2022-01-03, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Nu var det ju inte med hänsyn till miljön de backade ur huset utan att det var för farligt för brandmännen. Huset var övertänt och trappen till både källare och övervåning var av trä och förmodligen försvagat av branden. Det hade kunnat bli två innebrända brandmän också om de fortsatt.

Jag syftar snarare på att dränka öppningar i huset med vatten. Det har jag fått förklarat för mig att ibland låter man huset brinna ner kontrollerat istället för att försöka släcka med risk för att förorena grundvatten och att översvämma grannars tomter.

Om det är fysiskt omöjligt att göra ok dock tycks det finnas liknande fall på Youtube där övertända hus kunnat släckas.
Citera
2022-01-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laboremuspropatria
Jag syftar snarare på att dränka öppningar i huset med vatten. Det har jag fått förklarat för mig att ibland låter man huset brinna ner kontrollerat istället för att försöka släcka med risk för att förorena grundvatten och att översvämma grannars tomter.

Om det är fysiskt omöjligt att göra ok dock tycks det finnas liknande fall på Youtube där övertända hus kunnat släckas.

Det är två olika saker vi pratar om här nu. Har man konstaterat att inga liv och ingen egendom längre finns att rädda så är det bättre för närmiljön att låta det brinna. Vad gäller att ev. slå ner övertändningen så var jag inte där och såg hur det såg ut. Jag vet heller inte vilka olika släckmetoder man förfogar över i Sandviken. Jag tror nog att räddningstjänsten ändå var rätt säkra på sin sak att inga liv fanns kvar att rädda i huset när de avbröt den invändiga insatsen. Det är lätt att sitta framför sin dator och tycka att det och det borde gjorts men det är ändå utifrån förhållandena på plats som besluten fattas.
Citera
2022-01-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
Tack. Jag skriver för er som vill veta vad som hänt. De andra som bara spekulerar är inte av intresse för mig. Försökte skicka källinformation till de som visat riktigt intresse. Men tyvärr kan jag inte skicka då jag är ny medlem. Så skickade till admins när det fanns info om vad som hänt. Så inte så sjuka spekulationer kunde fortsätta.
Det viktiga är att en underbar familj har avlidit. Många sjuka personer med fantasier härinne.

Det har varit vidriga och obefogade fantasier om vad som har hänt här inne.
Så otroligt tragiskt slut, må dom vila i frid nu och hoppas folk förstår att det är en tragisk olycka som drabbat en väldigt fin familj och inget annat🙏🕯
Citera
2022-01-04, 00:10
Medlem
Citat:
1/1 så hade denna info kommit ut ifrån familj till nära vänner. Sedan så fanns infon för alla vänner i en gemensam Messenger grupp.
Men som sagt jag berättar bara hur det är. Spekulationer komma alltid finnas oavsett vad som presenteras.
Många som har frågor, som eventuellt inte får svar. Men hoppas ännu mer kan komma fram när de börjar undersöka huset mer djupgående.
Du verkar välinformerad...så tillit till dig👍
Citera
2022-01-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Jag förstår att det alltså är hörsägen men jag hävdar att om detta stämmer att någon fått dessa uppgifter i så tidigt skede så måste det vara ifrån larmsamtal alltså har någon läckt
Spelar det nån roll?
Citera
2022-01-04, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Det är två olika saker vi pratar om här nu. Har man konstaterat att inga liv och ingen egendom längre finns att rädda så är det bättre för närmiljön att låta det brinna. Vad gäller att ev. slå ner övertändningen så var jag inte där och såg hur det såg ut. Jag vet heller inte vilka olika släckmetoder man förfogar över i Sandviken. Jag tror nog att räddningstjänsten ändå var rätt säkra på sin sak att inga liv fanns kvar att rädda i huset när de avbröt den invändiga insatsen. Det är lätt att sitta framför sin dator och tycka att det och det borde gjorts men det är ändå utifrån förhållandena på plats som besluten fattas.

Filmer från branden finns att se på Aftonbladet.
I den här länken kan du läsa om strategier.
http://cursnet.srv.se/clm/publikationer/filer/brandslackningstaktik-srv.pdf

Citat:
taktisk huvudinriktning taktisk grundinriktning
RÄDDA MÄNNISKOR livräddning
RÄDDA EGENDOM/MILJÖ direkt släckning
begränsa brandspridningen
fördröja brandspridningen
Det som påverkar valet av taktisk grundinriktning är framförallt
syftet med räddningstjänst/ skadans art och tillgången på resurser.
Syftet med räddningstjänst framgår av räddningstjänstlagen/ nämligen
att hindra och begränsa skador på människor eller egendom eller
miljön.

Här kan du se vilka resurser som finns.
https://www.gastrikeraddningstjanst.se/om-oss/

Jag tycker att det är ett väldigt svenskt sätt att hantera en brandsläckning på som inte imponerar. Jag hade inte sovit gott som insatsledare. Grundpremissen borde ha varit att använd alla resurser möjligt.

Inte att någon extern part värderar vad saker är värt och vilken miljöpåverkan det har.
Citera
2022-01-04, 00:17
Medlem
Citat:
Tack. Jag skriver för er som vill veta vad som hänt. De andra som bara spekulerar är inte av intresse för mig. Försökte skicka källinformation till de som visat riktigt intresse. Men tyvärr kan jag inte skicka då jag är ny medlem. Så skickade till admins när det fanns info om vad som hänt. Så inte så sjuka spekulationer kunde fortsätta.
Det viktiga är att en underbar familj har avlidit. Många sjuka personer med fantasier härinne.
Bra skrivet där👍Ja du kommer med fakta här, det räcker så. Alla kontrollfreaks kan gå o lägga sig. Noll värde av sådana. Tack Rickard!
Citera
2022-01-04, 00:31
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika9
Spelar det nån roll?
Suck!
Grundfrågan var vart uppgifter kom ifrån och inget annat. Är det svårt att förstå ?
Citera
2022-01-04, 00:42
Medlem
exoticspices avatar
Många tänker inte på att det är lika viktigt om inte viktigare att brandöva hemma med familjen som det är på jobbet eller i skolan. Man lär barnen brandsäkerhet och gör flera brandövningar i bostaden. Man kan öva alla dygnets timmar - på dagen när det är ljust - på kvällen eller natten när det är mörkt både inne och ute.

Bestäm en utrymningsplan tillsammans och se till att varje familjemedlem har minst två sätt att ta sig ut på. Bestäm en återsamlingsplats där familjen samlas efter övningen.

Öva som om det brinner på riktigt och ha flera brandövningar så att det sätter sig hur ni ska göra. Om det börjar brinna är det lätt att drabbas av panik. Har du övat in vad du ska göra är det lättare att göra rätt.

Barn gömmer sig gärna under sängar och i garderober. Lär barnen att ropa för att tala om var dom är så är dom lättare att hittas snabbt.

Öva! Öva! Öva!
Senast redigerad av exoticspice 2022-01-04 kl. 01:00.
Citera
2022-01-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Suck!
Grundfrågan var vart uppgifter kom ifrån och inget annat. Är det svårt att förstå ?
Räcker väl att han skriver från familjens vänner, eller?
Citera
2022-01-04, 01:01
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika9
Räcker väl att han skriver från familjens vänner, eller?
Nu får du väl ändå ge dig
Om jag vill ha fakta så är det absolut inget du behöver bry dig om.

Det jag menar är att uppgiften troligtvis har kommit från larmoperatören eller från någon som har med utredningen att göra
Dessa uppgifter är absolut inget man ger ut i första läget och dessutom är det nu som först man utreder det som en olycka.
Vad som egentligen hände och exakt vilka rum dom befann sig i kommer troligtvis vi aldrig få veta eller heller mer än eventuellt det som har sagts innan samtal bröts
Senast redigerad av Maxipower1 2022-01-04 kl. 01:16.
Citera
2022-01-04, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
2 små barn troligtvis döda i en brand och du skämtar? Ofattbart.

Helt sjukt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in