2022-01-04, 17:07
Medlem
Haubits77Bs avatar
Ja, frågan är motiverad.

Jag har under de senaste dagarna roat mig med att trycka på rapportera-funktionen vid olika trådstarter. (Alltså bara för att se anmälningsstatus).
Ofta märker jag att TS är anmält för allt mellan Trams och OT och personangrepp mm.

Idag startade jag en tråd om att vårt svenska kungapar drabbats av Covid-19: (FB) Kungaparet drabbat av Covid-19

Mycket riktig.
Min TS, som jag ändå vill påstå är rätt saklig, är anmäld för Trams/OT, "Övrigt/Vet ej", alternativa konton etc.

Det sista är intressant då jag bara har ett konto här.

"Övrigt/vet ej" är särskilt intressant: rapportören vet inte vad jag gjort för fel, men anmälas ska det!

Jag ser detta som ett försök att tysta åsiktsmotståndare - ren och skär cancel-kultur alltså.

Hur ser ni Admins och moderatorer på detta. Har det blivit vanligare på sistone?

Undrar
Storkanonen
Senast redigerad av Haubits77B 2022-01-04 kl. 17:08. Anledning: Tillägg
Citera
2022-01-04, 17:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Har kollat på rapporterna och vissa av dem är hyfsat obefogade, men en av dem är faktiskt riktigt vettig.
Den föreslår att dagens datum läggs till i rubriken och det är nog ingen dum idé.

Övriga exempelvis pekar på att det redan finns trådar om kungen eller på att informationen redan delats på annan plats på forumet, så inte mycket till utraderingskultur kopplat till rapporteringarna.
Citera
2022-01-04, 17:21
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Har kollat på rapporterna och vissa av dem är hyfsat obefogade, men en av dem är faktiskt riktigt vettig.
Den föreslår att dagens datum läggs till i rubriken och det är nog ingen dum idé.

Övriga exempelvis pekar på att det redan finns trådar om kungen eller på att informationen redan delats på annan plats på forumet, så inte mycket till utraderingskultur kopplat till rapporteringarna.

Ja, men dagens tråd var bara ett exempel.

Har sett andra användare som också blivit anmälda trots betydligt mindre kontroversiella frågor än de jag lyfter.

Här är ett exempel: (FB) Känd influencer/tatuerare Josef Loco häktad för våldtäkt
Senast redigerad av Haubits77B 2022-01-04 kl. 17:22. Anledning: Tillägg
Citera
2022-01-04, 17:23
Medlem
Haubits77Bs avatar
Och här:
(FB) Bränslepriset slår nya rekord (2022-01-01)

Och här:

(FB) Pizzeria anmäld för HMF. Hade pizza som hette ”Cheesus Christ”.
Senast redigerad av Haubits77B 2022-01-04 kl. 17:24. Anledning: Tillägg
Citera
2022-01-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Har sett andra användare som också blivit anmälda trots betydligt mindre kontroversiella frågor än de jag lyfter.

Här är ett exempel: (FB) Känd influencer/tatuerare Josef Loco häktad för våldtäkt

Citat:
Och här:

Och här:

Jadu, vill man se ”fiender” överallt så kommer man också hitta tecken på dessa ”fiender” överallt. Sedan huruvida de finns på riktigt eller ej brukar i det sammanhanget vara mindre intressant.
Citera
2022-01-04, 17:28
Medlem
Haubits77Bs avatar
Tydligen bryter en TS om slopad skatterabatt i Portugal också mot en rad regler enligt vissa rapportörer:

(FB) Slut på 0% skatt i portugal för svenska pensionärer
Citera
2022-01-04, 17:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jadu, vill man se ”fiender” överallt så kommer man också hitta tecken på dessa ”fiender” överallt. Sedan huruvida de finns på riktigt eller ej brukar i det sammanhanget vara mindre intressant.

Okej då.
Personlig fråga:

ser du något i trådstarterna om bränslepriser respektive svenskars beskattning i Portugal, som jag båda länkat, som bryter mot FB:s regler och tanke om "Yttrandefrihet på riktigt!"?
Citera
2022-01-04, 17:32
Medlem
Citat:
Okej då.
Personlig fråga:

ser du något i trådstarterna om bränslepriser respektive svenskars beskattning i Portugal, som jag båda länkat, som bryter mot FB:s regler och tanke om "Yttrandefrihet på riktigt!"?

Det är väl svårligen en ”personlig fråga”?
I.om att vi inte vet vad som framgått i rapporterna går det inte heller att spekulera kring. Det kan vara något så enkelt att man anser att ett ord i rubriken bör bytas ut. Vilket svårligen kan anses utgöra ”cancel culture”. Att du vidare hänvisar till en tråd som anmälts för att man hänger ut en misstänkt brottslings flickvän med fullt namn och hänvisning till hennes instagram-konto till stöd för din tes visar ju att det finns vissa sprickor i din fasad så att säga…
Citera
2022-01-04, 17:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Omöjligt att avgöra då trådstarten är rapporterad för saker jag inte är det minsta insatt i. Kan alltså vara korrekt eller överspel, men inget jag med säkerhet kan uttala mig om då jag inte vet.

Citat:
Och här:

Och här:

Både bräslepris-tråden och Pizzeria-tråden var korrekt rapporterade då båda de ursprungliga rubrikerna var felaktiga.

Citat:
Bränslepris slår nya rekord 2022-01-01
Syftningsfel.
Citat:
Pizzeria anmäld för HMF. Hade pizza som hette ”Cheeus Christ”.
Det Fattades ett s.
Citera
2022-01-04, 17:34
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det är väl svårligen en ”personlig fråga”?
I.om att vi inte vet vad som framgått i rapporterna går det inte heller att spekulera kring. Det kan vara något så enkelt att man anser att ett ord i rubriken bör bytas ut. Vilket svårligen kan anses utgöra ”cancel culture”. Att du vidare hänvisar till en tråd som anmälts för att man hänger ut en misstänkt brottslings flickvän med fullt namn och hänvisning till hennes instagram-konto till stöd för din tes visar ju att det finns vissa sprickor i din fasad så att säga…

Det skulle förklara en av anmälningspunkterna, dvs. "personuppgifter", men som jag tolkade det är tjejen en "influencer" och därmed en offentlig person som kan hängas ut.
Citera
2022-01-04, 17:36
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Omöjligt att avgöra då trådstarten är rapporterad för saker jag inte är det minsta insatt i. Kan alltså vara korrekt eller överspel, men inget jag med säkerhet kan uttala mig om då jag inte vet.

Både bräslepris-tråden och Pizzeria-tråden var korrekt rapporterade då båda de ursprungliga rubrikerna var felaktiga.

Syftningsfel.
Det Fattades ett s.

Okej då förstår jag.

Däremot kan jag tycka att rapporten skulle strykas då i samband med att felet i fråga korrigerats, eller?!
Citera
2022-01-04, 17:36
Medlem
Citat:
Det skulle förklara en av anmälningspunkterna, dvs. "personuppgifter", men som jag tolkade det är tjejen en "influencer" och därmed en offentlig person som kan hängas ut.

Som sagt, vill man se ”fiender” överallt så kommer man också göra det. Oavsett om de är verkliga eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in