fram än det hon presterar.

Ja vad fan yrar folk om. Det är dessutom början på säsongen med ett OS. Så trist att alla ska försöka vända allt till något negativt!
Citera
2021-12-15, 20:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Frida kan nog köra ifrån Diggins rätt mycket sista dagen - jag har svårt att se att Diggins skapar så mycket lucka innan så jag håller Frida som favorit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in