Citat:
Ursprungligen postat av
Rickard12345
Ja jag håller med. Och tydligen hade hon hållit om barnen när de hittats.😥
Jag vet inte hur källaren var byggd och hur utrymningsvägarna såg ut. Bara så tragiskt allting. Det går ju inte att ändra vad som hänt.
Vi har iallafall köpt mer brandvarnare till vårt hus. Och tränar tillsammans med barnen hur vi ska utrymma. Farligt när man har 2 plans hus och bara 1 trappa upp och ner. Viktigt man upptäcker elden tidigt.
Det är för övrigt inte tillåtet att inreda sovrum i källare som saknar utrymningsväg.
När det gäller den aktuella branden så kan det ha varit så att det brunnit för mycket för att komma ut ur huset, men att det gick att gå ner i källaren via källartrappan, men att källaren saknat utgång. Det kan också vara så att branden startat i pannrum men pannrummet är ofta väl brandisolerat (källare byggs i regel i sten) så att branden bara steg uppåt i huset, men initialt inte i resten av källaren. Man har kanske kunnat vistas där relativt länge tills källartaket brunnit upp.
Så man hade kanske kunnat rädda liv om man gjort en bättre släckinsats och koncentrerat på att släcka och kyla golvet i bottenplan och låta tak och vind brinna ner. Jag har sett videon på hur snabbt en skärsläckare kan dämpa en väldigt kraftig brand i en villa av denna typ.