2022-01-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
https://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=12846&orgid=80

Kul, blir ju hög nivå på det där.

Finns det någon anledning till att inga svenska juniorer är anmälda, däremot ett helt gäng norska?
Citera
2022-01-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixedd
Kul, blir ju hög nivå på det där.

Finns det någon anledning till att inga svenska juniorer är anmälda, däremot ett helt gäng norska?

Förstod det som att dom inte skulle anmäla sig själva utan handplockas utefter ranking. Begränsat antal tillåtna.
Citera
2022-01-04, 22:11
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Alla som är involverade i tråden, ställer denna fråga rakt ut till er!

När fan i himmelen ska den unga naiva ack så tillrättalagda Ebba Andersson bara knyta näven i fickan och inse att "jag måste göra något åt mitt taktiska sinne"? Det är ju fan fruktansvärt och se! Hon drar som en hare lopp efter lopp efter lopp. får mig och tänka på citatet; 22 män spelar match i 90 minuter och vem står som vinnare? Tyskarna. Gammalt klassiskt citat från Lineker;

"Football is a simple game. Twenty-two men chase a ball for 90 minutes and at the end, the Germans always win."

Finns ingen nykter jävel i den svenska lagledningen som kan säga till Ebba att sluta agera hare under loppen? Heidi Weng låg bara med och drog ifrån i slutet. Snacka om luften ur, en gång är ingen gång men när detta händer och man får lång näsa gång efter vartannat? Fruktansvärt att se! Ingen man unnade en världscupseger mer än Ebba Andersson och så gör hon bort sig igen något fruktansvärt i slutet! Snacka om och bli bestulen en världscupseger!
Tankenöt till dig, varvade Ebba någonsin i ledning nere vid stadion trots sitt dragjobb - hur många fler hade åkt honom inte det sats hög marsch fart från början. Ebba har få taktiska drag i täta masstartlopp. (Inte så många på damsidan iofs). Hon kunde se lite på Sundby å utveckla ett kms magadrag som sätter all spurtglada i för stor syraskuld.
Citera
2022-01-04, 22:12
Medlem
ska bli väldigt spännande se distans formen på Maja Jonna och Moa även att Poromaa är på G bland herrarna

fundera på borde inte Dyvik åkt något av loppen? hennes tds var ju inte så krävande och var hemma ett tag är känslan
Senast redigerad av Johanhaa 2022-01-04 kl. 22:22.
Citera
2022-01-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Håller helt med dig.
Ebba gör så gott hon kan, och tränar hårt och målmedvetet för att bli så bra som möjligt. Det har gjort henne till en toppåkare vad gäller distans.
Vad gäller sprint så får vissa det att låta så lätt, men dom verkar inte förstå att alla åkarna i världseliten gör sitt allra bästa, inkl vad gäller sprint. Därför är det inte bara för att "sluta vara så dålig" och bli en toppåkare även där. Redan Ingemar Stenmark borde ha lärt folk att det är inte alltid så lätt, och som han eller någon annan sa: "Åk själv då!".
Stenmark var för övrigt inte heller bäst på allt, han var t ex inte så bra på störtlopp. Ändå utsågs han jämnt Björn Borg till århundradets bästa svenska idrottare. (Borg vann efter en nån slags extra omröstning, alternativt fler förstaplatsröster.)

En del idioter verkar tro att anledningen till att en idrottare inte är bäst i världen på allt, är att dom är dumma i huvudet som inte bara presterar bättre. Det finns dock konkurrenter som också försöker bli bäst. Så om nån inte blir världsetta inom något så beror det sällan på dumhet från personen ifråga, snarare är det den tv-tittare som "kräver" det som är dum.

Har hållit på som coach/tränare i drygt 40 år, så jag läser i många inlägg i denna tråd att förståelse för upplägg och träningsprocess är liten hos en del (inte menat mot dig nu).
Begreppet "träna hårt" har alltid funnits men det är bara senaste två decennierna som man pratat om att träna "rätt". Är man med på 15-30 km, så ska man träna på en viss grund o viss kvalitet. Tränar man för mera sprint, så är det det som ska tränas.
Jag hade en diskussion med ett annat nick för nån vecka sen om Jens B.s upplägg och t.o.m. föreslog hur de kunde träna (men det vara bara förslag).
Hundratals parametrar att rätta sig efter och då även hur motståndarna tränar och lägger upp sin säsong. Men jag säger inte emot dig. Jag förstår ditt inlägg.
Om Ebba lagt sig bakom Weng o tjurat på där, hade Neppy kommit ifatt då ?
Kanske var beräknat att dra så långt som möjligt väl medveten om att Weng skulle dra om några hundra meter innan mål men då hade inte Neppy kommit ifatt.
Jaja.
Citera
2022-01-05, 01:03
Medlem
Ebba bara bestämmer sig för att gå från sjätte till andra plats i sammandraget. Vinner spurtpris och gör sig till. Får sen bara stryk av "bengeten" Heidi Weng uppför. Spöar sprintrar som Rättvik och Nor Saint Nor Thug. Halvminuten efter associerad. Respekt!
Citera
2022-01-05, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Om det nu blir ett OS vilket ser osäkert ut nu så har jag några funderingar ang sista uttagningarna.
Hos männen är det väl ganska klart att Calle blir uttagen.
Hos damerna har jag lite funderingar.
Den som blir uttagen blir ju reserv i stafett och ev 3-milen sista tävlingsdagen.
I sprint är det redan 4 uttagna dom kommer köra tävlingen
I teamsprint är som jag ser det Maja och Jonna klara med övriga sprinters plus Frida som reserver.
I Distans är Frida, Emma och Moa O klara och jag ser också Ribom där
I stafett är distansåkarna plus Emma, Maja och Jonna aktuella det är 6 st.
Då är frågan vem av Kalla och Hagström är nyttigast som inte i utgångspunkt får åka några lopp.
Av erfarenhet vet man att sista distansen på 30 km ofta blir folk som drar sig ur av olika anledningar och då borde väl Kalla vara den som är bäst att ta med?
Eller så anser SOK att det räcker med 7 damer som har både sprint och distanskapacitet.

Även om vissa drar sig ur tremilen så hjälper det inget alls.
För det första så saknar Kalla erforderlig kapacitet nuförtiden att göra bra resultat.Jag hoppas att dessa fakta inte gått dig helt förbi.Om de har så kan du förslagsvis titta på repriser från ALLA Kallas lopp denna säsong...utan undantag.
Tremilen har alltid varit Kallas sämsta distans.Även när Charlotte var i absolut världsklass så renderade inte tremilarna några framgångar..snubbelbronset från Falun 15 möjligen enda undantaget om man vill räkna detta.
Köra tremilen med Kallas nuvarande kapacitet kommer inte att glädja någon.Det kan jag tyvärr försäkra redan i skrivande stund.

Det blir som det blir.Jag fruktar att Kalla får en sista OS biljett.
Varför folk tycker att det skall bli upphetsande att se henne producera en eller möjligen ett par placeringar runt 25 på OS övergår dock fortsatt mitt förstånd.

Vill vi optimera Sveriges chanser till medaljer i Peking så bör Hagström tas ut istället.
Citera
2022-01-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Håller helt med dig.
Ebba gör så gott hon kan, och tränar hårt och målmedvetet för att bli så bra som möjligt. Det har gjort henne till en toppåkare vad gäller distans.
Vad gäller sprint så får vissa det att låta så lätt, men dom verkar inte förstå att alla åkarna i världseliten gör sitt allra bästa, inkl vad gäller sprint. Därför är det inte bara för att "sluta vara så dålig" och bli en toppåkare även där. Redan Ingemar Stenmark borde ha lärt folk att det är inte alltid så lätt, och som han eller någon annan sa: "Åk själv då!".
Stenmark var för övrigt inte heller bäst på allt, han var t ex inte så bra på störtlopp. Ändå utsågs han jämnt Björn Borg till århundradets bästa svenska idrottare. (Borg vann efter en nån slags extra omröstning, alternativt fler förstaplatsröster.)

En del idioter verkar tro att anledningen till att en idrottare inte är bäst i världen på allt, är att dom är dumma i huvudet som inte bara presterar bättre. Det finns dock konkurrenter som också försöker bli bäst. Så om nån inte blir världsetta inom något så beror det sällan på dumhet från personen ifråga, snarare är det den tv-tittare som "kräver" det som är dum.

Ebba tränar hårt.
Det gjorde även Sven Nylander.
De eviga fyrorna,med något enskilt brons som möjligt undantag.
Det är som det är.
Citera
2022-01-05, 10:32
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Kalla och Calle uttagna till OS, båda är uttagna som stafettåkare även om Calle borde kunnat tas ut på egna meriter. Hagström är reserv och följer med på höghöjdslägret.

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2022/CharlotteKallaochCalleHalfvarssonuttagnatillOS/
Citera
2022-01-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Kalla och Calle uttagna till OS, båda är uttagna som stafettåkare även om Calle borde kunnat tas ut på egna meriter. Hagström är reserv och följer med på höghöjdslägret.

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2022/CharlotteKallaochCalleHalfvarssonuttagnatillOS/

Det här med uttagna som stafettåkare? Betyder det någonting? Calle borde väl va aktuell för det mesta som det ser ut just nu.
Citera
2022-01-05, 10:42
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det här med uttagna som stafettåkare? Betyder det någonting? Calle borde väl va aktuell för det mesta som det ser ut just nu.
Nej det är bara för att rättfärdiga uttagningen enligt SOKs kriterier.
Citera
2022-01-05, 10:42
Medlem
DjPuttes avatar
Jaha så Kalla är med på staffetlaget vem menas hon peta??
Ribom i min syn nej bästa starter vi har
Frida enda alternativet på sträcka två där det kan gå undan
Ebba bästa mot Johaug och bästa om Frida får en lucka ned till andra
Jonna / Maja bästa avslutare
Så ser inte vart Kalla ska ens platsa i ett stafett lag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in