Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Tycker du att ovaccinerade verkar oroliga för covid? Att trippelvaccinera sig är väl definitionen av att vara riskmedveten. Tror att de flesta som fortfarande är ovaccinerade har släppt all rädsla för covid och lever precis som vanligt. Men jag förväntar mig såklart att bortförklaringar kommer hagla in. Majoriteten (vaccinerade utanför riskgrupperna) har accepterat ett onödigt medicinskt in(över)grepp upprepade gånger och då uppstår väl någon sort Stockholmssyndrom.
Svårt att ge något generellt svar på hur ovaccinerade som grupp beter sig. Somliga i den gruppen är nog mycket försiktiga då de är rädda för både viruset och vaccinet.
Däremot tycker jag mig ha märkt att personer som tidigare var mycket försiktiga numera inte är det då de "är vaccinerade" och räknar med att få en mild sjukdom om de skulle smittas. Många tror nog också att de här vaccinen är effektivare än vad de är samt att varaktigheten är längre än vad den är. Jag tycker absolut att man ska vaccinera sig, men skillnaden är inte att man ska vända blad efter en vaccination. Risken finns där ändå, men den är mindre.
Något roligt läge är det ju inte. Just nu tror jag att det är av största vikt att man tassar försiktigt. Man bör vaccinera så mycket som möjligt. Ge alla som inte fått en tredje dos. Man kan sänka intervallet till 4-5 månader för alla. Sedan kan man införa krav på munskydd vid alla offentliga platser. Distansundervisning åtminstone för de högre årskullarna skulle vara bra. Hemarbete är också mycket bra. Ju mindre sociala kontakter, desto bättre.
Långsiktigt måste naturligtvis sjukvården tillföras mycket mer resurser. Man måste sluta med att låta administrativ personal bara svälla och svälla. Det är helt orimligt att overheadpersonalen utgöra lika många, eller tom fler än den operativa personalen som tar hand om patienterna. Man kan inte hela tiden bara låta kostnaderna skena, utan att vårdkapaciteten ökar. Det behövs uppstramning av verksamheten.