Citat:
Tack för att du delar att du dragit samma slutsats. Jag fattar faktiskt inte. De skriver att Kalix återgick till att sköta kommunen manuellt för det funkat tidigare. Det betyder med andra ord att du behöver ingen tung 3D graffe-pipa alls eller ens mer än motsvarande en pad i datakraft.
Det handlar om att skyffla siffror och bokstäver. Man måste utgå ifrån det dvs det ersätter skrivmaskin, stämplar och arkiv. Det är lite som Rick Sanchez smörhämtarrobot. Det är rätt onödigt att fantisera om att haxxa en Gibs0n när man jobbar på kommunen.
Men som sagt, det här kräver att någon arbetslös geek teamar upp med någon annan arbetslös säljare som kan sälja idén. För likt enhörningar ser man sällan de två i en och samma person som dessutom är villig att satsa på kommunen för sin försörjning.
Jag tror vi har en problemdefinition här och jag är helt övertygad om att driftigt folk som fattar att det finns pengar att spara för kommunerna kan slå sina skallar ihop och fixa en kommun-distro som sätter dem på kartan.
I believe.
Det handlar om att skyffla siffror och bokstäver. Man måste utgå ifrån det dvs det ersätter skrivmaskin, stämplar och arkiv. Det är lite som Rick Sanchez smörhämtarrobot. Det är rätt onödigt att fantisera om att haxxa en Gibs0n när man jobbar på kommunen.
Men som sagt, det här kräver att någon arbetslös geek teamar upp med någon annan arbetslös säljare som kan sälja idén. För likt enhörningar ser man sällan de två i en och samma person som dessutom är villig att satsa på kommunen för sin försörjning.
Jag tror vi har en problemdefinition här och jag är helt övertygad om att driftigt folk som fattar att det finns pengar att spara för kommunerna kan slå sina skallar ihop och fixa en kommun-distro som sätter dem på kartan.
I believe.
Vi är helt överens om problemet och slutsatsen. Lösningen är vi eventuellt lite på olika vägar med. Min tro är nämligen inte att kommunerna saknat koll på att dessa lösningar finns. Jag tror de blivit erbjudna det flera gånger tidigare. Har i och för sig inget att backa upp den tron med, men det är min tro.
Jag tror det handlar om rent ROI. Det finns inget att vinna, varken ekonomiskt eller karriärmässigt att ordna fungerande digitala lösningar för de som arbetar inom kommunen. Jag tror nämligen inte att upphandlarna är så dåliga att de inte skulle kunna upphandla mer lyckat än vad de gör. Inte heller tror jag IT-chefer saknar så stora kunskaper om säkerheten och riskmedvetenhet att dessa fattar så komplett felaktiga beslut som de gör. Utan de gör det helt medvetet för att vinsten av att göra rätt är för liten. Och då är dessvärre fallet som så, att det inte handlar om några drivande snubbar. Utan om att väljarna måste skapa det här som en valfråga så att staten själva ser en vinst med det hela.
Något vi borde göra för övrigt, för hela grejen med digitaliseringen i Sverige kostar ofantliga summor i onödan. Kostnaden för open source eller inte är en skitsak i det stora hela, men ändå en viktig fråga, eftersom det handlar om mognaden i IT-Sverige.