2022-01-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stankerspace
"Vill ha svar på" - om du vill ha svar rekommenderar jag dig att ställa faktiska frågor. Men nåja.

1. Malmö är ganska blåsigt eftersom det är en kuststad, men det blåser inte alltid. Vintrarna är ofta gråmulna. Däremot har vi för det mesta plusgrader på vintern, så man behöver inte frysa röven av sig eller pulsa fram i snö. Mestadels barmark. Uteserveringar är öppna året om, med värmare såklart.
Ljuset och värmen återvänder fortfare, vi har vår när nordsverige har vinter. Ex idag 5/1 har Malmö 7,20h dag. Sthlm 6,25 och Luleå inte ens 4h.

2. Vet inte hur man leker kontinental centraleuropé, men såklart påverkas mentaliteten av att vi har närmare till Köpenhamn än Stockholm. Skillnader som Stockholmare brukar kommentera att man röker mer här, och att ex resturanger ofta har en mer avslappnad attityd.

Avundsjukan visar sig när det gäller klimatet. Vill vi Malmöbor ha vinter så åker vi på skidresa ned till Alperna där det är betydligt skönare än i Svenska orter som till exempel Åre där det blir 20 minus och outhärdligt att göra annat än värma sig i topp stugan.

Har själv besökt Ischgl Bad Gastein och Zell am See regelbundet senaste 20 åren.
Citera
2022-01-05, 13:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Va? En kebabrulle på vilket ställe som helst kostar 45 spänn. Jämför det med t ex Göteborg.

Jag är aldrig i Göteborg, men den delen av Malmö jag bor i kostar en kebabrulle mer än så. Min uppfattning kanske grundar sig i jag aldrig äter på Möllan längre.
Citera
2022-01-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttSjuktFanskap
Säkerligen flyttade han in från Lomma.

Han har haft en fet bostad vid Dockan någonstans i Västra Hamnen (som han lämnar under sommarmånaderna då västra hamnen invaderas av araber), kanske de där längs vattnet med perfekt vy över Öresundsbron. Alternativt har han bott i Gamla Väster, precis mitt emot Kungsparken.

I de där kvarteren som känns som gamla Limhamn, fast mitt i Centrum, men ändå isolerat nog från resten av centrum och Gustav adolfstorg att han aldrig behöver konfronteras med baksidorna.

Nu kör han med ögonlappar vid sidorna för att inte behöva se ut genom fönstret, mellan Hyllie och Västra Hamnen.

När det är Malmöfestival åker han ut till sitt sommarhus på Österlen för att undvika rånen, våldtäkterna och skräpet.

Sen undrar han chockerat hur folk kan tycka Malmö förfaller.

Vill inte avslöja var jag bor exakt då vissa av mina bekanta kan läsa tråden och då förstås även fiender.

Förstår att det sticker er i ögonen när någon med pengar och bildning kan försvara en stad som ni rasister ser som ”förlorad” i er grunda världs bild.
Citera
2022-01-05, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Närheten till kontinenten och därmed Malmös utmärkta klimat bidrar förstås till att människor längre norrut i landet är avundsjuka vilket vi nu ser mycket av i tråden.

"Närheten till kontinenten" är ett uttjatat uttryck vars enda syfte är precis som du skriver skapa avundsjuka hos folk uppifrån landet. Om det nu är närheten till "kontinenten". Vilken kontinent tillhör då Sverige kan ju undra?
Citera
2022-01-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
"Närheten till kontinenten" är ett uttjatat uttryck vars enda syfte är precis som du skriver skapa avundsjuka hos folk uppifrån landet. Om det nu är närheten till "kontinenten". Vilken kontinent tillhör då Sverige kan ju undra?

Sverige ligger på den skandinaviska halvön.
Citera
2022-01-05, 14:16
Avslutad
Citat:
Avundsjukan visar sig när det gäller klimatet. Vill vi Malmöbor ha vinter så åker vi på skidresa ned till Alperna där det är betydligt skönare än i Svenska orter som till exempel Åre där det blir 20 minus och outhärdligt att göra annat än värma sig i topp stugan.

Har själv besökt Ischgl Bad Gastein och Zell am See regelbundet senaste 20 åren.

Vilka fördomar har du om övriga Sverige om jag får fråga?
Citera
2022-01-05, 14:17
Avslutad
Citat:
Sverige ligger på den skandinaviska halvön.

Tillhör inte Skandinavien Europa?
Citera
2022-01-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Vilka fördomar har du om övriga Sverige om jag får fråga?

Denna tråd handlar om Malmö. Sverige ligger i Europa, på den skandinaviska halvön. Man brukar referera till kontinenten som börjar med Danmark. Storbritannien ligger också i Europa men man ser inte heller det som en del av kontinenten.
Citera
2022-01-05, 14:23
Medlem
Är svenska barn minoritet i Malmö?
Citera
2022-01-05, 14:36
Avstängd
Malmö hänger i hop med omgivningen mer än Stockholm är ett intryck. T ex avståndet mellan Malmö -Lund, Malmö-landskrona är ju inte jättestort. Stockholms närmaste stad Uppsala är rejält mycket längre bort. Man kan inte åka buss dit.
Citera
2022-01-05, 14:40
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
men framförallt en intressant plats med folk från hela världen.
Vad exakt gjorde det intressant?
Citera
2022-01-05, 14:44
Medlem
1. Känner du dig trygg när du är ute och går?
2. Bor du i ett majoritet svenskt område eller utländskt?
3. Brukar utländska och svenska ungdomsgäng hänga med varandra?
4. Är det fint på somrarna i Malmö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in