Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Ja jag tror vi ligger ganska bra till, sämre än vi tror men bättre än våra grannländer, imorgon vet vi. Dansken är mer pragmatisk än vad vi är, de panikar inte i första taget.
Jo, i morgon vet vi lite mera, qå det är väl säkrast att inte säga för mycket. Men, just nu, känner jag mig ganska optimistisk. Jag trodde att danskarna skulle toppa på 30 000 fall om dagen. Men de verkar ha hamnat på en topp på mellan 15 000 och 25 000 per dag, utsträckt på några dagar.
Så då kanske min gissning på att vi kommer att toppa på 60 000 fall per dag om en eller två veckor var fel. Och jag hoppas verkligen det! För ser man på USA så har de ökat med 105 procent. Men sjukhusinläggningarna har "bara" ökat med 32 procent och avlidna i/med Covid-19 har
minskat med 9 procent.
Detta är både oroande och lugnande. För ökar sjukhusinläggningarna med ca 30 procent tillräckligt länge, så blir vården överbelastad. Å andra sidan så visar de sjunkande andelen avlidna att Omikron sällan hinner nå ned till de nedre luftvägarna, dvs lungorna. Hade det varit Delta-varianten som spridit sig så snabbt så hade vi, förmodligen, fått planera för en omfattande nedstängning av samhället.
Det som hjälper oss är fyra faktorer:
Omikron tar 10 gånger längre tid på sig att ta sig ner till lungorna, jämfört med tidigare varianter. Dvs. nu kan vi, nästan, börja tala om en "Omikron-förkylning" för de allra flesta.
Immuniteten hos befolkningen, "naturlig" immunitet och i ännu högre grad hybridimmunitet.
Vaccinen som skyddar, begränsat, emot att bli smittad, ( speciellt bosterdosen, qom dock bara är wffektiv i ca 10 veckor, men ack så betydelsefulla veckor i detta skede). Men, framför allt ger vaccinen skydd emot svår sjukdom.
Restriktionerna kan ha viss, tillfällig, fördröjande effekt i detta läge, men kommer inteatt stoppa Omikrons "segertåg", vilket, iof, inte heller är önskvärt, så länge sjukvården håller ihop och folk inte dör som flugor.
Det som väger emot dessa fyra faktorer är:
Omikrons snabba spridning
Att vaccinerna inte stoppar smittspridningen i längden.
Att vården har ändliga resurser.
Att folk i hög omfattning inte följer restriktionerna lika noggrant som tidigare.
Att samhället är sårbart för många sjukskrivningar/ karantäner.