2022-01-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RX-78-2Gundam
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/it-attacken-mot-kalix-kommun-detta-har-hant

Det hade kanske varit bra att drifta linux där ja. Nej men det här är ju inte en nationell säkerhetsfråga alls.

Tycker det här visar hela problemet. Grejen med att offentlig sektor inte kör med open software, är för att IT-avdelningarna är alldeles för omogna.

Skulle jag själv drabbas av en attack liknande den där skulle det kanske ta mig 2 timmar innan jag har återställt och då tappat i värsta fall 3 dagars arbete. Hur jag vet det?
Eftersom jag testat det, då det var viktigt för mig att veta det.
Hålla på i flera veckor för att man råkat ut för en attack på hela systemet tyder mest på inkompetens bland ledningen. Påminner om 1177 som stoppat in en sladd i hårddisken.
Citera
2022-01-03, 20:08
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Dortmund i Tyskland ska gå över till FOSS när det är möjligt, inte nödvändigtvis Linux.

Sedan så ska väl delstaten Schleswig-Holstein nu hoppa över till LibreOffice istället för att betala Microsoft Office licenser. Antar att det inte är Linux utan Windows-varianten.

Tyska staden München använde Linux i några år men övergav det, de körde de lite parallellt med windows och att det var väl inte riktigt hållbart att göra dubbla system.

Något i närliggande ämne är att Eu-kommissionen har uppmanat anställda att använda appen signal som kommunikationsform externt. Signal är en krypterad meddelandetjänst som är fri och gratis kod. En tjänst som vår käre Morgan Johansson till minister vill mer eller mindre förbjuda.

Nu har jag inte testat på länge men sist jag provade att öppna ett dokument som var skapat i Libre Office så såg ut som ett horhus i MS Word, då en del av formateringarna i dokumentet inte blev lika. Likaså var det åt andra hållet också.

Jag har förstått att Microsoft helst inte vill att deras dokument skall kunna användas i andra office-verktyg, för då finns det en risk att dom tappar marknadsandelar.

Det har gjorts lite försök i Tyskland båda med Linux och Liber Office men inte gått något vidare av olika orsaker.

Men det kanske blir ändringar i framtiden. Microsoft jobbar hårt med sitt WSL och vem vet, kanske ser vi inom en snar framtid Windows med linuxkärna, det är ju allmänt känt att Microsoft har stora problem med sin NT-kernel, den är tydligen väldigt kostsam för MS att underhålla.

Jaja, tiden får utvisa
Citera
2022-01-03, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Men det kanske blir ändringar i framtiden. Microsoft jobbar hårt med sitt WSL och vem vet, kanske ser vi inom en snar framtid Windows med linuxkärna, det är ju allmänt känt att Microsoft har stora problem med sin NT-kernel, den är tydligen väldigt kostsam för MS att underhålla.

Jaja, tiden får utvisa

Jag är inte så säker på det. Det finns trots allt många brister i Linuxkärnan och den lär visst bestå av bortåt 30 miljoner rader kod, så knappast enklare att underhålla än NTs motsvarighet.

Det verkar som Google håller på att försöka frigöra sig från Linux med deras Fuchsia-projekt som har en helt ny kärna: https://en.wikipedia.org/wiki/Fuchsia_(operating_system)
Citera
2022-01-03, 21:54
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Nu har jag inte testat på länge men sist jag provade att öppna ett dokument som var skapat i Libre Office så såg ut som ett horhus i MS Word, då en del av formateringarna i dokumentet inte blev lika. Likaså var det åt andra hållet också.

Jag har förstått att Microsoft helst inte vill att deras dokument skall kunna användas i andra office-verktyg, för då finns det en risk att dom tappar marknadsandelar.

Det har gjorts lite försök i Tyskland båda med Linux och Liber Office men inte gått något vidare av olika orsaker.

Jaja, tiden får utvisa

LibreOffice går ju att ändra ganska enkelt så de fungerar bra och får en Microsoft layout om man vill ha de så. Man kan ju behöva installera Microsoft upphovsrättade fonter för att de ska bli snyggt och enkelt mellan, och sen ändra lite inställningar så att LibreO sparar i .docx istället för .ODF som standard. Vill minnas att jag ska ha läst nyligen att Microsoft skall förbättra sin Officesvit så den ska vara mer kompatibel med Open Source-filer antar att de menar filer som .ODF osv. Får se hur det blir med det. Själv föredrar ju nog Office men det är helt en till 95% en vanesak i mitt tycke. Vanans makt är stor.
Citera
2022-01-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
LibreOffice går ju att ändra ganska enkelt så de fungerar bra och får en Microsoft layout om man vill ha de så. Man kan ju behöva installera Microsoft upphovsrättade fonter för att de ska bli snyggt och enkelt mellan, och sen ändra lite inställningar så att LibreO sparar i .docx istället för .ODF som standard. Vill minnas att jag ska ha läst nyligen att Microsoft skall förbättra sin Officesvit så den ska vara mer kompatibel med Open Source-filer antar att de menar filer som .ODF osv. Får se hur det blir med det. Själv föredrar ju nog Office men det är helt en till 95% en vanesak i mitt tycke. Vanans makt är stor.

Jag är tämligen säker på att de allra flesta användare skulle knappt upptäcka skillnaderna mellan MS Word och LibreOffice, om man såg till att de inte fick se splashbilden. De skulle nog bara tolka skillnaderna som något beroende på två olika versioner av samma program.
Citera
2022-01-03, 22:44
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag är inte så säker på det. Det finns trots allt många brister i Linuxkärnan och den lär visst bestå av bortåt 30 miljoner rader kod, så knappast enklare att underhålla än NTs motsvarighet.

Det verkar som Google håller på att försöka frigöra sig från Linux med deras Fuchsia-projekt som har en helt ny kärna: https://en.wikipedia.org/wiki/Fuchsia_(operating_system)

Var tvungen att slå en räkning på raderna, tog hem senaste stable och räknade rader.
Nu tog jag med alla rader i kärnan, d v s även dokumentation och annat ploj.
Resultatet blev 31823486 rader.
Så du var närmast exakt i din analys

Slog även lite googling på NT-kärnan, finns massor av spekulation men mycket pekar på mer än dubbelt upp mot Linux-kärnan.
Citera
2022-01-03, 22:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag är tämligen säker på att de allra flesta användare skulle knappt upptäcka skillnaderna mellan MS Word och LibreOffice, om man såg till att de inte fick se splashbilden. De skulle nog bara tolka skillnaderna som något beroende på två olika versioner av samma program.
Sagt av en open source-vän: Det skulle bli ett ramaskri om kontorsråttorna skulle tvingas använda LibreO istället för MSO. Handen på hjärtat, det väldigt menydrivna användargränssnittet hos Libre känns 20 år föråldrat jämfört med Words ofta uppdaterade dito.
Citera
2022-01-04, 07:45
Moderator
vhes avatar
Citat:
Resultatet blev 31823486 rader.

Av vilka en majoritet är drivers.
Citera
2022-01-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Linux är inte speciellt mycket svårare för en vanlig användare. Den största faktorn är att folk redan har vana av Windows och slår bakut när det är något annat. De skulle inte tycka om Mac OS heller.

Rädslan för Linux är häpnadsväckande. Problemet är att folk nuförtiden lider av kronisk ADHD och behöver stimuleras hela tiden. Att se på en text istället för färgglada ikoner är ingen höjdare då.
Citera
2022-01-04, 10:41
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Av vilka en majoritet är drivers.

En bra poäng där, detta innebär att koden för kärnan är betydligt mindre.
NT-kärnan innehåller inte drivrutiner och är så mycket större, d v s mer bloated.
Citera
2022-01-04, 13:52
Medlem
Blir lite nyfiken på en sak.

Hela tråden har de sista dagarna handlat om office vs libreoffice. Bara för att man använder sig av Linux behöver man ju inte använda sig av libreoffice, om det skulle vara ett kortsiktigt hinder menar jag. Officepaketet finns ju online, och borde kunna användas under flertalet år, tills användarna vant sig vid det annorlunda utseendet. Så just Office måste ju vara det minsta problemet kortsiktigt.

Om offentlig sektor ska göra en övergång, så kommer det givetvis finnas hinder, både långt och kortsiktigt. En skarp övergång kommer varken vara önskvärd eller försvarbar. Alltså kommer vi nog få överleva att man under de första 10 åren använder sig av MS Office för att sedan ha medarbetare som gjort en naturlig övergång till öppen programvara. Alternativt att Ms gjort en övergång till öppen programvara, för helt onaturligt är ju inte det heller.
Citera
2022-01-04, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tycker det här visar hela problemet. Grejen med att offentlig sektor inte kör med open software, är för att IT-avdelningarna är alldeles för omogna.

Skulle jag själv drabbas av en attack liknande den där skulle det kanske ta mig 2 timmar innan jag har återställt och då tappat i värsta fall 3 dagars arbete. Hur jag vet det?
Eftersom jag testat det, då det var viktigt för mig att veta det.
Hålla på i flera veckor för att man råkat ut för en attack på hela systemet tyder mest på inkompetens bland ledningen. Påminner om 1177 som stoppat in en sladd i hårddisken.

Tack för att du delar att du dragit samma slutsats. Jag fattar faktiskt inte. De skriver att Kalix återgick till att sköta kommunen manuellt för det funkat tidigare. Det betyder med andra ord att du behöver ingen tung 3D graffe-pipa alls eller ens mer än motsvarande en pad i datakraft.

Det handlar om att skyffla siffror och bokstäver. Man måste utgå ifrån det dvs det ersätter skrivmaskin, stämplar och arkiv. Det är lite som Rick Sanchez smörhämtarrobot. Det är rätt onödigt att fantisera om att haxxa en Gibs0n när man jobbar på kommunen.

Men som sagt, det här kräver att någon arbetslös geek teamar upp med någon annan arbetslös säljare som kan sälja idén. För likt enhörningar ser man sällan de två i en och samma person som dessutom är villig att satsa på kommunen för sin försörjning.

Jag tror vi har en problemdefinition här och jag är helt övertygad om att driftigt folk som fattar att det finns pengar att spara för kommunerna kan slå sina skallar ihop och fixa en kommun-distro som sätter dem på kartan.

I believe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in