2022-01-05, 13:01
Medlem
Bor i Helsingborg men är aldrig i Malmö. Känns inte som Sverige överhuvudtaget. Stora delar är riktigt skitt folk som lever där och kriminella styr staden och polisen där duckar för mycket pga rädsla.
Citera
2022-01-05, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Instämmer. Det finns självklart jättefina saker med Malmö. Tyvärr är det för mycket kriminalitet våld invandring araber och somalier. Alt som är bra med Malmö har noll och intet med invandring eller mångkultur att göra.
Malmö är skapat att svenskar och danskar (och tyska köpmän) och arbetskraftsinvandrare till Kockums. Allt detta har nu förstörts. Vi är ingen arbetarstad längre. Vi har landets sämsta mest politiskt styrda högskola, de sämsta och stökigaste skolorna och en massa amoraliska individer från skitkulturer

Nu gillar jag Cevapin (mmm bosniska köket) och falafeln MEN du har rätt det överväger fan inte för alla problem. Det är ett helt absurt argument för mångkultur "men tänk på zlatan och pizzan".

Tror du att vi någong gång kan få vårt gamla Malmö tillbaka? Vad är ens vårt gamla Malmö, föddes under de första åren på 90-talet. Har nog inte upplevt Malmö pre förfall.

Sett blickar av Malmö från gamla filmer, Wallander filmen när Lassgård käkar middag med exfrun på Rådhuskällaren och deckar i bilen på parkeringen på stortorget (där förövrigt en bror till en albansk gängledare blev ihjälskjuten framför tusentals festare i Malmönatten) och det verkar annorlunda på något sätt.

Stämmer det att man förut kunde köpa stekt sill på rågbröd som standard streetfood i Malmö?
Senast redigerad av EttSjuktFanskap 2022-01-05 kl. 13:06.
Citera
2022-01-05, 13:15
Avslutad
Personligen har jag mer fördomar om lundaborna än om malmöborna. I synnerhet de som är uppväxta i Lund. Där snackar vi folk som tycks leva i en parallell verklighet jämfört med andra städer. Lund och Malmö är som natt och dag när det kommer till exempelvis skjutningar.
Citera
2022-01-05, 13:16
Medlem
stankerspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Jag har två fördomar om Malmö som jag vill ha svar på.
1: Det blåser alltid och och vintrarna är grådaskiga och utan snö vilket gör att vintern i Malmö är ett helvete.

2: Ni tror ni är kontinentala för att ni med svenska mått mätt har nära till Tyskland och Danmark men egentligen är ni bara svenniga svenskar hela högen som leker att ni är kontinentala centraleuropéer.

"Vill ha svar på" - om du vill ha svar rekommenderar jag dig att ställa faktiska frågor. Men nåja.

1. Malmö är ganska blåsigt eftersom det är en kuststad, men det blåser inte alltid. Vintrarna är ofta gråmulna. Däremot har vi för det mesta plusgrader på vintern, så man behöver inte frysa röven av sig eller pulsa fram i snö. Mestadels barmark. Uteserveringar är öppna året om, med värmare såklart.
Ljuset och värmen återvänder fortfare, vi har vår när nordsverige har vinter. Ex idag 5/1 har Malmö 7,20h dag. Sthlm 6,25 och Luleå inte ens 4h.

2. Vet inte hur man leker kontinental centraleuropé, men såklart påverkas mentaliteten av att vi har närmare till Köpenhamn än Stockholm. Skillnader som Stockholmare brukar kommentera att man röker mer här, och att ex resturanger ofta har en mer avslappnad attityd.
Citera
2022-01-05, 13:19
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Just det, en fördom till.

Det finns en pizzeria i varje gathörn och era pizzor/kebaber/falaflar är billigare än riksgenomsnittet.

Jaa fast araberna är kassa på att baka pizza, men falafel kan dom!
Citera
2022-01-05, 13:21
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttSjuktFanskap
Nu gillar jag Cevapin (mmm bosniska köket) och falafeln MEN du har rätt det överväger fan inte för alla problem. Det är ett helt absurt argument för mångkultur "men tänk på zlatan och pizzan".

Tror du att vi någong gång kan få vårt gamla Malmö tillbaka? Vad är ens vårt gamla Malmö, föddes under de första åren på 90-talet. Har nog inte upplevt Malmö pre förfall.

Sett blickar av Malmö från gamla filmer, Wallander filmen när Lassgård käkar middag med exfrun på Rådhuskällaren och deckar i bilen på parkeringen på stortorget (där förövrigt en bror till en albansk gängledare blev ihjälskjuten framför tusentals festare i Malmönatten) och det verkar annorlunda på något sätt.

Stämmer det att man förut kunde köpa stekt sill på rågbröd som standard streetfood i Malmö?

Nej det är inget jag känner till, det fanns inte ens street food här förr utan kiosker och korvmojjar och en och annan falafel vagn. Det gamla Malmö för mig var förvisso rätt bistert och inte helt välkomnande men det var svenskt (och danskt) i "atmosfören" kryddad med lite balkanfolk och polacker typ. Folk som man som svensk ändå kan fungera med.

Nu har mena-kulturen tagit över. Helt omöjliga är de med sitt våld, nedskräpning, sin religion och sin vidriga kvinnosyn/människosyn
Citera
2022-01-05, 13:25
Medlem
stankerspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ska banne mig åka på en hotellweekend till Malmö i år. Var ca 17 år sedan jag var där sist. Kommer ihåg att jag tyckte det var lite udda med några killar utanför Donken i centrum som diskuterade rätt högt om hur de skulle avyttra stöldgods i form av kläder från en butik, mitt på eftermiddagen.

Det tycker jag du ska göra, staden har förändrats ganska mycket på 17 år. Till exempel finns det inga Mc Donalds i city. Rekommenderar istället att du rör dig 500 m från Gustav Adolfs till ex. Ruths, som har fantastisk mat och dryck från frukost till stängning. Efter det ett gott glas på Julie, som är en av Sveriges främsta vinbarer utanför Stockholm.
Men kom på sommaren, staden är så mycket trevligare då än under vintern!
Citera
2022-01-05, 13:27
Medlem
Anktalares avatar
Varför har malmöiter ett sådant mindervärdeskomplex så att de hela tiden måste ta upp att de bor så nära Köpenhamn?

Om nu Köpenhamn är så bra varför inte flytta dit?
Citera
2022-01-05, 13:27
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Beklagar om du själv blivit gruppvåldtagen. Jag startade denna tråd för att sprida positiv energi och välkomnar seriösa och välformulerade frågor. Kanske tips på en trevlig utflykt i närområdet?

Är du ens medveten om vad det här är för forum?
Citera
2022-01-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stankerspace
Skillnader som Stockholmare brukar kommentera att man röker mer här, och att ex resturanger ofta har en mer avslappnad attityd.

Det är nog ganska logiskt att Malmö är en av de städer där man röker mest. Många människor med dålig ekonomi, många som kommer från andra länder där man röker mer än i Sverige och sist men inte minst att man är så nära Köpenhamn för danskarna röker på rejält mycket mer än andra nordiska länder.
Citera
2022-01-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ska banne mig åka på en hotellweekend till Malmö i år. Var ca 17 år sedan jag var där sist. Kommer ihåg att jag tyckte det var lite udda med några killar utanför Donken i centrum som diskuterade rätt högt om hur de skulle avyttra stöldgods i form av kläder från en butik, mitt på eftermiddagen.

Trevligt, har hört mycket gott om Scandic vid GA TORG eller ”Gustav” som vi säger. Dottern rekommenderar något som förkortas MJ du får googla. Trevligt när ens trådar kan resultera i mer. Turism till Malmö
Citera
2022-01-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Jag kom precis på att jag bott i Malmö i prick 33 år...

Det bästa med Malmö är närheten till Tyskland. Men även i övrigt är det rätt schysst att bo här. Under alla år - jag körde dessutom taxi kväll/natt mellan 1995-2001 - har jag aldrig sett så mycket som ett slagsmål ens.

Närheten till kontinenten och därmed Malmös utmärkta klimat bidrar förstås till att människor längre norrut i landet är avundsjuka vilket vi nu ser mycket av i tråden.

I Tyskland finns som jag nämnt många favoriter bland annat forna öststäder där det inte kostar mer att ta in på lyx hotell än att bo på ett vandrarhem i Stockholm. Varför inte ett besök till Jena eller Weimar. En man som gjort en utmärkt reseguide över de östra delarna av Tyskland är Ingemar Albertsson här kommer en länk för fler att ta del av https://vintagemannen.se/2019/12/13/pa-taget-hem-fran-tyskland-minns-vi-tio-hojdpunkter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in