2022-01-04, 09:23
Medlem
Dbloodss avatar
För att sätta Omicron lite i perspektiv på sjukhusinläggningar. Nu finns det data från Sydafrika och även UK att upp emot 70-80% av alla Omicronfall på sjukhus är "accidental cases" dvs personer som sökt för annat och råkat ha Omicron..

Efter att pratat med vänner/släkt som testat positivt för Corona är jag betydligt mer orolig för influensan, RS-virus eller vinterkräksjukan i dagsläget. Syrrans familj hade Corona förra veckan (troligen Omicron) då de bara var förkylda med lätt huvudvärk. Hennes sambo testade positivt via jobbet, han hade inga symptom. Visst Delta är något mer ruggig men om nu Omicron tar över helt som det gjort i de flesta länder kan vi lägga denna Pandemi bakom oss och sluta vaccinera friska unga människor.
Citera
2022-01-04, 09:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det med dig och IMBILDEN på mornarna? Du har grävt fram något inlägg på twitter som deklarerar undergången, och din kompis IMBILDEN panikar i största allmänhet över att alla dör om två veckor..Er gemensamma vän Backflash (eller vad hen nu heter) startar också dagen med ”ser inte bra ut, måste stänga ner allt nu och svetsa in folk” allt detta medans resten var välden (exklusive diktaturer) kör på utan lockdown. Danmark, UK mfl. Verkar redan diskutera lättnader, men Sverige borde stänga ner innan alla dör..
Jag har ingen panik alls. Jag bara presenterar siffrorna som de är. Finns ingen anledning att skönmåla situationen som nu sist SSI i Danmark gör när ingen seriös expert där ute håller med om det som sägs.

Omikron kommer att slå hårt även om den är mildare. Vi kommer dock vara ganska skyddade i Sverige och i liknande länder p.g.a. vaccinationerna. Vi kommer inte att se lika mycket elände men situationen kommer att vara pressad ändå.

Men att i det här läget sänka garden framförallt framföra saker som att Omikron kommer att ge oss flockimmunitet är direkt oansvarigt. Särskilt mot vår utarbetade vårdpersonal runt om i Sverige.

Det var ett klart misstag att släppa på restriktionerna under julhelgen. Det kommer att kosta en hel del.
Citat:
Mmm. Mr panik. Jag pratade inte inläggningar överhuvudtaget. Jag pratade nya fall. Jag ser inget i det du länkar som skulle tyda på att vissa delar av London har felaktiga rapporter om nya fall..
Hur orkar du söka negativa nyheter hela tiden? Finns det ett filter på twitter för att man endast skall få inlägg som passar ens egen panik?
Du läste inte andra tweeten då?
Senast redigerad av arbetet 2022-01-04 kl. 09:28.
Citera
2022-01-04, 09:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo omikron liksom alla coronavarianter är relativt milda. Barnen i New York ligger inne mer för annat än corona. När de kommer in till sjukhus med brutet ben eller arm etc. så testas de för coroan och vips så ör de coronaoffer även om de inte ens är milt sjuka i corona.
Ja, benbrottsepidemin i New York är förfärlig. Sandar de inte trottoarerna där?
Senast redigerad av arbetet 2022-01-04 kl. 09:32.
Citera
2022-01-04, 09:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
men vad ska krävas för att regeringen ska ta bort vaccinpassen?

Att tillräckligt många har vaccinerat sig med tre doser, vilket, enligt min bedömning kan bli till sommaren, i bästa fall i mitten av mars:

Mer än 80 procent av, hela, befolkningen.

Mer 90 procent av 12 plusarna

Mer än 95 procent av 40 plusarna
Citera
2022-01-04, 09:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
0,7% av alla omikron-smittade behöver sjukvård. Inte direkt en förkylning.
Iinte riktigt en förkylning. Jag skrev ju "nästan".
Citera
2022-01-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Iinte riktigt en förkylning. Jag skrev ju "nästan".

Nej, långt ifrån en förkylning.
Citera
2022-01-04, 09:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag tycker att man skall kolla på London om nu inte SA är ett bra exempel.
Går man in på individuella delar av staden, så ser det redan ut att ha peakat. Vissa stadsdelar har minskningar på över 40% de senaste 7 dagarna.

Det är ju bra. Hoppas att FHM har rätt och att de toppar om en och en halv vecka.
Citera
2022-01-04, 09:49
Medlem
Citat:
Vad är det med dig och IMBILDEN på mornarna? Du har grävt fram något inlägg på twitter som deklarerar undergången, och din kompis IMBILDEN panikar i största allmänhet över att alla dör om två veckor..Er gemensamma vän Backflash (eller vad hen nu heter) startar också dagen med ”ser inte bra ut, måste stänga ner allt nu och svetsa in folk” allt detta medans resten var välden (exklusive diktaturer) kör på utan lockdown. Danmark, UK mfl. Verkar redan diskutera lättnader, men Sverige borde stänga ner innan alla dör..

Det är väl mer eller mindre underförstått att personer likt IMBILDEN och B-a-c-k-f-i-s-h leverne gynnas av en pandemi, personerna verkar ha en ganska ensam livsstil med tanke på att samhället ska stängas ner så fort det blir lite kämpigare läge. Dessa personer tror endast på studier och rapporter som faller i linje med deras egna tro.

De allra flesta verkar vara överens om att igenklappade samhällen inte längre är den rätta vägen att gå, speciellt inte nu när Omikron börjar ta över som enligt de allra flesta studierna är mildare, många läkare och forskare har till och med uttryckt sig om att man knappt ser skillnad på en kraftigare förkylning och Omikron.

COVID-19 är inte vad det var för ett år sedan, vi är i ett läge där det är dags att börja vänja oss vid att smittan kommer att finnas i vårt samhälle vare sig vi vill det eller inte.
Senast redigerad av karlenn 2022-01-04 kl. 09:53.
Citera
2022-01-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nej, långt ifrån en förkylning.

Personer som är kunniga inom ämnet verkar inte hålla med dig

– Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att särskilja en kraftigare förkylning och en coronavirusinfektion i dagsläget, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-omojligt-att-se-skillnad-pa-forkylningssymptom-och-omikron

Folk hamnar på sjukhus av en kraftigare förkylning, således kommer folk även fortsätta göra det av COVID-19.
Citera
2022-01-04, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är det backlog men så här ser det ut:

BNO Newsroom
@BNODesk
U.S. COVID update: More than 1 million new cases, including backlogs

- New cases: 1,045,968
- Average: 494,660 (+81,979)
- States reporting: 44/50
- In hospital: 104,737 (+6,034)
- In ICU: 19,542 (+654)
- New deaths: 1,909
- Average: 1,343 (+33)

Data: https://newsnodes.com/us
https://twitter.com/BNODesk/status/1478196949287424004?s=20

OBS att sjukhusinläggningar med ICU nog är korrekta och även dödstalen.

Det här är nog mest oroande. Barn inlagda för sjukhusvård i New York:

https://pbs.twimg.com/media/FINwyLTXsAAQihN?format=jpg&name=medium

Evan Blake
@EvanBlake17
The latest AAP data was released this evening, showing a record 325,340 child infections in the US last week, their largest figure so far!

They logged 1,012 child hospitalizations, also a record for their tracker.

#Omicron IS NOT MILD! 1/
https://twitter.com/EvanBlake17/status/1478195287814508556?s=20

Det är illa. På sina håll sprids rykten om att Omikron är ofarligt, men så är det ju verkligen inte. Risken verkar vara ungefär 50% att dö jämfört med tidigare varianter av viruset. Barn verkar även drabbas hårdare av Omikron. Barn är dessutom ofta ovaccinerade. Tycks vara så att vaccinerade får en mildare sjukdom.
Citera
2022-01-04, 09:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, i morgon vet vi lite mera, qå det är väl säkrast att inte säga för mycket. Men, just nu, känner jag mig ganska optimistisk. Jag trodde att danskarna skulle toppa på 30 000 fall om dagen. Men de verkar ha hamnat på en topp på mellan 15 000 och 25 000 per dag, utsträckt på några dagar.

Så då kanske min gissning på att vi kommer att toppa på 60 000 fall per dag om en eller två veckor var fel. Och jag hoppas verkligen det! För ser man på USA så har de ökat med 105 procent. Men sjukhusinläggningarna har "bara" ökat med 32 procent och avlidna i/med Covid-19 har minskat med 9 procent.

Detta är både oroande och lugnande. För ökar sjukhusinläggningarna med ca 30 procent tillräckligt länge, så blir vården överbelastad. Å andra sidan så visar de sjunkande andelen avlidna att Omikron sällan hinner nå ned till de nedre luftvägarna, dvs lungorna. Hade det varit Delta-varianten som spridit sig så snabbt så hade vi, förmodligen, fått planera för en omfattande nedstängning av samhället.

Det som hjälper oss är fyra faktorer:

Omikron tar 10 gånger längre tid på sig att ta sig ner till lungorna, jämfört med tidigare varianter. Dvs. nu kan vi, nästan, börja tala om en "Omikron-förkylning" för de allra flesta.

Immuniteten hos befolkningen, "naturlig" immunitet och i ännu högre grad hybridimmunitet.

Vaccinen som skyddar, begränsat, emot att bli smittad, ( speciellt bosterdosen, qom dock bara är wffektiv i ca 10 veckor, men ack så betydelsefulla veckor i detta skede). Men, framför allt ger vaccinen skydd emot svår sjukdom.

Restriktionerna kan ha viss, tillfällig, fördröjande effekt i detta läge, men kommer inteatt stoppa Omikrons "segertåg", vilket, iof, inte heller är önskvärt, så länge sjukvården håller ihop och folk inte dör som flugor.

Det som väger emot dessa fyra faktorer är:

Omikrons snabba spridning

Att vaccinerna inte stoppar smittspridningen i längden.

Att vården har ändliga resurser.

Att folk i hög omfattning inte följer restriktionerna lika noggrant som tidigare.

Att samhället är sårbart för många sjukskrivningar/ karantäner.
Det blir också intressant att se hur snabbt Pfizer och moderna kan få fram omikronanpassade vaccin nu och hur snabbt de kan börja distribueras och administreras. De 10 veckorna av tre doser ska nog i detta läge tolkas med försiktighet och gränsen är nog satt till 50 procents effektivitet mot infektion. Varje procents effektivitet har betydelse och från 50 procent efter 10 veckor finns fortfarande en lång väg ned till 0 eller försumbart.

Kanske kommer tredje dosen att börja fokuseras mot Modernas vaccin, för de som inte är avrekommenderats deras vaccin åtminstone. En tredje dos av Modernas vaccin tros ge ett beständigare skydd än en tredje dos Comirnaty (Modernas vaccin ges i högre dos).

För min personliga del är jag glad för att jag verkar ha tajmat tredje dosen ganska bra. Fick den strax före jul. Fick dock Pfizers vaccin igen. Hade gärna haft Modernas.
Senast redigerad av MrArtur 2022-01-04 kl. 09:56.
Citera
2022-01-04, 09:59
Medlem
Under perioden 21 november - 28 december 2021 så har 18 personer i Danmark avlidit med Omikron i omloppet.

18 personer under en period om 37 dagar, 0.5 personer per dag i snitt.

Är det här det som en handfull skara användare kallar domedagsvarianten?

Källa: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-04-ssi-melder-for-forste-gang-ud-om-omikron-dodsfald

Enligt uppgifterna från danska myndigheter har endast 5 personer har vårdats på IVA med omikron under en månad med 56 000 smittotillfällen. Om omikron tar över helt är det bara att blåsa av pandemin en gång för alla.
Senast redigerad av karlenn 2022-01-04 kl. 10:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in