Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Gud styr evolutionen.
Ordet för skapelsedagarna i första kapitlet i Bibeln kan översättas som tidsålder. Folk som tolkar Gudsskapelse av världen i 1 Mosebok som 7 tidsåldrar, lååånga tidsintervall, har oftast inte heller problem att tänka sig att bakom det vi människor uppfattar som slump finns en skapare.
HAHAHAHAHA!
Detta var något av det dummaste jag läst.
"kan översättas".

Så jäva dumt att hälften hade räckt.
"
Folk som tolkar " HAHAHAHA
Det du egentligen säger är att man kan hitta på det som passar. Det du beskriver låter inte som en rimlig tolkning eller översättning av skriften. Det låter mer som nöd-översättning som har kommit till i historiska mått sett ganska nyligen. Just för att man känner sig nödgad att acceptera att det "som var sanningen" faktiskt inte är sanningen.
Sen undrar jag varför troende snackar så mycket om slump som om det bara vore något som dycker upp hipp som happ. Förstår du hur slumpen defineras och matematiken/logiken bakom?
Religiösa fåntrutar brukar hävda att ateister tror att allt skulle ha uppstått ur ingenting. Jag vet inte någon ateist som tror det. Dom hävdar också att Lawrence Krauss skulle ha menat exakt det i sin bok. Men det är helt fel och det har han själv sagt vid flera tillfällen. Han tar också upp hur religiösa foliehattar vantolkar begreppet "ingenting" och "slump".
Nyligen hörde jag en predikare som lite löjligt slängde ur sig "skulle vi komma från apan som ateisterna tror när dom pratar om evolutionen". Det låter lite som att en apa i djungeln plötsligt skulle föda en människa. Men om "gud styr evolutionen" så blir ju Bibeln helt fel eftersom människan är skapad av gud till sin avbild. Eller finns det dom som tolkar lite vilda västen där med?