2022-01-05, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Man får väl anta att kungen tycker som de allra flesta andra, alltså att vaccinpass är bra och välkommet.

Du tänker eftersom han smittats nyligen trots att han är fullvaccinerad? Vaccinet ger ”bara” 96% skydd, och det vet han nog om. Han vet nog också om att han tack vare vaccinet fått en mildare sjukdomsbild än han hade fått om han var ovaccinerad.
Sluta missinformera. Vaccinet ger inte något skydd mot omikron. Jag har massor av personer i min närhet - inklusive jag själv - som är både dubbel- och trippelvaccinerade - men som fått covid nu i jul. Siffrorna från det berömda julbordet i Norge:
Citat:
111 personer gästade julbordet och 98 procent var fullvaccinerade. Trots det smittades 74 procent av corona, varav 60 procent av omikron men de allra flesta fick bara milda symptom och ingen har behövt sjukhusvård.
https://sverigesradio.se/artikel/omikromsmittade-efter-norska-julbordet-var-fullvaccinerade
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Varken eller. Det är för att nu styrs det hela av två nyblivna ansvariga (Andersson och Tegmark Wisell) och de har tillsammans gjort upp en plan som säger att när smittoläget är si och så, när det når vissa tröskelvärden, ja då gör vi såhär. Så visade det sig att omikron-varianten sprids mycket snabbare än delta gör, vilket innebär att de där tröskelvärdena infaller allihop i snabb följd. Precis som tidigare gånger är FHMs värsta scenario passerat innan det kunde mätas vilket gör att planerna liksom inte fungerar.
Men det som är fel är såklart att man tittar på antalet fall istället för hur många som blir faktiskt sjuka (dvs. hamnar på sjukhus). Just nu är det fler nya fall per dag än någonsin tidigare, men samtidigt mycket färre som hamnar på sjukhus. Vilket antingen betyder att viruset blivit mildare eller att man testar mer nu.
Om ni vill att politikerna ska sluta löjla sig så är det enkelt: sluta självtesta för milda symtom. Anmäl bara svårare symtom för test.

Skriv ut vaccinpasset och ha det på papper då.

Ja, nåt skumt är det i alla fall i metodiken.

Använder man sig av tröskelvärden så är de tröskelvärdena vansinnigt låga.

Vi har haft en (marginell) ökning av antalet personer som hamnat inom sjukvård/IVA under december månad, och det i sig är ett trubbigt mätinstrument - valet att ta in personer för vård, eller placera dem inom IVA, beror ju på hur många som söker sig till vården samt hur allvarligt sjukvården tar på covid-smitta. Med tanke på att hela svenska vårdsystemet de senaste åren omdanats för att helt fokusera på covid, och med tanke på att ett ny virusvariant (omikron) nyss registrerats i landet, kan man ju tänka sig att vården är extra försiktig och väljer att ta ge vård till många personer som annars bara skickats hem med ett paket paracetamol. Ökningen kan ha att göra med förhållningssätt, alltså.

Men oavsett betänkligheter kring statistiken, så borde inte så små förändringar i sjukdomstal leda till de inskränkningar som nu sker. Känns mycket rimligare att man bara (i oktober-november) konstaterat att vi framöver kommer se en ökad belastning, och gjort insatser för att inom vården hantera den ökningen.
Att komma med insatser som istället påverkar civilsamhället, och dessutom komma med dessa insatser nu när omikron-vågen i princip passerat (om man nu inte, som du säger, tittar endast på smittotal), är dumt på så oerhört många vis. Om nu inte syftet är nåt helt annat än vad som påstås, vill säga.
Senast redigerad av fluff995 2022-01-05 kl. 11:20.
Citera
Medlem
Melmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Välkommen till kontinenten Sverige. Vi i Tyskland är ganska vana vid vaccinpass nu, fattas bara munskyddstvång och snabbtester varje dag så förlorar även Sverige sin frihet och oskuld.

Men vi kommer rädda tusentals liv, vilket är viktigare din hjärtlöse jävel.
Citera
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad är Council of Europe? Varför ska jag tro på någon som inte vet vad det heter på svenska?

VIsste inte att det stred mot de mänskliga rättigheterna att visa leg på systemet. Har du källa?
Europarådet heter det på svenska. Men det är mindre relevant i sammanhanget. Har inte sovit något inatt så kom inte på det svenska namnet.

Här är resolutionen. Se punkt 7.3.2 och 7.3.1.

https://pace.coe.int/en/files/29004/html

Detta är bara ett rådgivande dokument men EU följde det. Vet inte varför Sverige inte gjorde det.

Vet inte om det gäller alla verksamheter eller bara offentliga verksamheter så det kanske inte gäller systembolaget.
Citera
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perstamp
Vad kungen fått för vaccin har vi ingen aning om. Det finns olika batcher, en del är placebo. För du tror väl inte att människor som du och jag får samma innehåll i sprutan som kungligheter och stats- och regeringschefer?
Hoppas att du är sarkastisk, men jag svarar seriöst ändå; jo det tror jag.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Jo det är det, då alla andra fasciståtgärder blir slag i luften & meningslösa i alla fall…
Frågan är på ett sätt intressant, hur ska S kunna införa vaccinpass utan att kränka sin störst väljargrupp där de flesta ovaccinerade finns. Svaret är nog att invandrare inte i förorten inte kommer att påverkas överhuvudtaget.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Så du menar alltså att allt detta ståhej kring vaccination & lydnadspass inte handlar om ngt annat än att avbelasta sjukvården & skydda en obetydlig promille av befolkningen?

Ingen bakomliggande agenda alls menar du?

Att mänskliga rättigheter kränks spelar ingen roll menar du? Att staten struntar i integriteten struntar du i? Att det hela handlar om kontroll & lydnad är bara hittepå menar du? Inskränkningar av personlig frihet pga ett odödligt virus är alltså helt ok? Att man behöver "visa leg" att man vaccinerat sig mot en förkylning är alltså helt ok menar du? Inga konstigheter alls?

Du är verkligen ute & betarvi din egna lilla bubbla. Stackars sate. Bäbäbä 🐑🐑🐑

Nästan gulligt hur ett gäng pajaser utan kunskap om vare sig virus eller politik helt plötsligt blivit så intresserade pga att de är rädda för sprutor.
Citera
2022-01-05, 11:13
Medlem
Melmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Säg det till alla som förlorat en familjemedlem pga vaccinets ondska!

Hur många har dött av vaccinet i Sverige? 10? 100? Aldrig mer än så. 15 000 har dött av viruset.

De döda hade pissat på er galna antivaxxare som inte tar chansen de aldrig fick!
Citera
2022-01-05, 11:14
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sluta missinformera. Vaccinet ger inte något skydd mot omikron. Jag har massor av personer i min närhet - inklusive jag själv - som är både dubbel- och trippelvaccinerade - men som fått covid nu i jul. Siffrorna från det berömda julbordet i Norge:

https://sverigesradio.se/artikel/omikromsmittade-efter-norska-julbordet-var-fullvaccinerade
Aah, mer anekdotbevis, ger mig mera!
Citera
Medlem
Melmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har hört att man kommer kräva pass på Systembolaget.

Hoppas, ALLT borde ha det kravet, även ICA.
Citera
Medlem
Perstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Hoppas att du är sarkastisk, men jag svarar seriöst ändå; jo det tror jag.

Då är du bra naiv.
Citera
2022-01-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Vaccinets ondska passar nog bäst att diskutera i den här forumsdelen:
(FB) Alternativa teorier om covid-19

Enligt läkare och sjuksköterskor så är ovaccinerade fortfarande ett problem på sjukhusen,
Självklart är det så då det nästan är omöjligt att uppfylla kraven som vaccinerad. Dessutom vet alla att de inte ens kan räkna på IVA ex-vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in