2022-01-04, 14:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det blir också intressant att se hur snabbt Pfizer och moderna kan få fram omikronanpassade vaccin nu och hur snabbt de kan börja distribueras och administreras. De 10 veckorna av tre doser ska nog i detta läge tolkas med försiktighet och gränsen är nog satt till 50 procents effektivitet mot infektion. Varje procents effektivitet har betydelse och från 50 procent efter 10 veckor finns fortfarande en lång väg ned till 0 eller försumbart.

Kanske kommer tredje dosen att börja fokuseras mot Modernas vaccin, för de som inte är avrekommenderats deras vaccin åtminstone. En tredje dos av Modernas vaccin tros ge ett beständigare skydd än en tredje dos Comirnaty (Modernas vaccin ges i högre dos).

För min personliga del är jag glad för att jag verkar ha tajmat tredje dosen ganska bra. Fick den strax före jul. Fick dock Pfizers vaccin igen. Hade gärna haft Modernas.

Jag kommer att få Modernas vaccin den 11/1, perfekt!
Citera
2022-01-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De dog pga covid eftersom vi inte har tillräckligt med restriktioner.
Sorry men du tänker helt vrickat! Cancer, hjärtproblem, fetma etc har väldigt lite med restriktioner att göra..
Citera
2022-01-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Smittspridningen är väldigt hög i samhället, ännu värre kan det riskerar att bli i Februari.

Smittspridningen kan vara hög så länge symtomen är milda.

Självfallet kommer en högre smittspridning bidra till att flera kommer behöva slutenvård, men utifrån vad vi kan läsa oss till från länder där Omikron är dominerande så verkar det som att de allra flesta tillfrisknar väldigt fort och kan därmed lämna sjukhuset illakvickt.

Omikron kommer med högst sannolikhet inte belasta vården likt tidigare varianterna.
Citera
2022-01-04, 14:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sen har vi skolstart nästa vecka också att ta hänsyn till. Vad danskarnas topp beror på är oklart, jullov kanske? Det är bara att avvakta och se.

Ser så bra ut som det kan göra i dagens läge: smittspridningen mellan FHM:s senario 2 och 3.
Citera
2022-01-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag kommer att få Modernas vaccin den 11/1, perfekt!

Du litar inte på din hybridimmunitet du inte kan sluta prata om då?
Citera
2022-01-04, 14:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Gäller det även om smittspridningen avtar? Om antalet smittade i samhället faller raskt, ska vi ändå ha vaccinpass?

Vi kan väl inte ha vaccinpass i Sverige för att Afrika inte når upp till de 70% i vaccineringsgrad som IMF och WHO anger för att de ska avblåsa pandemin?

Nej, men vi kan få så bra immunitet hos befolkningen som möjligt. Dock dags att avblåsa allt i Sverige till sommaren.
Citera
2022-01-04, 14:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du litar inte på din hybridimmunitet du inte kan sluta prata om då?
Jo, egentligen. Men immunitet kan man inte få för mycket utav, speciellt om det skulle dyka upp en ny variant.
Citera
2022-01-04, 14:57
Medlem
Citat:
Jo, egentligen. Men immunitet kan man inte få för mycket utav, speciellt om det skulle dyka upp en ny variant.

Nej, bäst är nog en hybrid av Astra, Pfizer, moderna och sputnik och sen bli infekterad av alfa, beta, delta och omikron.
Då är du säker ett tag.
Citera
2022-01-04, 15:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vilket antiklimax. Blev det inte mer än 11500 som mest. Verkar ha nått en platå nu och går inte upp mer. Kom igen när vi ha belgiensiffror med 25000 per dag.

Ja lite klen ökning jämfört med många andra länder tyvärr. Kollar man på Platz se så ser det ut som vi nästan dubblar jämfört med för en vecka sedan vilket får anses ok för Svenska förhållanden.

Vi får hoppas på ett par dubblingar till de kommande två veckorna.
Citera
2022-01-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Vad spelar smittspridningen för roll när typ ingen dör?

Det spelar naturligtvis roll då FHM och regeringen baserar sina åtgärder bland annat på smittspridningen i samhället. Spontan tanke är vad som hänt om noll (0) personer hade legat med IVA eller sjukhus med Covid-19 diagnos, hade restriktionerna då fortfarande införts? Jag är så oerhört trött på den hysteri som Covid-19 medför kontra andra virus. Det hela blir än mer löjligt med Omicron.
Citera
2022-01-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det spelar naturligtvis roll då FHM och regeringen baserar sina åtgärder bland annat på smittspridningen i samhället. Spontan tanke är vad som hänt om noll (0) personer hade legat med IVA eller sjukhus med Covid-19 diagnos, hade restriktionerna då fortfarande införts? Jag är så oerhört trött på den hysteri som Covid-19 medför kontra andra virus. Det hela blir än mer löjligt med Omicron.
Jag är med dig. Menar bara att det BÖR inte spela någon roll. Regeringen är ett stort skämt. FHM är vettigare men är uppenbart bakbundna av regeringen.
Citera
2022-01-04, 15:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ser så bra ut som det kan göra i dagens läge: smittspridningen mellan FHM:s senario 2 och 3.

Danmark gör ett rejält skutt i antal nya smittade idag, svårt att dra några slutsatser. Det som oroar är väl att sjukhussiffrorna stiger. Vi har fått en rejäl ökning i slutenvården men IVA verkar ganska lugnt. Frågan är om FHM:s scenario 3 håller. Så länge vården pallar är det ju ingen fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in