Citat:
Ursprungligen postat av
Pojkekorv
Dortmund i Tyskland ska gå över till FOSS när det är möjligt, inte nödvändigtvis Linux.
Sedan så ska väl delstaten Schleswig-Holstein nu hoppa över till LibreOffice istället för att betala Microsoft Office licenser. Antar att det inte är Linux utan Windows-varianten.
Tyska staden München använde Linux i några år men övergav det, de körde de lite parallellt med windows och att det var väl inte riktigt hållbart att göra dubbla system.
Något i närliggande ämne är att Eu-kommissionen har uppmanat anställda att använda appen signal som kommunikationsform externt. Signal är en krypterad meddelandetjänst som är fri och gratis kod. En tjänst som vår käre Morgan Johansson till minister vill mer eller mindre förbjuda.
Nu har jag inte testat på länge men sist jag provade att öppna ett dokument som var skapat i Libre Office så såg ut som ett horhus i MS Word, då en del av formateringarna i dokumentet inte blev lika. Likaså var det åt andra hållet också.
Jag har förstått att Microsoft helst inte vill att deras dokument skall kunna användas i andra office-verktyg, för då finns det en risk att dom tappar marknadsandelar.
Det har gjorts lite försök i Tyskland båda med Linux och Liber Office men inte gått något vidare av olika orsaker.
Men det kanske blir ändringar i framtiden. Microsoft jobbar hårt med sitt WSL och vem vet, kanske ser vi inom en snar framtid Windows med linuxkärna, det är ju allmänt känt att Microsoft har stora problem med sin NT-kernel, den är tydligen väldigt kostsam för MS att underhålla.
Jaja, tiden får utvisa