2022-01-04, 12:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1234
Är nog inte hat i den bemärkelsen...
Utan handlar mer om att varna om denna bluff-företag.

Att man fakturerar kunder utan avtal... att man inte betalar ut löner... att man inte betalar skatter och sociala avgifter... att man lurar kunder.... att man gör ett uselt jobb... att man försätter familjer i kris... att man ljuger om sin kompetens i syfte om att få ett jobb... att man ljuger om F-skatt för att ha rätt att fakturera mer när man är medveten om att f-skatt inte finns och att beställare riskerar åka på skatter och sociala avgifter från skatteverket... att man inte betalar sina underleverantörer... att man inte betalar för varor man köper eller hyr... Att man hotar allt och alla med stämning och anmälan i syfte att ta bort dålig publicitet...

Listan kan göras lång. men kontentan är att det inte är något direkt hat. utan dessa typer av företag ska inte få fortsätta bedriva sin verksamhet...
Småföretag lever på ganska små marginaler... om små och nya underleverantörer skickar personal och inte får betalt för sin personal blir dem tvungna att från egen ficka betala ut löner till personalen vilket kan innebära en konkurs...
Om små och nya uthyrare inte får betalt för sina maskiner man hyr ut kan det innebära konkurs....
Om små och nya företag inte får betalt för levererade produkter man sålt kan det innebära konkurs...
Om slutkund inte får den tjänst man beställt och betalar (efter massa hot) så kan det innebära stor ekonomisk skada...

Så det företaget gör är att blåsa och lura allt och alla för egen vinning utan att tänka på vad man utsätter den andra parten för... Det är just det som alla försöker sätta stopp för.
Har du personligen anlitat eller fakturerat dessa, eller känner du bara W*ll*am och tycker det är skoj att smutskasta?

Att driva in en faktura kostar ungefär 800kr om man har kött på benen nog för att en domstol ska utröna vad som gäller. 800kr ur egen ficka för ett misstag är ingenting.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-04 kl. 12:11.
Citera
2022-01-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
När den enskilda firman väl försätts i konkurs blir WG inte av med skulderna heller. Lite som det gamla barnprogrammet Tippen. "Ingenting försvinner. Allt. Finns. KVAR!"

Känns ju faktiskt lite udda att bedriva den här typen av verksamhet som enskild firma istället för aktiebolag. Det är naturligtvis juridiskt möjligt att bedriva verksamheten som enskild firma, men rent objektivt är det ganska dumt.

Särskilt då det idag endast kostar 25 000 kr att starta ett aktiebolag.
Citera
2022-01-04, 12:42
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hojtaner12
Hej Kapten!

Ja vi är rätt många på kontoret och jag sköter snacket här när inte ägaren flikar in, viktiga frågor måste besvaras, så tack för att du följer med!

Vår ägare är väldigt påläst där av framgången på företaget.

Bästa hälsningar

Göttsche Entreprenad
Fyra anställda...
Citera
2022-01-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Har du personligen anlitat eller fakturerat dessa, eller känner du bara W*ll*am och tycker det är skoj att smutskasta?

Att driva in en faktura kostar ungefär 800kr om man har kött på benen nog för att en domstol ska utröna vad som gäller. 800kr ur egen ficka för ett misstag är ingenting.

Jag har haft med W*ll*am och göra, vilken typ av relation vill jag inte gå in på... och sen släpper vi det där.
Känner även till andra anställda, leverantörer, underleverantörer och kunder som blivit lurade av W*ll*am... så det är inte smutskastning som är syftet... utan att sätta stopp för honom... som jag skrev tidigare, hans sätt och driva företag försätter människor och företag i kris...

Att driva in en faktura kostar inte 800kr...
Det finns 2 sätt att driva in en faktura...
1. Först genom kronofogden där ansökningskostnaden ligger på 600kr. vid bestridan ska det tas vidare till tingsrätt och tingsrättskostnader ska betalas.
2. att genom stämning driva in sin skuld (900kr för småmål och 2800kr för över ½ prisbasbelopp)... när väl dom utfästs så ska det gå vidare till kronofogden för att driva in pengarna så ytterligare 600kr ska betalas...
(detta förutsätter att han gör som han alltid gjort... bestrider allt hos kronofogden... förlorar hos tingsrätten... betalar inte och skulden går vidare till kronofogden för indrivning)...

Det innebär att det väldigt ofta innebär en kostnad om 3400kr bara för att fastställa och driva in sin skuld... (nu räknar jag med att man inte behöver anlita någon advokat/jurist som annars skulle kosta betydligt mer)...

När väl fakturan hamnar hos kronofogden hamnar man i stort sett sist i kön då W*ll*am redan har över 700.000kr i skulder och ytterligare 20 förelägganden som väntar...
Vilket innebär att du ska betala för att bevaka skulden hos kronofogden.
Chansen att jag skulle få betalt är alltså minimal och jag behöver alltså ligga ute med ytterligare pengar...

I normala fall är det så enkelt som du beskriver, men inte när det kommer till W*ll*am... utan pengarna får jag se som förlorade och allt jag lägger ut är pengar ute i sjön... han har föööör många skulder och det växer för varje dag.

Han har inte heller några tillgångar och bor hos sina föräldrar.
Någon utmätning på lön är det inte snack om heller trots att han skriver omsättningar på miljonbelopp (det är ren lögn)... det har redan gjorts 2 utmätnings försök Porschen han har har förmodligen mer skulder/kredit än vad bilen är värd, så att mäta ut den är inte heller något alternativ.. Företagsbilen han kör är reggad på en familjemedlem, så den går inte heller att mäta ut.
Citera
2022-01-04, 12:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuan
Det går alldeles utmärkt att få tag i hela personnr. Undantagen är skyddade personer.
Bara att ringa skatteverket.

Org numret på bolaget i tråden som ska stå på alla kvitton och fakturor kan du lätt få fram och det är det som använts vid kontroll av f-skatt, om företaget är i tvistemål med mera.
Jag förklarade att om du söker på organisationsnumret på nätet kommer du se överallt att de sista fyra siffrorna är skyddade, x-ade.
Det är för att det är likadant som personnumret, eftersom det är en enskild firma.
Hajar du nu?
Sen att du kanske vet vilket nummer man ska ringa för att få tag i sådant, eller utge dig för att ringa från en myndighet, inte vet jag. Men de flesta normala människor gör inte det, utan man använder sig av online-tjänsterna Eniro, Allabolag, Ratsit och så vidare!
Citera
2022-01-04, 12:58
Moderator
Gromguttens avatar
Domar mot personen som inte har med føretagandet att gøra hør inte till tråden och är OT.

/Mod
Citera
2022-01-04, 13:00
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förklarade att om du söker på organisationsnumret på nätet kommer du se överallt att de sista fyra siffrorna är skyddade, x-ade.
Det är för att det är likadant som personnumret, eftersom det är en enskild firma.
Hajar du nu?
Sen att du kanske vet vilket nummer man ska ringa för att få tag i sådant, eller utge dig för att ringa från en myndighet, inte vet jag. Men de flesta normala människor gör inte det, utan man använder sig av online-tjänsterna Eniro, Allabolag, Ratsit och så vidare!
Det är fortfarande offentliga uppgifter som eniro, allabolag, ratsit, mrkoll, birthday m.fl. får publicera, hajjar du? Leta reda relevanta paragrafer i OSL så kommer du förstå (sannolikt inte, för OSL är nog Sveriges mest invecklade lagbok).

Så jag drar ut den åt dig, Lulu.
Citat:
Ursprungligen postat av 2001:182
2 kap. Folkbokföringsdatabasen
Direktåtkomst
8 § En myndighet får ha direktåtkomst till uppgift om person- eller samordningsnummer, namn, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsnummer, distrikt och folkbokföringsort samt avregistrering från folkbokföringen.

....

9 § En enskild får ha direktåtkomst till uppgifter i databasen endast om regeringen har meddelat föreskrifter om det.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om vilka uppgifter som får omfattas av direktåtkomst enligt första stycket. Åtkomst till uppgifter om annan person än den enskilde själv får dock medges endast till uppgifter som avses i 8 § första stycket och till uppgifter om samband inom folkbokföringen med den enskilde eller med barn under 18 år som den enskilde är vårdnadshavare för. Lag (2015:902).
Citat:
Tack för din insats, men om det vore så öppna allmänna uppgifter, varför X-as de fyra sista överallt på nätet?
Jag gissar att det kräver omständligare rutiner av datahantering, än att lagra annan data. Inser dock att jag citerade helt fel paragraf, till och med lag.
Är Lag (2001:182) som har relevans i sammanhanget. Lägger in den istället. Knappt säker att den har ensam relevans den heller. Men friskt vågat, hälften vunnet.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-04 kl. 13:18.
Citera
2022-01-04, 13:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Det är fortfarande offentliga uppgifter som eniro, allabolag, ratsit, mrkoll, birthday m.fl. får publicera, hajjar du? Leta reda relevanta paragrafer i OSL så kommer du förstå (sannolikt inte, för OSL är nog Sveriges mest invecklade lagbok).

Så jag drar ut den åt dig, Lulu.
Tack för din insats, men om det vore så öppna allmänna uppgifter, varför X-as de fyra sista överallt på nätet?
Citera
2022-01-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Härlig tråd, den har alla förutsättningar att bli lika episk som den om Knivbrev: (FB) Knivbrev och dess VD Michael Johansson

Läste den tråden lite snabbt, det finns mycket likheter Det vi har att göra med i båda trådarna är 2 narcissister och mytomaner (dom är dock inte tillräckligt smarta/intelligenta för att scora in som psykopater) Dessa kategorier reagerar extremt starkt på kritik och förstår inte konsekvenser av sina lögner och sitt agerande. Har höga tankar om sig själva, är lite bättre än alla andra och gör själva aldrig fel

Man skäms nästan av att läsa deras inlägg, och tycker nästan lite synd om dessa tragiska figurer. Tragiskt självklart för alla som drabbats av dessa personer. Dom här "företagarna" har själva inte skam i kroppen. Det som är ett under är att knivsliparen ändå lyckats hålla igång lådan några år. Företagaren i denna tråd är rökt inom kort
Citera
2022-01-04, 15:57
Moderator
pbos avatar
Företagaren i fråga har ju uppenbarligen oriktigt påstått sig ha f-skatt. Detta är ett brott enligt Skattebrottslagen.

Citat:
7 § Den som, i annat fall än som avses i 2 §, på annat sätt än muntligen uppsåtligen lämnar oriktig uppgift till
[...]
2. någon som är skyldig att för honom innehålla skatt eller lämna kontrolluppgift eller motsvarande underrättelse, om uppgiften rör förhållande som har betydelse för skyldighetens fullgörande eller för skyldigheten för honom eller annan att betala skatt,
döms för skatteredovisningsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader.
Påståendet att man har f-skatt när man inte har det täcks av punkt två då köparen är skyldig att betala arbetsgivaravgift och dra av källskatt om f-skatt saknas.

TS bör kontakta Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten som sannolikt tycker detta är mycket intressanta uppgifter.
Citera
2022-01-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Så en seriös firma skapar ett konto på Flashback för att bemöta kritik? Jo tjena att det sker av seriösa firmor utan något att dölja.
Och googlar man firman så ser man ju att det inte verkar saknas fler som blivit drabbad av denna gynnare

Citat:
Inget orgnr. Det är en enskild firma, så reggat på personnr. Nej, det går inte att få tag i hela personnr som privatperson.

860410-5653-00001 Funkar bra som orgnummer.
Citera
2022-01-04, 16:29
Medlem
Citat:
Inget orgnr. Det är en enskild firma, så reggat på personnr. Nej, det går inte att få tag i hela personnr som privatperson.

Det går utmärkt om du skaffar konto på www.merinfo.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in