Citat:
Ursprungligen postat av
alleyezonme
Klart det är trams med 12 månader spärr för UNIQ? Max 6 månader hade räckt. Det e synd att man ska sålla bort massa bra potentiella poliser via det urdaterade testet uniq som e över 10 år gammalt. Särskilt nu när hälften av utbildningsplatserna gapar tomma.
1. Varför är det relevant hur gammalt testet är? Finns det något som säger att testet skulle vara sämre för att det använts länge? Jag resonerar snarare tvärtom att en av anledningarna till att testet inte förändrats/bytts ut är för att de fungerar bra.
2. Så bara för att utbildningsplatserna gapar tomma bör man sänka kraven och därmed standarden hos polisen? Snacka om kortsiktig ”släcka bränder”-tankesätt. Då skjuter man sig själv i foten.
Jag skulle snarare tycka det vore lämpligt att man har två försök på UNIQ, sen spärrtid livet ut. Har man inte tillräckligt högt IQ så passar man kort och gott inte som polis. Det finns tusen andra yrken man kan söka sig till. Ett försök kan man sumpa pga stress eller liknande, men kuggar man andra gången också så tycker jag man ska tänka om.