2022-01-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Nu får du väl ändå ge dig
Om jag vill ha fakta så är det absolut inget du behöver bry dig om.

Det jag menar är att uppgiften troligtvis har kommit från larmoperatören eller från någon som har med utredningen att göra
Dessa uppgifter är absolut inget man ger ut i första läget och dessutom är det nu som först man utreder det som en olycka.
Vad som egentligen hände och exakt vilka rum dom befann sig i kommer troligtvis vi aldrig få veta eller heller mer än eventuellt det som har sagts innan samtal bröts

Men självklart så kan ju polisen ha berättat för de anhöriga vad som kommit fram vid larmsamtalet, vad de har kunnat se i huset osv. Sen att de inte kan säga säkert än hur branden startade är en annan sak, men lite info kan de absolut ge till de anhöriga. Som sen kommit fram till nära vänner. Nån behöver ju inte ha läckt och ha brutit sekretessen.
Citera
2022-01-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ella000
Varför inte?
Man kan sitta, sova, umgås var som helst. Finns väl inga plats- och tidsbestämmelser, oavsett tid, högtid, barn gäster etc.
Primärt för att inget antyder att huset hade källare - det är en 70-talsvilla i 1 1/2 plan med vad som synes vara en krypgrund. En vanlig lösning på 70-talet, innan man började bygga med platt på mark. Huset är gissningsvis i grunden ett trähus med fasadtagel, även detta vanligt på 70-talet.
och sekundär för att den i så fall sakande fönster....
Du har uppenbarligen inte läst tråden, och uppenbarligen saknar du kännedom om att familjen hade två små barn. Och uppenbart saknar du kännedom om barns sovvanor.
Citera
2022-01-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Men självklart så kan ju polisen ha berättat för de anhöriga vad som kommit fram vid larmsamtalet, vad de har kunnat se i huset osv. Sen att de inte kan säga säkert än hur branden startade är en annan sak, men lite info kan de absolut ge till de anhöriga. Som sen kommit fram till nära vänner. Nån behöver ju inte ha läckt och ha brutit sekretessen.
Rent teoritisk måste de identifiera de omkomna innan de kan lämna säkra besked. Det kan vara så att familjen är på annan ort och att man lånat ut huset via en airBnB eller att det helt enkelt tag sig in en zigenarfamilj som bodde där över jul. Långsökt - absolut, men inte bortom rimligt tvivel om man uttrycker det så. Man skriver inte dödsattester på ren spekulation.
Citera
2022-01-04, 08:59
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Så du tror inte att branden fått fäste i husfasaden alt att det slog ut lågor från undervåningen?

Högst troligt att dom var instängda utan möjlighet hoppa ut

Runt HELA huset?

Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Nej det är inte alls märkligt. Föräldrarna kan ha/har troligen vaknat av hettan när större delen av huset redan var övertänd. De hade nog stängd sovrumsdörr..
De kunde nog ej ta sig till barnen eller tuppade av när de försökte. Hettan måste också varit enorm. Detta är inte märkligt, men oerhört sorgligt. Konspirationsteorier hör ej hemma här. Låt familjen vara.

Det är ingen konspirationsteori, bara en undran vad som kan ha hänt eftersom de lyckats ringa men inte lyckats slänga ut barnen eller sig själva.
Väldigt tragiskt såklart. Stackars barn.
Citera
2022-01-04, 09:51
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Primärt för att inget antyder att huset hade källare - det är en 70-talsvilla i 1 1/2 plan med vad som synes vara en krypgrund. En vanlig lösning på 70-talet, innan man började bygga med platt på mark. Huset är gissningsvis i grunden ett trähus med fasadtagel, även detta vanligt på 70-talet.
och sekundär för att den i så fall sakande fönster....
Du har uppenbarligen inte läst tråden, och uppenbarligen saknar du kännedom om att familjen hade två små barn. Och uppenbart saknar du kännedom om barns sovvanor.

I en av deras videor på tiktok är kvinnan och mannen i vad som ser ut som en källare med källarfönster. Ser ut som om han har sitt kontor där. Vet ej om det är från deras nuvarande hus, men deras andra videos verkar alla vara från deras hus.
Citera
2022-01-04, 09:59
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ella000
Tack Rickard för bra inlägg. Du verkar veta vad du skriver om, samt ha bra kontakter och information.

Stod i tidningen att kropparna hittades för ett bra tag sedan, men att de använt nyårshelgen till att informera anhöriga. Var nog lite krångligt då deras anhöriga bor i andra länder.
Citera
2022-01-04, 10:04
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
Tydligen verkar det säkert kvinnan och barnen var i källaren. Medans det varit svårare se vilken våning mannen var på.
Och det borde de ju veta innan de kontaktar familjen.
Oavsett så är de alla döda. Otroligt tragiskt på en väldigt fin familj.

Ok, verkar så konstigt att de 3 var i källaren mitt i natten, när man ser deras sovrum på tiktok och de är ej i källare. Trodde de sov i sina sovrum, för om de inte sov hade de väl märkt branden tidigare. Ja, kanske inte utan brandvarnare om de var i källaren då. Men låter konstigt att de 3 skulle befunnit sig där vid brandens start.
Citera
2022-01-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Ok, verkar så konstigt att de 3 var i källaren mitt i natten, när man ser deras sovrum på tiktok och de är ej i källare. Trodde de sov i sina sovrum, för om de inte sov hade de väl märkt branden tidigare. Ja, kanske inte utan brandvarnare om de var i källaren då. Men låter konstigt att de 3 skulle befunnit sig där vid brandens start.
Ja jag håller med. Och tydligen hade hon hållit om barnen när de hittats.😥
Jag vet inte hur källaren var byggd och hur utrymningsvägarna såg ut. Bara så tragiskt allting. Det går ju inte att ändra vad som hänt.
Vi har iallafall köpt mer brandvarnare till vårt hus. Och tränar tillsammans med barnen hur vi ska utrymma. Farligt när man har 2 plans hus och bara 1 trappa upp och ner. Viktigt man upptäcker elden tidigt.
Citera
2022-01-04, 10:25
Medlem
Brandsäkerhet har varnas fler gånger som OT i tråden men jag måste säga att jag och många fler än jag verkar ha fått oss en tankeställare som vi tar med oss ur denna tragedi. Det känns respektfullt!

Vilket hemskt öde för familjen att möta.
Citera
2022-01-04, 10:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
Ja jag håller med. Och tydligen hade hon hållit om barnen när de hittats.😥
Jag vet inte hur källaren var byggd och hur utrymningsvägarna såg ut. Bara så tragiskt allting. Det går ju inte att ändra vad som hänt.
Vi har iallafall köpt mer brandvarnare till vårt hus. Och tränar tillsammans med barnen hur vi ska utrymma. Farligt när man har 2 plans hus och bara 1 trappa upp och ner. Viktigt man upptäcker elden tidigt.

Det är för övrigt inte tillåtet att inreda sovrum i källare som saknar utrymningsväg.

När det gäller den aktuella branden så kan det ha varit så att det brunnit för mycket för att komma ut ur huset, men att det gick att gå ner i källaren via källartrappan, men att källaren saknat utgång. Det kan också vara så att branden startat i pannrum men pannrummet är ofta väl brandisolerat (källare byggs i regel i sten) så att branden bara steg uppåt i huset, men initialt inte i resten av källaren. Man har kanske kunnat vistas där relativt länge tills källartaket brunnit upp.

Så man hade kanske kunnat rädda liv om man gjort en bättre släckinsats och koncentrerat på att släcka och kyla golvet i bottenplan och låta tak och vind brinna ner. Jag har sett videon på hur snabbt en skärsläckare kan dämpa en väldigt kraftig brand i en villa av denna typ.
Citera
2022-01-04, 10:32
Medlem
Vila i frid 😢[https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4363291753776130&id=100002860 465161]
Citera
2022-01-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeAtmyass
Vila i frid 😢[https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4363291753776130&id=100002860 465161]
Det är en fin hyllningsvideo.😥
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in