Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
HAHAHAHAHA!
Detta var något av det dummaste jag läst.
"kan översättas".

Så jäva dumt att hälften hade räckt.
"
Folk som tolkar " HAHAHAHA
Det du egentligen säger är att man kan hitta på det som passar. Det du beskriver låter inte som en rimlig tolkning eller översättning av skriften.
Du för inte någon seriös faktabaserad debatt när du försöker skratta ut mig. Diskutera med argument istället.
Blev du förvånad och tagen på sängen av att skapelseberättelsens 7dagar kan tolkas som långa tidsepoker?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Day-age_creationism
Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Dom hävdar också att Lawrence Krauss skulle ha menat exakt det i sin bok. Men det är helt fel och det har han själv sagt vid flera tillfällen. Han tar också upp hur religiösa foliehattar vantolkar begreppet "ingenting" och "slump".
Istället för att bemöta mitt vad jag skrev om slump rapar du upp vad någon författare sagt.
Statistiskt är slump att det finns många olika utfall, men man kan inte förutsäga vilket utfall som kommer hända, bara med vilken sannolikhet de olika möjliga utfallen kan ske.
När man talar om slump i sådana här mer filosofiska diskussioner är det oftast de mest extrema utfallen som är mest svåra att förutsäga sannolikheten för som man menar, det som liknar sådant vi människor inte kan förutse, det oförutsägbara.
Exempel: Det är ganska slumpmässigt vilka platser i genomet som muterar och hos vem. Så, om någon får en cancer mutation och dör innan den fört sina gener vidare är ganska slumpmässigt.
Om blixten slår ner och dödar en individ är väldigt slumpmässigt, likaså andra naturkatastrofer.
Det går därför att föreställa sig, att tro utan att veta, att Gud skulle kunna påverka händelser som påverkar om individer dör eller överlever, även om det är tämligen oförutsägbart för oss människor.