2022-01-05, 14:33
Medlem
Hur många ytterligare kan vara utan symtom som inte testat sig, någon som har en gissning ?
Citera
2022-01-05, 14:33
Medlem
Oj oj mina vänner. Sjukhusinläggningarna exploderar - upp 228% på en vecka. Vi såg det inte komma!

Precis som jag förutspådde så väntar nu en vinter av ond bråd död vars like vi aldrig sett. Och Tegnell rekommenderar fortfarande inte ens munskydd. Det blir nog bra det här (för begravningsbranschen!).
Citera
2022-01-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kanske inte någon.

Öh..?
Så du tror att läkare hellre lägger en ovaccinerad på IVA som kostar 40 000kr per dygn för att bevisa att vaccinet fungerar.
Inte bara de kanske tror att ovaccinersde behöver den vården bättre. Ddt tråkiga med IVA är dock att många dukar under av just IVA vården..

Sen vad gäller ovaccinerbara så är det klart de dör lättare eftersom de redan har svår cancer eller andra svåra sjukdomar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hur många ytterligare kan vara utan symtom som inte testat sig, någon som har en gissning ?

Extremt många.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Japp, riskbeteende är vad det rör sig om, samma effekt som för munskydd, det har ju Tegnell fastslagit sedan länge.

Skillnaden är bara att munskydd faktiskt fungerar för att begränsa smittspridningen....vilket inte vaccin gör.

Intressant. Har Tegnell fastslagit att det är ett riskbeteende att vaccinera sig? Du har möjligtvis inte en länk till det?
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är oxå lika tydligt att friska under 30 inte behöver och att naturligt immuna ej behöver.
Ser man inte det är man en idiot.
Så kanske det är. Ser ingenstans i siffrorna att någon under 30 eller någon naturligt immun hamnat på IVA. Ser endast att medelåldern bland ovaccinerade på IVA är 54 år.
Citera
2022-01-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Oj oj mina vänner. Sjukhusinläggningarna exploderar - upp 228% på en vecka. Vi såg det inte komma!

Precis som jag förutspådde så väntar nu en vinter av ond bråd död vars like vi aldrig sett. Och Tegnell rekommenderar fortfarande inte ens munskydd. Det blir nog bra det här (för begravningsbranschen!).

Varför dör inte folk i SA, Danmark och UK som flugor där smittan funnits ett tag? Det är ju trots allt samma smitta där som här. Om inte folk slaktas där lär det knappast ske här heller.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte bara de kanske tror att ovaccinersde behöver den vården bättre. Ddt tråkiga med IVA är dock att många dukar under av just IVA vården..

Sen vad gäller ovaccinerbara så är det klart de dör lättare eftersom de redan har svår cancer eller andra svåra sjukdomar
Nu drar du väldigt mycket egna slutsatser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Ett par veckor av smitta väntar.
Det har varit uppenbart ett tag, vården kommer pressas.
Varför har den inte skalas upp?
Just in time är bara ett meningslöst ord för att spara pengar?
Pengar man redan bränt på annat?
Citera
2022-01-05, 14:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Så du tror att man lägger in sjuka på IVA för tiotusentals kronor per dygn om man bedömer att de inte klarar den vården
Citera
2022-01-05, 14:43
Medlem
Citat:

Folk med Cancer och andra svåra sjukdomar går före i vaccinationskön...

Det är en väldigt väldigt liten andel som inte kan vaccineras.

https://ecpc.org/news-events/vagledning-kring-vaccination-mot-covid-19-hos-cancerpatienter-svenska/

Du vägrar verkligen att inse att vaccinet ger ett bra skydd mot svår sjukdom och död.
Citera
2022-01-05, 14:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Tycker du att ovaccinerade verkar oroliga för covid? Att trippelvaccinera sig är väl definitionen av att vara riskmedveten. Tror att de flesta som fortfarande är ovaccinerade har släppt all rädsla för covid och lever precis som vanligt. Men jag förväntar mig såklart att bortförklaringar kommer hagla in. Majoriteten (vaccinerade utanför riskgrupperna) har accepterat ett onödigt medicinskt in(över)grepp upprepade gånger och då uppstår väl någon sort Stockholmssyndrom.

Svårt att ge något generellt svar på hur ovaccinerade som grupp beter sig. Somliga i den gruppen är nog mycket försiktiga då de är rädda för både viruset och vaccinet.
Däremot tycker jag mig ha märkt att personer som tidigare var mycket försiktiga numera inte är det då de "är vaccinerade" och räknar med att få en mild sjukdom om de skulle smittas. Många tror nog också att de här vaccinen är effektivare än vad de är samt att varaktigheten är längre än vad den är. Jag tycker absolut att man ska vaccinera sig, men skillnaden är inte att man ska vända blad efter en vaccination. Risken finns där ändå, men den är mindre.
Något roligt läge är det ju inte. Just nu tror jag att det är av största vikt att man tassar försiktigt. Man bör vaccinera så mycket som möjligt. Ge alla som inte fått en tredje dos. Man kan sänka intervallet till 4-5 månader för alla. Sedan kan man införa krav på munskydd vid alla offentliga platser. Distansundervisning åtminstone för de högre årskullarna skulle vara bra. Hemarbete är också mycket bra. Ju mindre sociala kontakter, desto bättre.
Långsiktigt måste naturligtvis sjukvården tillföras mycket mer resurser. Man måste sluta med att låta administrativ personal bara svälla och svälla. Det är helt orimligt att overheadpersonalen utgöra lika många, eller tom fler än den operativa personalen som tar hand om patienterna. Man kan inte hela tiden bara låta kostnaderna skena, utan att vårdkapaciteten ökar. Det behövs uppstramning av verksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in