2022-01-05, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Är alla pigga är hon chanslös i en snabb spurt, är alla trötta så de inte orkar sätta tekniken så har Ebba chansen att sega ned de flesta distansåkare.

Nej.
Citera
2022-01-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hagström är väl världens tredje-fjärde bästa sprinter i klassisk stil?
All fakta pekar emot detta.
Hon hade självfallet varit guld att ha tillgång till i sprintstafett om Maja eller Jonna av någon anledning inte kör.
Vad Dyvik eller Kalla har i OS att göra förstår ingen..allra minst jag.

Hade den individuella sprinten i OS gått i klassisk stil hade Hagström redan varit uttagen. Nu är den i fristil och Dyvik har varit bättre än Hagström på detta senaste tiden. Ytterligare ett faktum du allra minst tycks förstå.
Citera
2022-01-05, 15:24
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej.
Jo, hon har slagit de flesta av toppåkarna någon gång iallafall. Östberg, Frida och nu senast Hennig direkt ur minnet.
Citera
2022-01-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Hade den individuella sprinten i OS gått i klassisk stil hade Hagström redan varit uttagen. Nu är den i fristil och Dyvik har varit bättre än Hagström på detta senaste tiden. Ytterligare ett faktum du allra minst tycks förstå.

Jag skiter fullkomligt i vem som är fjärdebäst i fristil när saken handlar om vem som är bäst som förstareserv i sprintstafetten.

Enjoy Anna Dyviks 22 plats i OS.
Citera
2022-01-05, 15:28
Medlem
Citat:
Det visar sig således svart på vitt hur urbota onödiga uttagningarna av Anna Dyvik OCH Charlotte Kalla varit.
De kommer inte att ha något som helst med medaljer att göra och de kommer inte ens att visas i rutan annat än vid startögonblick.

Personligen så är jag inte ens övertygad om att Dyvik kommer att klara att kvala in till heaten i sprint..och om Kalla slutar 28 eller bryter sina tre mil kvittar ju fullkomligt lika.

Ju mer galla du spyr över Dyvik ju mer håller jag på henne i OS.

Och då hade jag ändå Hagström som favorit.
Citera
2022-01-05, 15:29
Medlem
Citat:
Jo, hon har slagit de flesta av toppåkarna någon gång iallafall. Östberg, Frida och nu senast Hennig direkt ur minnet.

Kom igen nu.
Till och med Ebba själv vet ju att hon suger när det gäller spurt.
Jag hoppas att du inte kommer att sitta med orealistiska förväntningar när det drar ihop sig till spurt involverandes Ebba i OS.
Det engagemanget är tyvärr helt bortkastat.
Citera
2022-01-05, 15:30
Avslutad
Citat:
Jag skiter fullkomligt i vem som är fjärdebäst i fristil när saken handlar om vem som är bäst som förstareserv i sprintstafetten.

Enjoy Anna Dyviks 22 plats i OS.

Det handlar helt och hållet om sponsorers vilja. Att Kalla skulle få OS-plats bestämdes väl samma stund som hon meddelade att hon tänkte åka över OS.
Citera
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Snarare att se honom växla tempo i långsam stilstudie.

Ebba är tyvärr inte bäst i någonting och nära på sämst att spurta. Hon har relativt sett sämre kapacitet än Anders Södergren hade och kan inte dra ifrån. Hennes enda seger var uppför backen i fjol när de bästa saknades. I år räcker hon inte till i backen fast de bäst återigen saknas.

Jag tror inte att det finns några möjligheter för henne att bli bättre spurtare på ett sätt som kan avgöra något. Södergren lyckades inte med det heller. Vad hon ska koncentrera sig på är att bli ännu bättre att göra egna lopp och kanske nå den nivå Södergren hade så att hon i alla fall får några VC-segrar i riktiga VC-lopp.

Det här är att inte göra Ebba rättvisa och är en illvillig eller oförtjänt beskrivning av Ebba. Historiskt sett är väl Heidi Weng den nästbästa klättraren och hon var med i år och det först när det plattade ut de sista hundra meterna som Weng kunde gå ifrån Ebba, men inte tidigare i backen.

Ebba har ändå vunnit i spurt mot Östberg och har väl ändå gjort några till bra spurter i distanslopp. Finns en del distansåkare med liknande karaktär som som faktiskt har förbättrat sin spurt väsentligt (finns också en del som inte lyckas med det). Så det är väl inte alls givet att hon inte kommer förbättra sin spurt.

I jämförelse med Södergren tycker jag hon relativt sett har bättre kapacitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Ju mer galla du spyr över Dyvik ju mer håller jag på henne i OS.

Och då hade jag ändå Hagström som favorit.

Hehe..du kommer utan tvekan att ha henne som stor guldfavorit i OS,jag har nämligen bara börjat.
Bli nu inte alltför besviken när Dyvik missar avancemanget till semifinal.
Kalla finns ju kvar att hoppas på i tremilen..:-)
Citera
2022-01-05, 15:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag pratar om att vinna ett lopp i en spurt som är värd något. För övrigt så slår hon aldrig någon åkare, hur trött den än är, i en regelrätt spurt. Det är inget problem för en snabbare åkare att växla ner henne sista 100.

Att hon kan sega ifrån några sista 500 må vara hänt, men då blir det inte en riktig spurt.
Citera
2022-01-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Men jag är lite nyfiken över hur pass bra spurt Ebba har egentligen. Jag har ett minne långt bak i huvudet att jag sett Ebba Andersson spurta riktigt bra vid något tillfälle.
Toblach förra året, var inte jättelångt efter Stupak och före Diggins, dock klassiskt.
Citera
2022-01-05, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det här är att inte göra Ebba rättvisa och är en illvillig eller oförtjänt beskrivning av Ebba. Historiskt sett är väl Heidi Weng den nästbästa klättraren och hon var med i år och det först när det plattade ut de sista hundra meterna som Weng kunde gå ifrån Ebba, men inte tidigare i backen.

Ebba har ändå vunnit i spurt mot Östberg och har väl ändå gjort några till bra spurter i distanslopp. Finns en del distansåkare med liknande karaktär som som faktiskt har förbättrat sin spurt väsentligt (finns också en del som inte lyckas med det). Så det är väl inte alls givet att hon inte kommer förbättra sin spurt.

I jämförelse med Södergren tycker jag hon relativt sett har bättre kapacitet.

Absolut inte illvillig och väldigt träffande. Hon kommer inte att vinna några lopp om hon inte förbättrar sin uthållighetsförmåga. Hon kommer aldrig att kunna förbättra sin spurtförmåga så att den leder till seger.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-05 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in