2022-01-04, 15:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Precis!

Jämför dessa som inget fått höra med de som är här när Gud kommer till Jorden i egen hög person.

Kan människor då dömas till himmel eller helvete p.g.a. vad de tror eller trott på så är ojämlikheten mellan människorna inför Guds rättfärdighet total.
Enligt Bibeln så döms inte människor efter vad de trott, utan efter vad de gjort.

Alla som syndat blir dömda efter det till döden. Man kan säga att varenda en av oss är körd.

Om sedan Gud förbarmar sig över några så är det Guds ensak.
Citera
2022-01-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Och varför gör inte gud någkt åt alla prästpedofiler som antastar barn i guds hus.

Han sitter bara där och tittar på. Och låter dessa präster föra guds ord.. helt sjukt.

Sen sitter folk och säger åhhh det är ett mirakel!!! Gud räddade det lilla marsvinet från drunkna god bless åhå hå hå
Priset för att man gett Gud egenskaper som tillåter att man använder honom som en snuttefilt är att han blir ond när man upptäcker hur verkligheten fungerar.
Citera
2022-01-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Enligt Bibeln så döms inte människor efter vad de trott, utan efter vad de gjort.
Det är väl snarare i enlighet med sanningen än i enlighet med Bibeln? Man kan lika väl läsa in att det är tron som frälser inte gärningarna. Även om din tolkning är mer sympatisk.
Citera
2022-01-04, 15:30
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
HAHAHAHAHA!

Detta var något av det dummaste jag läst. "kan översättas". Så jäva dumt att hälften hade räckt.

"Folk som tolkar " HAHAHAHA

Det du egentligen säger är att man kan hitta på det som passar. Det du beskriver låter inte som en rimlig tolkning eller översättning av skriften.
Du för inte någon seriös faktabaserad debatt när du försöker skratta ut mig. Diskutera med argument istället.

Blev du förvånad och tagen på sängen av att skapelseberättelsens 7dagar kan tolkas som långa tidsepoker?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Day-age_creationism
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Dom hävdar också att Lawrence Krauss skulle ha menat exakt det i sin bok. Men det är helt fel och det har han själv sagt vid flera tillfällen. Han tar också upp hur religiösa foliehattar vantolkar begreppet "ingenting" och "slump".
Istället för att bemöta mitt vad jag skrev om slump rapar du upp vad någon författare sagt.

Statistiskt är slump att det finns många olika utfall, men man kan inte förutsäga vilket utfall som kommer hända, bara med vilken sannolikhet de olika möjliga utfallen kan ske.

När man talar om slump i sådana här mer filosofiska diskussioner är det oftast de mest extrema utfallen som är mest svåra att förutsäga sannolikheten för som man menar, det som liknar sådant vi människor inte kan förutse, det oförutsägbara.

Exempel: Det är ganska slumpmässigt vilka platser i genomet som muterar och hos vem. Så, om någon får en cancer mutation och dör innan den fört sina gener vidare är ganska slumpmässigt.
Om blixten slår ner och dödar en individ är väldigt slumpmässigt, likaså andra naturkatastrofer.

Det går därför att föreställa sig, att tro utan att veta, att Gud skulle kunna påverka händelser som påverkar om individer dör eller överlever, även om det är tämligen oförutsägbart för oss människor.
Citera
2022-01-04, 16:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är väl snarare i enlighet med sanningen än i enlighet med Bibeln? Man kan lika väl läsa in att det är tron som frälser inte gärningarna. Även om din tolkning är mer sympatisk.
Du missförstod mig.

Den som inte syndat ska inte dö. Med andra ord är vi alla körda.

Att Gud sedan väljer att förbarma sig över vissa kommer där näst.

Alla blir dömda efter sina gärningar, men Gud friar vem Han vill. Tron är alltså en gåva från Gud. Ett kvitto på Guds nåd. Domen är fortfarande efter gärningar.
Citera
2022-01-04, 16:52
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:

Alla som syndat blir dömda efter det till döden. Man kan säga att varenda en av oss är körd.

Om sedan Gud förbarmar sig över några så är det Guds ensak.

”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn.”

De få procenten av judarna som ens försöker hålla gärningarna fallerar därmed. Satans synagogas följare får det hett med andra ord!
Citera
2022-01-04, 16:55
Medlem
Citat:
Du missförstod mig.

Den som inte syndat ska inte dö. Med andra ord är vi alla körda.

Att Gud sedan väljer att förbarma sig över vissa kommer där näst.

Alla blir dömda efter sina gärningar, men Gud friar vem Han vill. Tron är alltså en gåva från Gud. Ett kvitto på Guds nåd. Domen är fortfarande efter gärningar.
Det där fungerar inte du säger emot dig själv.

Om alla är körda p.g.a. gärningarna och frälsningen därför beror av nåd så beror den därmed inte på gärningarna.
Citera
2022-01-04, 16:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn.”

De få procenten av judarna som ens försöker hålla gärningarna fallerar därmed. Satans synagogas följare får det hett med andra ord!
Ja, den som inte tror är redan dömd.

Vi är alla dömda till döden pga att vi har syndat, men Guds gåva är tron på Jesus Kristus.

"Mina får hör min röst" och "allt vad min Fader giver Mig, det kommer till Mig"

Det är ju inte som att vi har valt att tro, utan Gud har förbarmat sig över oss så att vi tror.
Citera
2022-01-04, 17:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det där fungerar inte du säger emot dig själv.

Om alla är körda p.g.a. gärningarna och frälsningen därför beror av nåd så beror den därmed inte på gärningarna.
Jag skrev inte att frälsningen beror på gärningar, utan jag skrev att alla blir dömda efter sina gärningar. Vi alla.
Citera
2022-01-04, 17:27
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ja, den som inte tror är redan dömd.

Vi är alla dömda till döden pga att vi har syndat, men Guds gåva är tron på Jesus Kristus.

"Mina får hör min röst" och "allt vad min Fader giver Mig, det kommer till Mig"

Det är ju inte som att vi har valt att tro, utan Gud har förbarmat sig över oss så att vi tror.

Det är just det det är. Ifall jag väljer att inte tro, spelar det inte någon roll att Gud gett mig chansen som kallad. Man väljer naturligtvis själv ifall man tror eller inte tror.
Citera
2022-01-04, 17:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Det är just det det är. Ifall jag väljer att inte tro, spelar det inte någon roll att Gud gett mig chansen som kallad. Man väljer naturligtvis själv ifall man tror eller inte tror.
Det känner jag inte igen. Jag kan inte välja om jag ska finna Gud vara trovärdig eller ej. Jag kan inte välja att inte tro på Gud.
Citera
2022-01-04, 17:59
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Det känner jag inte igen. Jag kan inte välja om jag ska finna Gud vara trovärdig eller ej. Jag kan inte välja att inte tro på Gud.

Innan kreti pleti är troende. Så är kreti pleti icke troende. För att bli troende så får kreti pleti söka Gud. Alla lyckas inte.

Du verkar med skygglapparna på, egocentrisk. DU är inte omnämnd, diskussionen rörde förstås de människor utöver dig (som är 'troende'), som också existerar i denna värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in