2022-01-04, 23:55
  #7621
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det här kan bli riktig underhållning framöver om Musk kommer köra med samma taktik mot IG Metall. *Tar fram popcornpåsen*

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/20-procent-lagre-lon-vid-tesla-i-berlin/
https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-ig-metall-office/

Förstår faktiskt inte heller varför dom inte kan kosta på att åtminstone ligga i paritet med konkurrenterna i lönesättningen.
Klart att det finns en god chans att optioner ger ett gott incitament att arbeta hårdare men priset för att ligga sämst i löneligan är att mindre kompetens attraheras.
Hoppas att dom kan tänka om gällande lönesättning, vore en god investering.
Citera
2022-01-05, 01:54
  #7622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar som att ligga efter sett till förarstöd och bygga bilar som inte uppfyller säkerhetskraven i ex EU fullt ut, ex Model Y som inte får säljas som 7 sitsig i EU pga för kort avstånd till vindrutan.
Ja Tesla leder verkligen utvecklingen, med sina Panasonic batterier.
Sanningen är snarare att Tesla har förlorat sitt försprång och delvis blivit omkörda.

Att aktien har en direkt sanslös värdering och massa dårar som har noll koll på risk och företagsekonomi köper den.
Tesla bygger inte ens 1/6 del så många bilar som GM, 1/5 del så många som Ford eller 1/8 del då många som Volkswagen etc men värderingen är högre än de tre tillsammans.
Men ööööh baah Tesla skall tjäna pengar på försäkringar och snart kommer robottaxis va öööh baah.

Några småsaker, i Kinatillverkade model Y som levereras is Sverige sitter LG batterier. Kort sagt Tesla tar alla batterier dom kan få kontrakt på. I Austin och Berlin blir det egentillverkade batterier. Vilket leder in på nästa småsak..

Marknadsandelarna spelar mindre roll. Jämför med Apple Iphone som står för en minoritet av försäljningen, men för nästan hela vinsten i branschen. Marginalerna på model Y från Kina är någonstans mellan 30-50%. Vad har GM för marginaler på sina bilar? Vad har GM för marginaler på sina elbilar? Nej just det, dom har återkallat hela rasket för batteribyte. Riktig vinstmaskin.
Stellantis CEO gick ut och erkände att det är kört. Dom kan inte konkurrera.

Legacy auto är helt körda. Kinabilarna excl Tesla kan ha en chans, men det är möjligt att någon säger "Tull" fortare än kvickt när WV/Stellantis/GM börjar kånka. Tesla tillverkar sina kinabilar i Kina så en motsvarande strafftull åt andra hållet skulle inte drabba Tesla.
Citera
2022-01-05, 09:45
  #7623
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Några småsaker, i Kinatillverkade model Y som levereras is Sverige sitter LG batterier. Kort sagt Tesla tar alla batterier dom kan få kontrakt på. I Austin och Berlin blir det egentillverkade batterier. Vilket leder in på nästa småsak..

Marknadsandelarna spelar mindre roll. Jämför med Apple Iphone som står för en minoritet av försäljningen, men för nästan hela vinsten i branschen. Marginalerna på model Y från Kina är någonstans mellan 30-50%. Vad har GM för marginaler på sina bilar? Vad har GM för marginaler på sina elbilar? Nej just det, dom har återkallat hela rasket för batteribyte. Riktig vinstmaskin.
Stellantis CEO gick ut och erkände att det är kört. Dom kan inte konkurrera.

Legacy auto är helt körda. Kinabilarna excl Tesla kan ha en chans, men det är möjligt att någon säger "Tull" fortare än kvickt när WV/Stellantis/GM börjar kånka. Tesla tillverkar sina kinabilar i Kina så en motsvarande strafftull åt andra hållet skulle inte drabba Tesla.
Nej det kommer inte vara ”egna batterier” typiskt dravel från fan boys, Teslas fantastiska nya batterier som redan skulle vara under leverans lyser med sin frånvaro.
Precis som semin, CT, FSD.

Bilar är inte mobiltelefoner och Teslas model S är en liten rännil av vad som säljs.
Teslas vinster har tills i år byggt helt och hållet regulatory credits, fortsatt är intäkterna på elbilarna i huvudsak beroende av subventioner genom bonusar och skattereduktioner, jmf Sverige, vi bjuder på 70.000 kr och några tusen kr per år till miljömonstren batteribilar.
Likande subventioner går igen på flera marknader.

Mercedes har klivit förbi Tesla gällande förarstöd och presenterade precis en konceptbil med 100 mils räckvidd.
Tillverkare efter tillverkare kommer med modeller som är bättre ihopskruvade, har bättre säkerhet samtidigt som Teslas bilar fortsätter att orsaka svåra olyckor.
Teslas tvingades återkalla hundratusentals bilar pga backkameran.

Kineserna har dessutom börjat irriterat sig på Space X pga klantarna som driver projektet lyckas lägga sig i kolllisionskurs med kinas nya rymdstation med uppskjutna satelliter.
Citera
2022-01-05, 11:15
  #7624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Förstår faktiskt inte heller varför dom inte kan kosta på att åtminstone ligga i paritet med konkurrenterna i lönesättningen.
Klart att det finns en god chans att optioner ger ett gott incitament att arbeta hårdare men priset för att ligga sämst i löneligan är att mindre kompetens attraheras.
Hoppas att dom kan tänka om gällande lönesättning, vore en god investering.
En vild tanke : Det ser bättre ut i delårsrapporten samt vinstmarginalerna.

Det är ju gratispengar dom trycker, eller ja, aktieägarna får se sitt innehav spädas ut..
Citera
2022-01-05, 13:00
  #7625
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Förstår faktiskt inte heller varför dom inte kan kosta på att åtminstone ligga i paritet med konkurrenterna i lönesättningen.
Klart att det finns en god chans att optioner ger ett gott incitament att arbeta hårdare men priset för att ligga sämst i löneligan är att mindre kompetens attraheras.
Hoppas att dom kan tänka om gällande lönesättning, vore en god investering.

Trendiga arbetsgivare brukar kunna hålla lägre löner. Dom får ändå tillgång på personal så dom kan nog utnyttja det. Det brukar jämna ut sig med tiden. Ska dock bli spännande se om det bubblar upp till konflikt mot IG Metall i tyskland, om Tesla vill försöka gå runt kollektivavtalen.
Citera
2022-01-05, 13:04
  #7626
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Marginalerna på model Y från Kina är någonstans mellan 30-50%..

Marginal på 30-50% låter som en lite väl kryddad siffra. Källa på det.

Tröttsamt med denna jämförelse med Apple. Teslas stora dröm är så klart att ha en gizmo där man tjänar dom stora pengarna på mjukvara och abonnemang. Problemet är att en bil fortfarande har huvuduppgiften -Transport-. Man köper inte en bil för att kunna göra bankärenden lyssna på musik osv. Tesla kommer aldrig kunna återupprepa vad Apple och Google gjorde.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-01-05 kl. 13:10.
Citera
2022-01-05, 13:31
  #7627
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det kommer inte vara ”egna batterier” typiskt dravel från fan boys, Teslas fantastiska nya batterier som redan skulle vara under leverans lyser med sin frånvaro.
Precis som semin, CT, FSD.

Bilar är inte mobiltelefoner och Teslas model S är en liten rännil av vad som säljs.
Teslas vinster har tills i år byggt helt och hållet regulatory credits, fortsatt är intäkterna på elbilarna i huvudsak beroende av subventioner genom bonusar och skattereduktioner, jmf Sverige, vi bjuder på 70.000 kr och några tusen kr per år till miljömonstren batteribilar.
Likande subventioner går igen på flera marknader.

Mercedes har klivit förbi Tesla gällande förarstöd och presenterade precis en konceptbil med 100 mils räckvidd.
Tillverkare efter tillverkare kommer med modeller som är bättre ihopskruvade, har bättre säkerhet samtidigt som Teslas bilar fortsätter att orsaka svåra olyckor.
Teslas tvingades återkalla hundratusentals bilar pga backkameran.

Kineserna har dessutom börjat irriterat sig på Space X pga klantarna som driver projektet lyckas lägga sig i kolllisionskurs med kinas nya rymdstation med uppskjutna satelliter.

Haha, du är den där jag skulle vilja ta med till ett större gäng kompisar och be dig repetera exakt vad du just sa.
Citera
2022-01-05, 13:36
  #7628
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
En vild tanke : Det ser bättre ut i delårsrapporten samt vinstmarginalerna.

Det är ju gratispengar dom trycker, eller ja, aktieägarna får se sitt innehav spädas ut..

När man ger aktier till anställda så motiverar man dem till att arbeta bättre och som resultat får man ett snabbare växande företag. Jag har inte känt av denna utspädning på ett negativt sätt kan jag säga.
Citera
2022-01-05, 13:40
  #7629
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När man ger aktier till anställda så motiverar man dem till att arbeta bättre och som resultat får man ett snabbare växande företag. Jag har inte känt av denna utspädning på ett negativt sätt kan jag säga.

Säg det till dom framfabanställda som fick optionsbonusar för att jobba hårdare. Bonussystem har sina för och nackdelar.
Citera
2022-01-05, 13:45
  #7630
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Säg det till dom framfabanställda som fick optionsbonusar för att jobba hårdare. Bonussystem har sina för och nackdelar.

Det måste finnas en kompetent ledning också.
Citera
2022-01-05, 13:55
  #7631
Medlem
gulbofinks avatar
Positivt: 49 % omsättningstillväxt mellan 2020 och 2021

Negativt: Sjunkande marknadsandel. Jag tror inte denna värdering kommer hålla. Caset bygger på gigantiska intäkter från självkörande Taxi vilket jag inte tror kommer komma de närmaste fem åren.

https://www.greencarreports.com/news/1134120_tesla-is-losing-us-ev-market-share-but-gaining-luxury-share-now-outselling-mercedes-benz
Citera
2022-01-05, 13:58
  #7632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När man ger aktier till anställda så motiverar man dem till att arbeta bättre och som resultat får man ett snabbare växande företag. Jag har inte känt av denna utspädning på ett negativt sätt kan jag säga.
Hur du känt av det är irrelevant, det är ett faktum att den späds ut hela tiden och att det inte är positivt för aktieägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in