2022-01-04, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
För dig kanske men vi som kan biologi har ju känt till detta länge men läkare professorer och vetenskapsmän i media pratar väldigt lite om detta. Troligen för att de trots sina fina titlar och långa studier inte kan eller vet så mycket själva..
https://kaw.wallenberg.org/forskning/kroppen-doljer-en-okand-djungel-av-mikrober

Citat:
Scientific American har funnits sedan 1845. Så nej den publikationen och det den publicerar är inte skakigt! Speciellt inte i jämförelse med vad du skrivit i denna tråd utan att ens känna till basala fakta om virus..

Jag ser ff inte något bevis på att det kan vara sant. Det kanske det är, men till jag ser bevis på det så låter jag det vara osagt. Det är ett vidlyftigt påstående. Niburu - du kan inte speciellt mycket om biologi, inget illa ment men så är det! Du framhäver dig som en allvetandes gud, så är det givetvis inte.
Citera
2022-01-04, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Scientific American har funnits sedan 1845. Så nej den publikationen och det den publicerar är inte skakigt! Speciellt inte i jämförelse med vad du skrivit i denna tråd utan att ens känna till basala fakta om virus..

Vad är det som jag inte kan som du kan?
Citera
2022-01-04, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser ff inte något bevis på att det kan vara sant. Det kanske det är, men till jag ser bevis på det så låter jag det vara osagt. Det är ett vidlyftigt påstående. Niburu - du kan inte speciellt mycket om biologi, inget illa ment men så är det! Du framhäver dig som en allvetandes gud, så är det givetvis inte.
Du kanske ser mig som en gud och i jämförelse med dig som ifrågasätter självklarheter så är jag nära en sådan, men inget jag själv framhävt. Självklart kan jag mycket om biologi och fysiologi mer än många som du tror är experter..
Att du inte förstår eller kan ta in att vi har hundratals triljoner virus i och på oss är därför inte förvånande. Läs åtminstone på lite om det du diskuterat i månader så slipper du kontinuerligt framstå som den noob du är..
Citera
2022-01-04, 01:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Kollar man Wikipedia så verkar det faktiskt stämma. Det är förstås inte flera hundra trillioner olika typer av virus, utan antalet viruspartiklar (på ett ungefär).
In 2014, the American Academy of Microbiology published a FAQ that emphasized that the number of microbial cells and the number of human cells are both estimates, and noted that recent research had arrived at a new estimate of the number of human cells – approximately 37.2 trillion, meaning that the ratio of microbial-to-human cells, if the original estimate of 100 trillion bacterial cells is correct, is closer to 3:1.[8][9] In 2016, another group published a new estimate of the ratio being roughly 1:1 (1.3:1, with "an uncertainty of 25% and a variation of 53% over the population of standard 70-kg [150 lb] males").[10][3]

A more recent estimate is a ratio of 1.3:1 bacterial cells for every human cell, whereas the number of phages and viruses outnumber bacterial cells by at least a order of magnitude more. The number of bacterial genes (assuming 1000 bacterial species in the gut with 2000 genes per species) is estimated to be 2,000,000 genes, 100 times the number of approximately 20,000 human genes.[11]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Human_microbiome

Kan inte så mycket om det, men det finns väl virus som ger sig på bakterier snarare än mänskliga celler, så många av de virus som tydligen finns i/på oss kanske inte påverkar oss direkt.

(På svenska pratar man om normalflora men motsvarande svenska Wikipedia-artikel nämner inget om virus.)

Man kan ju alltid kolla upp referenserna om man ids.
Citera
2022-01-04, 01:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Pandemin är vårdens kris, för det är där sjuka samlas. Genom att snåla på vården tvingas samhällen stänga ner för att platta till kurvan och rädda vården från extra patienter, för det klarar den superslimmade vården inte av. Alltså måste skolor stängas, för annars hamnar någon extra på IVA på grund av påstådd ökad smittspridning.

När vaccinpassen infördes med buller och bång fanns regioner utan en enda covidpatient, varken på IVA eller övrig slutenvård. För så ansträngd är vården att man under en pandemi inte klarar av att ta emot patienter.

Alltså stängs skolor och universitet för att sjukhusen inte kan ta emot patienter. Och politikerna tycker det är en bra prioritering att offra unga människors utbildning för att slippa ge några kronor extra till vården.

Samtidigt på Nya Zeeland så låter de bordeller hålla öppet för vaccinerade. Hela pandemin handlar om underliga prioriteringar.
Okej, jag fattar kopplingen mellan slimmad vård och distansutbildning (för ingen utbildning har varit stängd annat än enstaka dagar vad jag vet).

Sedan är det frågan om vi skattebetalare är så intresserade av att betala för en hög vårdkaoacitet som behöver användas var 20:e år? Jag använder hellre pengarna själv på något roligare, men vi är alla olika.

Det finns även nackdelar med en för stor vårdkapacitet och det är att det finns risk att kompetensen urvattnas när läkare, ssk och usk inte har så mycket att göra mellan pandemierna och andra vårdtoppar.
En IVA utan patienter tappar snart kompetens.

Lagom är ofta bäst.
Kanske är vården onödigt slimmad nu och det tar tid att utbilda ny personal.
Citera
2022-01-04, 01:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du kanske ser mig som en gud och i jämförelse med dig som ifrågasätter självklarheter så är jag nära en sådan, men inget jag själv framhävt. Självklart kan jag mycket om biologi och fysiologi mer än många som du tror är experter..
Att du inte förstår eller kan ta in att vi har hundratals triljoner virus i och på oss är därför inte förvånande. Läs åtminstone på lite om det du diskuterat i månader så slipper du kontinuerligt framstå som den noob du är..

Att du ställer dig över experter inom området är ju inget vi andra kan ta på oss, det kallas för storhetsvansinne, ja det finns en del som lider av det.
Citera
2022-01-04, 01:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kollar man Wikipedia så verkar det faktiskt stämma. Det är förstås inte flera hundra trillioner olika typer av virus, utan antalet viruspartiklar (på ett ungefär).

Man kan ju alltid kolla upp referenserna om man ids.

Ja men hur många är det då?
Citera
2022-01-04, 01:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja jag tror vi ligger ganska bra till, sämre än vi tror men bättre än våra grannländer, imorgon vet vi. Dansken är mer pragmatisk än vad vi är, de panikar inte i första taget.

Jo, i morgon vet vi lite mera, qå det är väl säkrast att inte säga för mycket. Men, just nu, känner jag mig ganska optimistisk. Jag trodde att danskarna skulle toppa på 30 000 fall om dagen. Men de verkar ha hamnat på en topp på mellan 15 000 och 25 000 per dag, utsträckt på några dagar.

Så då kanske min gissning på att vi kommer att toppa på 60 000 fall per dag om en eller två veckor var fel. Och jag hoppas verkligen det! För ser man på USA så har de ökat med 105 procent. Men sjukhusinläggningarna har "bara" ökat med 32 procent och avlidna i/med Covid-19 har minskat med 9 procent.

Detta är både oroande och lugnande. För ökar sjukhusinläggningarna med ca 30 procent tillräckligt länge, så blir vården överbelastad. Å andra sidan så visar de sjunkande andelen avlidna att Omikron sällan hinner nå ned till de nedre luftvägarna, dvs lungorna. Hade det varit Delta-varianten som spridit sig så snabbt så hade vi, förmodligen, fått planera för en omfattande nedstängning av samhället.

Det som hjälper oss är fyra faktorer:

Omikron tar 10 gånger längre tid på sig att ta sig ner till lungorna, jämfört med tidigare varianter. Dvs. nu kan vi, nästan, börja tala om en "Omikron-förkylning" för de allra flesta.

Immuniteten hos befolkningen, "naturlig" immunitet och i ännu högre grad hybridimmunitet.

Vaccinen som skyddar, begränsat, emot att bli smittad, ( speciellt bosterdosen, qom dock bara är wffektiv i ca 10 veckor, men ack så betydelsefulla veckor i detta skede). Men, framför allt ger vaccinen skydd emot svår sjukdom.

Restriktionerna kan ha viss, tillfällig, fördröjande effekt i detta läge, men kommer inteatt stoppa Omikrons "segertåg", vilket, iof, inte heller är önskvärt, så länge sjukvården håller ihop och folk inte dör som flugor.

Det som väger emot dessa fyra faktorer är:

Omikrons snabba spridning

Att vaccinerna inte stoppar smittspridningen i längden.

Att vården har ändliga resurser.

Att folk i hög omfattning inte följer restriktionerna lika noggrant som tidigare.

Att samhället är sårbart för många sjukskrivningar/ karantäner.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-04 kl. 01:14.
Citera
2022-01-04, 01:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ja men hur många är det då?
Olika typer av virus? Ingen aning.
Citera
2022-01-04, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Omikron tar 10 gånger längre tid på sig att ta sig ner till lungorna, jämfört med tidigare varianter.
Suck! Förstår du inte att det där är olika från individ till individ..
Citera
2022-01-04, 01:40
Bannlyst
Citat:
Jo, i morgon vet vi lite mera, qå det är väl säkrast att inte säga för mycket. Men, just nu, känner jag mig ganska optimistisk. Jag trodde att danskarna skulle toppa på 30 000 fall om dagen. Men de verkar ha hamnat på en topp på mellan 15 000 och 25 000 per dag, utsträckt på några dagar.

Så då kanske min gissning på att vi kommer att toppa på 60 000 fall per dag om en eller två veckor var fel. Och jag hoppas verkligen det! För ser man på USA så har de ökat med 105 procent. Men sjukhusinläggningarna har "bara" ökat med 32 procent och avlidna i/med Covid-19 har minskat med 9 procent.

Detta är både oroande och lugnande. För ökar sjukhusinläggningarna med ca 30 procent tillräckligt länge, så blir vården överbelastad. Å andra sidan så visar de sjunkande andelen avlidna att Omikron sällan hinner nå ned till de nedre luftvägarna, dvs lungorna. Hade det varit Delta-varianten som spridit sig så snabbt så hade vi, förmodligen, fått planera för en omfattande nedstängning av samhället.

Det som hjälper oss är fyra faktorer:

Omikron tar 10 gånger längre tid på sig att ta sig ner till lungorna, jämfört med tidigare varianter. Dvs. nu kan vi, nästan, börja tala om en "Omikron-förkylning" för de allra flesta.

Immuniteten hos befolkningen, "naturlig" immunitet och i ännu högre grad hybridimmunitet.

Vaccinen som skyddar, begränsat, emot att bli smittad, ( speciellt bosterdosen, qom dock bara är wffektiv i ca 10 veckor, men ack så betydelsefulla veckor i detta skede). Men, framför allt ger vaccinen skydd emot svår sjukdom.

Restriktionerna kan ha viss, tillfällig, fördröjande effekt i detta läge, men kommer inteatt stoppa Omikrons "segertåg", vilket, iof, inte heller är önskvärt, så länge sjukvården håller ihop och folk inte dör som flugor.

Det som väger emot dessa fyra faktorer är:

Omikrons snabba spridning

Att vaccinerna inte stoppar smittspridningen i längden.

Att vården har ändliga resurser.

Att folk i hög omfattning inte följer restriktionerna lika noggrant som tidigare.

Att samhället är sårbart för många sjukskrivningar/ karantäner.

men vad ska krävas för att regeringen ska ta bort vaccinpassen?
Citera
2022-01-04, 01:49
Medlem
Citat:
Dvs. nu kan vi, nästan, börja tala om en "Omikron-förkylning" för de allra flesta.

0,7% av alla omikron-smittade behöver sjukvård. Inte direkt en förkylning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in