2022-01-04, 18:48
Medlem
När ett problem presenteras som en utmaning betyder det "vi är medvetna om problemet, men skiter i att försöka lösa det"
Citera
2022-01-04, 19:00
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Tror du det är lätt för invandrare som 40, 50, 60 år gammla lära sig perfekt svenska?? 😔
Varför bygger du halmgubbar?
1. Det är såklart en försvinnande liten skara mellan 40-60 som arbetar inom hemtjänsten
2. Vad fan bryr jag mig om ifall det är ”enkelt”? Flertalet generationer invandrare har lyckats innan dessa.
3. Vem sa perfekt? Gå igenom SFI 1 och 2 som krav, lägg till 3 ifall du måste och de kan prata nära på flytande. Umgås dagligen med en afghan som lärde sig hjälplig svenska på ett halvår och talar nu nästan flytande efter 3. Han är 40+. Så ja det är självklart att de kan,
Citera
2022-01-04, 19:07
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
1. Det är såklart en försvinnande liten skara mellan 40-60 som arbetar inom hemtjänsten
2. Vad fan bryr jag mig om ifall det är ”enkelt”? Flertalet generationer invandrare har lyckats innan dessa.
3. Vem sa perfekt? Gå igenom SFI 1 och 2 som krav, lägg till 3 ifall du måste och de kan prata nära på flytande. Umgås dagligen med en afghan som lärde sig hjälplig svenska på ett halvår och talar nu nästan flytande efter 3. Han är 40+. Så ja det är självklart att de kan,

Vet inte om just Afghaner har någon sorts extra språköra, men faktum är att flera av de killar i 20-årsåldern som jag har träffat har lärt sig svenska mycket bra på helt förbluffande kort tid.

Som du säger så kan det ofta handla om att man kan föra en relativt avancerad konversation efter bara 6-9 månader, men det mest fascinerande är att brytningen kan vara nästan borta efter 3-4 år. Så är det mycket sällan om man lär sig ett nytt språk efter 15-årsåldern.
Citera
2022-01-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
de som jag känner som jobbar inom hemtjänst är medelålders!! Sen lär sig människor olika fort!!
Citera
2022-01-04, 19:22
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag har en gammal faster som har hemtjänst, och hon sa helt spontant "alla dessa gulliga personer från alla möjliga länder, det är så spännande och fint". Nu är hon också en ganska öppen och varm människa och så långt ifrån en rasist man kan komma.

Om den gamle tycker att det är "kränkande" att bli ompysslad av en person som håller på att lära sig svenska och kanske inte ännu pratar perfekt, då kan den gamle fan faktiskt vara utan hjälp. Nu ska tilläggas att ingen av de äldre i inslaget sa att det var "kränkande" utan fokuserade enbart på den praktiska biten.

Bara min åsikt.

Om man inte kan svenska så ska man inte jobba inom äldreomsorgen. Punkt slut.
Citera
2022-01-04, 19:27
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer

Dock finns det inget som heter "kan svenska" rent binärt. Många här på Flashback som är ur-rasister och tycker sig vara mycket extremt högstående svenskar skriver uttrycker sig som krattor, kan inte stava och skulle absolut inte kunna göra sig förstådda till en äldre människa från en annan generation.

Så en invandrad iranska som bryter lätt men är vänlig och trevlig är betydligt mer lämpad inom äldreomsorgen än någon random cuckslayer som visserligen påstår sig vara född här.
Citera
2022-01-04, 19:28
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Helt rätt. Kan man inte svenska ska man inte ens vara i Sverige. Tror ingen egentligen vill ha en neger eller arab i sitt hem. Måste vara hemskt för alla äldre som måste utstå detta.
Citera
2022-01-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio: Språkproblemen fortsätter – äldre förstår inte personalen
Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät.
Sveriges Radio intervjuar en 81-åring, som lider av hemtjänstpersonalens undermåliga kunskaper i svenska:
De hjälper till på fel sätt, säger en sak och gör sen något helt annat
Elisabet Sundelin, förvaltningschef i Solna kommun:
Det är en stor utmaning. Vi har ju en stor andel som inte är svenskfödda

Vad säger ni om detta?

Hur påverkar det svenska pensionärer att inte kunna prata med hemtjänsten, som kanske är deras enda sociala kontakt?

Vilka politiker har valt att acceptera hemtjänstpersonal med bristfälliga språkkunskaper?

Kul att dom rapporterar om det nu. Har bara varit ett problem i sådär 10 års tid nu. Jobbade tidigare i hemtjänsten och bytte pga alla problem som uppstod som vi svensktalande personal fick skit för och jobbar inom landstinget numera. Lite bättre men ser att det är åt samma håll utvecklingen går även här.

Så det har vi att se fram emot på åldershöst. Själv tar jag nog livet av mig innan detta sker. Ren misär vissa fall där gamla inte får duscha eller korrekt utförd medicin delegering osv. Listan kan göras lång.

Men kommunerna har inget val då svensktalande inte finns i lika stor utsträckning. Roligaste jag har hört är att man har börjat med språkombud i min kommun alltså att undersköterskor ska ha en invandrare med sig för att denne ska lära sig svenska.

Jag trodde i min enfald att detta var förbehållet till SFI.
Citera
2022-01-04, 19:29
Medlem
Minns när jag påtalade detta när jag jobbade i hemtjänsten i en kommun att personen jag jobbade med på våra dubbelbemaningar inte fattade vad man sa och stod bara och kollade på mig och jag fick göra allt jobb. Då sa chefen att jag hade dålig attityd och var rasist.

INGEN av de gamla gillade honom. Han fattade ingenting vad de sa men ändå fick han ett vikariat och jobbade där nästan ett år. Kände mig oerhört frustrerad.
Citera
2022-01-04, 19:48
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Dock finns det inget som heter "kan svenska" rent binärt. Många här på Flashback som är ur-rasister och tycker sig vara mycket extremt högstående svenskar skriver uttrycker sig som krattor, kan inte stava och skulle absolut inte kunna göra sig förstådda till en äldre människa från en annan generation.

Så en invandrad iranska som bryter lätt men är vänlig och trevlig är betydligt mer lämpad inom äldreomsorgen än någon random cuckslayer som visserligen påstår sig vara född här.

Att man stavar kasst har inget med hur man pratar bra eller dåligt
Citera
2022-01-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio: Språkproblemen fortsätter – äldre förstår inte personalen
Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät.
Sveriges Radio intervjuar en 81-åring, som lider av hemtjänstpersonalens undermåliga kunskaper i svenska:
De hjälper till på fel sätt, säger en sak och gör sen något helt annat
Elisabet Sundelin, förvaltningschef i Solna kommun:
Det är en stor utmaning. Vi har ju en stor andel som inte är svenskfödda

Vad säger ni om detta?

Hur påverkar det svenska pensionärer att inte kunna prata med hemtjänsten, som kanske är deras enda sociala kontakt?

Vilka politiker har valt att acceptera hemtjänstpersonal med bristfälliga språkkunskaper?

"Jag" har drabbats av detta.

Typ:

Jag frågar personalen efter några skedar då min mor fyller år och vi ska äta tårta. Personalen förstår inte vad jag menar men svarar "ja" antagligen för att dölja att de inte förstår enkla meningar. Inga skedar kommer och jag tänker "lata jävlar vad är felet på dem?!..." Vid nästa besök försöker de undvika mig för att hamna i en liknande situation.... Så jag tänker "arbetsskygga jävlar som gömmer sig"... Nuförtiden pratar jag väldigt tydligt med dem och försöker förklara med gester (!).

Men jag skyller inte på personalen. De söker ett jobb och får det! Självklart tar de det! Felet är hos kommunerna som släpper in vad som helst.
Citera
2022-01-04, 20:00
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Felet är hos kommunerna som släpper in vad som helst.
Majoriteten utav de kommunala cheferna är feminister och gör vad som helst för att behålla sina chefsjobb, med tillhörande lön! Dessa feminister administrerar sveriges undergång, utan något som helst konsekvenstänk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in