2022-01-05, 11:45
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Ingen aning faktiskt. Men vänd på frågan. Varför uppmanar dom helt maniskt till att alla som ska ta en spruta som bevisligen inte fungerar. Mot en sjukdom som inte är farligare än massvis med sjukdomar som funnits jättelänge? Nån anledning finns det, men att skydda oss från sjukdomen är det inte.
Vaccinen fungerar. Ett enkelt sätt att bevisa det är att googla fram två kartor över Europa - en som visar vaccinationsgraden per land och en som visar covidsmitta per land. De två kartorna kommer vara så gott som identiska.
Fler vaccinerade - färre fall.

Samma sak göras med amerikanska delstater. Färre vaccinerade - fler fall.

Detta är varför regeringen inför vaccinpass. Inget annat. Det handlar inte om att kontrollera oss.
Citera
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Du har helt rätt.

Den bakomliggande agendan & tidens tecken är tydliga för den som kan se. / Tony
Åh vad glad jag blir att se att jag inte är den enda svensktalande personen som kan bibeln någolunda och kan lägga ihop två och två... Gott nytt år på dig, Kram från Hanna
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det skyddar mot Omikron. T.o.m. i två doser ser man nu ett visst skydd. Vår goda vaccinationstäckning som vi har tillsammans med många andra länder i väst är det som kommer att göra att vi slipper lindrigt undan från Omikron-vågen.

Det är ganska uppenbart i andra länder att det är de ovaccinerade som drabbas. Där har vi många barn samt en hel del unga människor som kanske inte brytt sig om att vaccinera sig. Naturligtvis har vi tyvärr också stora grupper anti-vaxxare i flera länder länder och det är de som fortfarande ockuperar platser på IVA-avdelningarna.

Vad vi inte ser är någon större spridning bland de allra äldsta. Smittspridningen verkar ha helt uteblivit bland dem. Åtminstone så här långt. Nästan samtliga länder i väst har lyckats bra med vaccineringen av dessa och även administrerat tredje dosen bland dem.
Nej, det är uppenbart i andra länder att det är både vaccinerade och ovaccinerade som drabbas. I Danmark är det 75% fullvaccinerade:
Citat:
Tre av fyra som smittats med omikron i Danmark har vaccinerats med två doser.
https://www.dn.se/varlden/3-av-4-danska-omikronfall-dubbelvaccinerade-skyddade-mot-allvarlig-sjukdom/

Man blir helt matt på faktaresistensen i tråden. Vad sitter ni och röker? Är ni helt inkapabla att läsa skriven text?
Citera
2022-01-05, 11:46
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vi är i början av januari och ligger på en 7d sma som är runt 9000, tre gånger mer än strax innan jul. Med andra ord 15000 per dag i mitten av januari känns som att det kommer att hända, och mer därtill.
Omikron-vågen har inte passerat, vad menar du haha. Gå in på https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/, vi är i början av den.

Det var väl det jag skrev? Om man inte tittar på smittotal, utan istället på vårdtillfällen, IVA och avlidna, verkar omikron-vågen ha planat ut eller till och med avta.

Om man istället tittar på smittotal så verkar omikron fortfarande öka. Men kopplingen mellan smitta och faktisk sjukdom är nu så svag att det verkar möjligt att de båda faktiskt kan gå i två olika riktningar framöver.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Så för att skydda 75+arna som ändå snart ska dö ska vi ta bort all vår framtid. Jag har brutit kontakten med mina äldre släktingar och brukar säga åt pensionärer utomhus att gå och isolera sig så vi kan rädda vår framtid

Varför skulle vaccinpass ta bort någon framtid? Tar det bort din framtid när du måste visa körkot och blåsa i en alkotest?
Bäst för Sverige om det blir regeringsbeslut idag om vaccinpass överallt i samhället så antivaxxare inte kan smita undan längre.
Citera
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Du ryckte citatet ur sitt sammanhang och kanske därför missuppfattade det jag skrev (för jag antar att du inte gjorde det med flit).

Sammanhanget var att det inte går att uppfylla kraven eftersom det måste gå en viss tid mellan doserna. Det räcker alltså inte att genast gå och vaccinera sig.
Aha, ja det stämmer ju. Men å andra sidan tror jag att det här kan finnas kvar ett bra tag framöver. De första två doserna kan man ju ta med några veckors mellanrum bara.

Jag känner en som är i ett till och med något värre läge: redan trippelvaccinerad, men utanför EU. Kom nyligen tillbaka till Sverige och får väl nu inte göra något alls, och kan inte vaccinera sig igen på flera månader utan att utsätta sig för hälsorisker.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Jag tänker mer på de tusentals i Sverige som dött av viruset, din pajas.

MED VIRUSET, folk har ju fan dött av skottskador och blivit rapporterade dött med COVID. När ska ni förstå herregud
Citera
Medlem
Melmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Men det har ju INGET med smittspridningen att göra.. Öppna fönstret och kika ut
Vi är inne på booster 3-4 nu med ett vaccin som inte biter på nuvarande Omicron. Smittan rusar, detta är en pandemi bland dom vaxxade

De säger ju att vaccinen hjälper aningen mot omnicron, inte mycket, men bättre än noll. Det finns också vanlig covid kvar så att säga, allt är inte omnicron. Och vi vet inte om vaccinen hjälper mot kommande varianter heller, de kan göra det. Så finns ingen anledning att inte vaccinera sig.
Citera
2022-01-05, 11:47
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jo, de har valt att inte vaccinera sig. Det är deras val, inte mitt eller samhällets. Det är inte annorlunda än när en del människor blir narkomaner eller kriminella.

Vi är en del av samhället också.

Vi blir indirekt tvingade till att vaccinera oss. Narkomaner eller kriminella har fått välja, där är vi eniga.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Okej, byt då ut M Andersson mot vilken grupp du nu tror styr samhället. Vad är deras motiv till att kontrollera oss?
Ge mig nu inte ett svepande svar, jag vill veta konkret. Vad tror du de ska med kontrollen till?

Egen vinning förmodligen. Men poängen jag ville få fram är att övervakningsmöjligheter fungerar som ett flugpapper. Vi har ingen aning vem eller hur eller till vad, bara att någon som ser outnyttjade möjligheter kommer att lockas dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Vaccinen fungerar. Ett enkelt sätt att bevisa det är att googla fram två kartor över Europa - en som visar vaccinationsgraden per land och en som visar covidsmitta per land. De två kartorna kommer vara så gott som identiska.
Fler vaccinerade - färre fall.

Samma sak göras med amerikanska delstater. Färre vaccinerade - fler fall.

Detta är varför regeringen inför vaccinpass. Inget annat. Det handlar inte om att kontrollera oss.

Jojo, fler fall hit och smittspridning dit. Men till syvende och sist handlar det om en förkylning. Det är bara det att "fler fall" och "hög smittspridning" verkar ha blivit synonymt med AAAAH ALLA KOMMER ATT DÖÖÖ JORDEN GÅR UNDER
Citera
2022-01-05, 11:48
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulMardek
Varför skulle vaccinpass ta bort någon framtid? Tar det bort din framtid när du måste visa körkot och blåsa i en alkotest?
Bäst för Sverige om det blir regeringsbeslut idag om vaccinpass överallt i samhället så antivaxxare inte kan smita undan längre.
Smita undan för vad, din jävla idiot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in